Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
stephenreda
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 13:29

Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door stephenreda »

Beste allen; ik weet dat het voor de keuring strikt genomen niet nodig is om laagspanningscomponenten mee op te nemen in het ééndraadschema, maar voor de duidelijkheid heb ik het er graag op.

Ik heb een domotica component waarop ik mij verschillende tastsensoren (knoppen teken)
48bfc377-4f42-4fb0-a0be-2c3e6951a440.png
48bfc377-4f42-4fb0-a0be-2c3e6951a440.png (7.63 KiB) 14928 keer bekeken
Ik heb een verlichtingskring waarop ik mijn lampen en voorliggende relays teken
7a4076e0-429b-4451-aca2-e053f3d97b09.png
7a4076e0-429b-4451-aca2-e053f3d97b09.png (6.04 KiB) 14928 keer bekeken

Hoe ik de logica begrepen heb geef je aan een output (relay voor verlichting) een adres. Elke knop die je ermee wil bereiken geef je dus het overeenkomend output adres. Wat ik zou willen tekenen is bvb. in de living 2 tastsensoren met elk een 4 knoppen op. Teken je dan per knop een 'drukknop' op je ééndraadschema?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door egfdevos »

Als we het dan netjes willen doen dan:

Voor knoppen (inputs) kun je eingelijk geen eendraadschema maken.
Wat je wel kunt doen is een topologie tekening maken met alle knx busdeelnemers.

Wat betreft je verlichtingskring.
Ik neem aan dat de schakelactor(en) meervoudige module is in de schakelkast.
Dan is de codering zoals ik deze op je tekening zie niet toereikend.
Een ander kan er niet uithalen welk component en uitgang.
Daar kun je beter iets gebruiken als: 1.2.10 - A
De "1.2.10" hoor je al op de deelnemer geplaatst te hebben en de "A" staat al op de deelnemer bij de juiste uitgang.

Voor busdeelnemers bestaan er gestandaardiseerde symbolen. Die kun je beter gebruiken zowel in het topologie als eendraadschema.


P.S. Je gebruikt het verkeerde relais symbool. In een schakelactor zit een bi-stabiel relais heeft een ander symbool
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door egfdevos »

stephenreda schreef: Hoe ik de logica begrepen heb geef je aan een output (relay voor verlichting) een adres. Elke knop die je ermee wil bereiken geef je dus het overeenkomend output adres.
Je moet net de andere kant opdenken. Van de knop naar de uitgang. Aangezien de knop maar naar 1 adres een opdracht kan sturen.
Aan dat adres voeg je dan de gewenste uitgangen toe.

Wat ik zou willen tekenen is bvb. in de living 2 tastsensoren met elk een 4 knoppen op. Teken je dan per knop een 'drukknop' op je ééndraadschema?
Per busdeelnemer (tastsensor)
De 4 geeft het aantal bedien punten aan. (Een wip is 2 bedienpunten)
pb.png
pb.png (3.08 KiB) 14924 keer bekeken

voorbeeld symbolen
Edwin
stephenreda
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 03 apr 2016, 13:29

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door stephenreda »

Bedankt voor jullie reactie. Aangezien dit nog te nieuw is en ik het nog niet geheel duidelijk versta ga ik eerst zaak van maken mijn eendraadschema in orde te krijgen, en later wat KNX kennis op te doen om aan KNX topologie te werken. Ik zal alle laagspanningscomponenten (knoppen) dus uit het schema halen.

Wat betreft het verkeerde symbool, klopt het dat we dan spreken over een impulschakelaar?, dus deze:
Capture.PNG
Capture.PNG (1.1 KiB) 14920 keer bekeken
Of bedoel je dat ik ze zou moeten tekenen als 'rechtstreeks op de schakeactor verbonden?
De bijlage Capture.PNG is niet meer beschikbaar
Bijlagen
Capture.PNG
Capture.PNG (3.9 KiB) 14920 keer bekeken
Jurgen71
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 14:23

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door Jurgen71 »

Binnenkort ga ik beginnen aan het opmaken van mijn schema's voor de keuring van de installatie.
Het uittekenen van elektrische plannen ( situatie, eendraadschema) voor een klassieke installatie is geen probleem.
Voor het uitteken van de installatie met alle KNX componenten moet ik me toch ff verder verdiepen.
Het teken van de schema's zou ik met Visio willen doen, de rijgklemmen met clip project
Zijn er hier leden die me verder kunnen helpen met voorbeelden van bijvb eendraadschema's met knx componenten.
Alvast dank
Lyngstar
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 jan 2019, 09:13

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door Lyngstar »

Dag Stephenreda,
Hoe heb jij het nu opgelost ? Ik zit nu in een gelijkaardige situatie als jij toen ? Zou je mij misschien jouw eendraadschema willen doorsturen zodat ik van jou kan leren ? Ik neem aan dat jij met centrale relais hebt gewerkt en dus veel kabel in ster gelegd hebt. Hoe heb je dit 'vertaald' in jouw eendraadschema ?
groeten, Lyngstar
stephenreda schreef:
zo 03 apr 2016, 23:52
Bedankt voor jullie reactie. Aangezien dit nog te nieuw is en ik het nog niet geheel duidelijk versta ga ik eerst zaak van maken mijn eendraadschema in orde te krijgen, en later wat KNX kennis op te doen om aan KNX topologie te werken. Ik zal alle laagspanningscomponenten (knoppen) dus uit het schema halen.

Wat betreft het verkeerde symbool, klopt het dat we dan spreken over een impulschakelaar?, dus deze:

Capture.PNG

Of bedoel je dat ik ze zou moeten tekenen als 'rechtstreeks op de schakeactor verbonden?

Capture.PNG
Lyngstar
Berichten: 2
Lid geworden op: di 08 jan 2019, 09:13

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door Lyngstar »

Dag Jurgen71,
Ik zit in dezelfde situatie. Heb jij al reacties/voorbeelden gekregen ? Zo ja zou je die dan aub willen doorsturen ?
Hoe heb jij jouw schema getekend ? Ik vraag me op dit ogenblik af hoe ik een ster configuratie moet tekenen op eendraadschema.
voor een stroombaan vertrek van een zekering, dan ga ik via distributieklem naar de individuele gebruikers: enkele impulsrelais en enkele gewone stopcontacten (ster bekabeling waar elke stopcontact/lichtpunt met aparte kabel naar zekeringkast komt).
Jurgen71
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 14:23

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door Jurgen71 »

Dag Lyngstar,

Tot op heden nog geen enkele reactie gekregen in verband met voorbeelden of dergelijke van een eendraadschema welke ik zou kunnen gebruiken als leidraad.
Zowel hier of op andere media of forums lijkt dit precies wel "het grote geheim".
Ik weet dat er voorlopig niet echt duidelijke richtlijnen zijn in verband hiermee, misschien vandaar de weinige respons.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door egfdevos »

"Het grote geheim" is wel erg overdreven.
Het is meer dat het maken van een eendraads-schema met knx componenten totaal nutteloos is.

Waar je dan voor kunt kiezen is een regel-schema.
Edwin
Jurgen71
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 25 sep 2017, 14:23

Re: Vraag omtrend eendraadschema en tastsensor

Bericht door Jurgen71 »

Alvast bedankt voor je eerlijk antwoord Edwin !
Ik weet dat het niet zo vanzelfsprekend is om met knx producten een schema op te maken is.

Vind het het gewoon heel raar datje nergens enige voorbeelden of feedback ziet over dit onderwerp. Een regel-schema welke zeker eens goede insteek is, niks van je ervan ergens terug die echt een leidraad kan zijn.

Precies of geen enkele KNX installatie gekeurd is geweest.

Met de stromlaufplan tool zou ik wel willen werken maar ik weet niet of alles in het Duits is.
Plaats reactie