Conversie Nikobus > KNX ?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
spacekiek
Berichten: 42
Lid geworden op: di 05 aug 2014, 10:44

Conversie Nikobus > KNX ?

Bericht door spacekiek »

Beste,

Wij zitten momenteel met een woning uitgerust met Nikobus domotica.
Helaas is dat systeem erg gesloten en zijn er weinig opties bij Niko om dit systeem uit te breiden met interactieve functies.
Niko Home Control heeft dit dan wél, maar ook dit is gesloten.

Vandaar dat ik even verder kijk naar andere opties zoals KNX … Maar is het überhaupt mogelijk om de conversie te doen van Nikobus > KNX ?
Ik veronderstel dat vooral de bedrading daar een struikelblok zal/kan zijn ?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Conversie Nikobus > KNX ?

Bericht door egfdevos »

Er bestaat geen oplossing voor.

Zelfs van nikobus <-> HomeControl is beperkt.
http://www.niko.eu/nlbe/niko/artikel/550-00505

U zit met een systeem dat langzaam uit gefaseerd word voor een nieuwer amper compatible systeem.
Nu komen we toch weer aan bij een belangrijk voordeel van KNX. Het is een standaard.
Deze standaard word door meerdere fabrikanten ondersteund. Stopt er eentje dan kun je altijd nog vergelijkbare functionaliteit bij een andere fabrikant vinden.

Zolang het werkt bespaar uzelf de kosten en leer te leven zonder die extra functionaliteit.
Wilt u het toch hebben dan zal het gehele systeem moeten worden vervangen. (Waarschijnlijk is de buskabel wel te hergebruiken. Paarse/Groene kabel dan ok)
Ongeacht welk (bedraad)systeem u dan kiest.

Ik vermoed dat over een vijf tal jaar het verkrijgen van nikobus componenten een uitdaging gaat worden.
Zie verscheidene leveranciers al terug gegaan zijn naar een minimale voorraad.
Het is niet onverstandig om nu al een potje te maken om tegen die tijd niet in de problemen te geraken.
Edwin
Plaats reactie