Alarminstallatie integratie in KNX

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Slyke
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 aug 2014, 22:56

Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door Slyke »

Heeft iemand ervaring met (moderne) erkende alarminstallaties en de integratie ervan in KNX?
Ik heb het dus niet over een doe-het-zelf alarm via KNX-componenten, maar een koppeling met een volwaardig systeem...

Ik kwam bij Texecom terecht, maar ik weet eigenlijk niet of dit wel een goed systeem is.
Er is zo weinig over terug te vinden...
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door pvhuf »

Slyke schreef:Heeft iemand ervaring met (moderne) erkende alarminstallaties en de integratie ervan in KNX?
Ik heb het dus niet over een doe-het-zelf alarm via KNX-componenten, maar een koppeling met een volwaardig systeem...

Ik kwam bij Texecom terecht, maar ik weet eigenlijk niet of dit wel een goed systeem is.
Er is zo weinig over terug te vinden...
erkende alarminstallaties zijn per definitie niet zo gemakkelijk te koppelen, want ze moeten voldoen aan eisen qua beperking van toegang.

Integratie in KNX is normaal one-way, ttz je kan de gegevens van je alarm installatie uitlezen in KNX. Meestal is dat wel voldoende.

De volgens mij veel gebruikte werkwijze is potentiaalvrije contacten van het alarm naar buiten brengen en op een knx inputmodule aansluiten.

Het beste wat je kan doen is een ervaren installateur opzoeken.

Er zijn op deze fora nog dergelijke onderwerpen geweest. Een zoektocht kan verder helpen.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door grindal »

Ik heb een integratie tussen knx en een Satel Centrale.
Dit wordt gedaan met een KNX interface printje van Satel, hier kan je al je groepsadressen koppelen.
De fabrikant "satel" is volledig Incert gekeurd, dus enkel te plaatsen door een erkend installateur.

Voor mijn nieuwbouw heb ik geopteerd om al de ramen te voorzien van raamcontacten, zelfs op de 1e en zolder verdieping. ( wat voor inbraak systemen niet echt noodzakelijk is). maar dit maakt de integratie naar knx wel veel interessanter.

- Verwarmingsturing ( raam open = verwarming van die ruimte naar "anti-vorst")
- voordeel dat je niet je huis moet rondlopen om te kijken of alle ramen wel gesloten zijn ( handig bij het regenweer van de afgelopen dagen)
- Functie bij wapenen alarm dat de ventilatie wordt aangestuurd ( eco naar nacht stand)
- schakelen van stopcontacten , sturing verlichting... / alles uit / alarm / ..
- bij brandalarm sturing van de verlichting
- (to-do) bij het betreden van de woning ( en als het donker is) dat het licht in de inkomhal automatisch aan gaat

maw je kan veel leuke connecties maken

In mijn geval kan ik zelfs via het klavier van het alarmsysteem, rechtstreeks knx commando's sturen ( licht aan/uit, dimmen, ....)
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door charlez »

Heb Paradox alarm (Canadees)
hebben een rs232 print, daaraan hangt een box http://en.gds.com.gr/knx_site/product-details zodat communicatie met bus mogelijk is.
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door Kanonvlees »

Voor de koppeling met Paradox gebruik ik steeds de interface van Tokka (uit Polen)
zeer goede ervaring daarmee. Ook met de firma Tokka, een goede service.
http://www.tokka.pl/offer.html

De KNX-Paradox gateway EVO096 is een puur KNX component, dus te programmeren via ETS.
in vergelijking met die van GDS, die geprogrammeerd moet worden met aparte software.
Dus om te (her)programmeren met de inbraak-man er telkens bij zijn.
Bij GDS krijg je blijkbaar ook status van de partities, wat bij Tokka niet kan.
Alsook werkt GDS in twee richtingen, Tokka alweer niet.
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door charlez »

Kanonvlees schreef:Voor de koppeling met Paradox gebruik ik steeds de interface van Tokka (uit Polen)
zeer goede ervaring daarmee. Ook met de firma Tokka, een goede service.
http://www.tokka.pl/offer.html

De KNX-Paradox gateway EVO096 is een puur KNX component, dus te programmeren via ETS.
in vergelijking met die van GDS, die geprogrammeerd moet worden met aparte software.
Dus om te (her)programmeren met de inbraak-man er telkens bij zijn.
Bij GDS krijg je blijkbaar ook status van de partities, wat bij Tokka niet kan.
Alsook werkt GDS in twee richtingen, Tokka alweer niet.
Ik heb voor de oplossing van gds gekozen omdat deze meer kan en minder kost.
Het enige lastige is idd dat het programmeren van gds oplossing met aparte software moet gebeuren. (Nu eens dit gebeurd is, moet je daar normaal niet meer aan zijn)
Langst de andere kant is dit wel veiliger(als component mee in alarmkast ligt) aangezien je niet zomaar de groepsadressen kan aanpassen via de bus.
FND_Bram
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 09 nov 2015, 09:05

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door FND_Bram »

Een zeer goede en goedkope oplossing voor het direct koppelen van KNX met een alarmsysteem is Satel. Satel is een fabrikant van alarmsystemen in Europa, en heeft een eigen, gecertificeerde KNX module. Deze module wordt aangesloten op de KNX-bus, en kan rechtstreeks en bi-directioneel communiceren via KNX telegrammen. Dus kan zowel de KNX statussen uitlezen (open ramen etc.) als het alarm bedienen (inschakelen, uitschakelen, etc) als alarmmeldingen etc. doorkrijgen. Maar ook omgekeerd, kan het alarm de KNX aansturen, en bv. verlichting aan of uitzetten, dimmen, etc. Satel heeft ook een eigen LCD touch klavier waarop o.a. de KNX kan worden beheerd.

Er zijn in België en Nederland verschillende installateurs die deze centrale installeren, ook Incert gekeurd.

Meer info kan je vinden op http://www.satel.eu

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door grindal »

FND_Bram schreef:Een zeer goede en goedkope oplossing voor het direct koppelen van KNX met een alarmsysteem is Satel. Satel is een fabrikant van alarmsystemen in Europa, en heeft een eigen, gecertificeerde KNX module. Deze module wordt aangesloten op de KNX-bus, en kan rechtstreeks en bi-directioneel communiceren via KNX telegrammen. Dus kan zowel de KNX statussen uitlezen (open ramen etc.) als het alarm bedienen (inschakelen, uitschakelen, etc) als alarmmeldingen etc. doorkrijgen. Maar ook omgekeerd, kan het alarm de KNX aansturen, en bv. verlichting aan of uitzetten, dimmen, etc. Satel heeft ook een eigen LCD touch klavier waarop o.a. de KNX kan worden beheerd.

Er zijn in België en Nederland verschillende installateurs die deze centrale installeren, ook Incert gekeurd.

Meer info kan je vinden op http://www.satel.eu

Hopelijk hebben jullie hier wat aan.
TIP => welk rekening houden met het type centrale ! ( voor zover ik weet kan dit met de Integra-reeks)
Bijkomend is er een beperking in het aantal zones & knx integratie....
Als je dus zeer veel "output's vanuit de inbraakcentrale naar knx wil verzenden moet je deze mee incalculeren met het type centrale dat je aanschaft !

Als je bv alle raamcontacten, detectoren wil doorsturen loopt dit aantal "outputs" vrij snel op ...
Je kan dit natuurlijk oplossen door bv gecombineere status per ruimte door te sturen..
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door davidrdx »

Ik ga voor men nieuwbouw project voor Siemens SPC alarm centrale met gescheiden PIR sensoren en magneet contacten en klavier.
Het voordeel van Siemens SPC is het is web based er zijn apps voor op mobiele toestellen en er is een koppeling naar KNX mogelijk via SPCWay module:

http://www.knxlogic.eu/product/spcway/" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar zie het nut niet om dit te koppelen aan de domotica, buiten dat je een 2de app moet gebruiken wat ik geen ramp vind.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Alarminstallatie integratie in KNX

Bericht door grindal »

Kan handig zijn...
ik noem er maar enkele ...

bv raam open => verwarming / airco / ventilatie uitschakelen
Alarm => verlichting aan sturen (bv enkel glv / tuinverlichting laten "pinken")
Brand => licht aan of bv enkel de vluchtwegen / ventilatie / verwarming uit / ... toegangspoort oprit openen voor brandweer ?
inschakelen alarm => alles uit functie activeren / verwarming naar "nacht" modus /
bij aankomst => automatisch licht in de inkomhal inschakelen als het donker is
Pir detectoren ( aanwezigheidsdetectoren) kunnen bv verlichting / verwarming in/uit schakelen wanneer er iemand aanwezig is in een ruimte
......

sec interface ziet er wel kostelijk uit...
Plaats reactie