KNX vs. andere 'slimme' apparaten

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

KNX vs. andere 'slimme' apparaten

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik wou dit jaar eens rookmelders plaatsen in onze woning. Integratie met KNX leek me een zekere plus om onder andere de volgende zaken te realiseren:
  • • Batterijstatus raadplegen;
    • Alarm status raadplegen;
    • Temperatuur raadplegen en eventueel gebruiken om verwarming te sturen;
    • Bij afgaan rookalarm: alle lichten aan en ventilatie uit, rolluiken/screens omhoog, telefoontje naar de eigenaar;
    • Bij afgaan CO alarm: haard/verwarming uitschakelen;
    • …
Ik twijfel tussen de Gira Dual Q en de Nest Rook Detector.

De Gira rookmelder heeft als voordeel de relatief eenvoudige KNX integratie. Hiermee kan je eenvoudig de status (alarm en batterij) en temperatuur uitlezen.

Daartegenover staat de Nest, die veel gebruiksvriendelijker lijkt (gesproken waarschuwing), ook CO detectie doet en via een app melding geeft. Hij is ook cooler. :) Integratie met andere apparaten kan via API’s (https://developer.nest.com/documentation/api-reference). Toch lijkt me de integratie met KNX niet evident, ik lees er verdacht weinig over. Via de Gira Homeserver kan je wat http calls doen, maar integratie met API lijkt me niet eenvoudig.

Daardoor lijkt de keuze toch voor de Gira Dual Q te gaan.

Opvallend: je leest tegenwoordig meer en meer over slimme apparaten. Nest is slechts één praktisch voorbeeld hiervan, daarnaast heb je nog handige zaken zoals IFTTT, Apple Homekit,... Vele zaken zijn om te beginnen al veel gebruiksvriendelijker dan KNX (ETS 4) of de Gira Homeserver (Expert – de naam zegt het zelf al) en lijken ook gedragen te worden door een grotere community. Onderlinge communicatie verloopt via het netwerk (meestal wifi) en kant en klare integratiemogelijkheden zijn te vinden online (cfr. de ‘recepten’ van IFTTT).

Wat vinden jullie van die evolutie? Bouwen jullie voort op een pure KNX installatie, of een hybride oplossing (KNX + andere slimme devices), proberen jullie alles te integreren, of vinden jullie het prima dat de woning uit talrijke slimme apparaten bestaan die allen via de smartphone te bedienen zijn, maar onderling minder communiceren? Wat is jullie lange termijn domotica strategie?
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: KNX vs. andere 'slimme' apparaten

Bericht door KNX_Steven »

Google zal met NEST ongeveer stoppen. Veel verder dan de thermostaat rijken de ambities niet. Google is er vooral in geïnteresseerd te weten of je thuis bent of niet en wat je aanwezigheidsprofiel is. Voor Google is het vooral van belang aan data te geraken. Domotica is voor hen een middel en geen doel. Waarschijnlijk zullen ze later eerder net als Apple een platform oprichten waarop meerdere systemen kunnen afgebeeld worden, een beetje zoals Apple HomeKit, maar de NEST eigenaars zijn dan wel aan Google gebonden. Gekend plaatje, zeker?

Apple's strategie is vooral alweer user interface aan te bieden. Zelf hebben ze geen domotica protocollen en zijn ze niet geïnteresseerd om sensoren en actoren te gaan bouwen. Daarom kunnen ze alleen een API bouwen en ervoor zorgen dat andere fabrikanten hierop aansluiten. Maar ik denk dat dit voorbijgaat aan een aantal conceptueel grote verschillen tussen de protocollen. Enfin.

Maar dat help je natuurlijk niets met je vraag.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: KNX vs. andere 'slimme' apparaten

Bericht door grindal »

Hoi,

Ik blijf bij het knx systeem als basis. Nest en andere nieuwe features kunnen een "nice to have" functie hebben maar de basis van een installatie moet voor mij stabiel zijn en een grote betrouwbaarheid / levensduur.
Bekijk het een beetje zoals bv de evolutie van de muziek, film ... eerst alles op videobanden, dan dvd, nu blue-ray... en wat zal het binnen 5 jaar worden ?
Je wil niet steeds gans je installatie ombouwen voor de laatste nieuwe snufjes...

Liever opteren voor een "standaard" dan iets wat op dit moment "hot" is en binnen een jaartje of 2 totaal "OUT" is..
Dries_De_Bouwer
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 23:32

Re: KNX vs. andere 'slimme' apparaten

Bericht door Dries_De_Bouwer »

Hoi,

Ik denk niet dat Google met Nest zal stoppen. Ze hebben het bedrijf voor een paar miljard overgenomen, en ze zien dit als het "hart" van het slimme huis (net zoals Apple met Homekit en Samsung met zijn SmartThings). Daarnaast lees ik dat deze bedrijven aan een nieuwe (draadloze) standaard werken om onderling informatie uit te wisselen (Thread). KNX komt helemaal niet voor in dit verhaal.

Bij KNX zie ik veel stabiliteit/continuïteit maar geen grote innovatie, en een hoge instapdrempel (financieel, maar ook veel moeilijker te configureren). Dus wat gaat de toekomst brengen...
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: KNX vs. andere 'slimme' apparaten

Bericht door KNX_Steven »

The website van Thread is ook anders al een half jaar onveranderd ... Het is de grootste geheimzinningdoenerij die ik ooit gezien heb.
Qua "protocols for the Internet of Things" kan ik je er wel snel al een paar opnoemen (ZigBee, MQQT, ...) maar het zijn allemaal "afstandsbedieningen"; er geen echte home automation.
Voor de rest is je feedback correct.
Plaats reactie