Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Undead012
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 12 dec 2016, 22:05

Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door Undead012 »

Goeiedag Allemaal,

Mijn naam is Simon. Een vijftal jaar geleden ben ik contact gekomen met KNX door mijn stage bij Domotic Lounge. Daar wat marktonderzoek gedaan, maar nooit fysisch met knx apparatuur in contact gekomen, meer ervaring met PLC (Siemens, WAGO/Bechkhoff).

Ik heb eigenlijk twee vragen voor jullie:
1°) Voor mijn eigen woning zit ik met klassieke elektriciteit, wat zijn de mogelijkheden hier om over te gaan naar domotica (KNX RF)?

2°) Mijn schoonbroer is bezig met zijn nieuwbouw, hij heeft ervoor gekozen om overal UTP kabels te leggen, wat zijn de mogelijkheden nog met KNX?

Bedankt alvast!

Mvg,
Simon
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door egfdevos »

1 Hangt een beetje van de installatie af. Als je geen hele renovatie wilt doen dan word het RF
Daarbij de kanttekening dat er maar zeer langzaam KNX-RF deelnemers van de laatste generatie op de markt komen.
De basis is er maar de leuke dingen "nog" niet.

2 Officieel niet over UTP. :twisted: Is het voor jezelf en het werkt dan werkt het. (Wat mag met het groene kabeltje mag zeker niet allemaal met UTP.)
Edwin
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door teaser »

1) Ik heb me er zelf nog niet echt in verdiept, maar ik vermoed dat er een veel kleiner aanbod is aan RF componenten. Ze zijn over het algemeen ook veel duurder. Persoonlijk zou ik dus niet direct voor een volledige installatie in KNX RF gaan.

2) Eib kabel is iets dikker dan doorsnee UTP en is ook geshield. UTP (= unshielded twister pair) is dat niet. In de praktijk zal het doorgaans wel werken, maar je hebt meer kans op storing. Maar in een residentiële omgeving ga je daar waarschijnlijk niet al te veel last van hebben. Met UTP moet je ook voorzichtiger zijn tijdens de installatie, de draadjes breken rapper af.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door cevers »

Korte toevoeging:
- KNX RF eigenlijk alleen van HAGER en wat beperkt op dit moment. Niet echt lekker van de grond gekomen. Is ook te merken aan de implementatie binnen ETS (rottig).
- Als je UTP gaat gebruiken gebruik dan GEEN twisted pair. Maar gebruik bv oranje/wit-oranje als plus en blauw/wit-blauw als min. Die lopen in de kabel gewoon dan parallel aan elkaar
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door Dré »

Ik kan me vergissen, maar als je een bus hebt en er dus data overheen gaat, mag je toch nooit 2 aders bij elkaar steken? Dit omdat het dan mogelijk is dat een signaal 2x aan komt?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door egfdevos »

cevers schreef:Korte toevoeging:
- KNX RF eigenlijk alleen van HAGER en wat beperkt op dit moment. Niet echt lekker van de grond gekomen. Is ook te merken aan de implementatie binnen ETS (rottig).
- Als je UTP gaat gebruiken gebruik dan GEEN twisted pair. Maar gebruik bv oranje/wit-oranje als plus en blauw/wit-blauw als min. Die lopen in de kabel gewoon dan parallel aan elkaar
Eigenlijk alleen van Hager? We doen wel een beetje modern en gaan voor de laatste stand van zaken natuurlijk. Dus MDT erbij, wat INSTA spul.
Laatste nieuwe van Hanger, nog niks van gezien in het Nederlandse taalgebied maar op de Duitse en Franse site al wel de technische info. en nog een paar anderen.

Unshielded Twisted Pair is dus altijd gedraaide aders.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:Ik kan me vergissen, maar als je een bus hebt en er dus data overheen gaat, mag je toch nooit 2 aders bij elkaar steken? Dit omdat het dan mogelijk is dat een signaal 2x aan komt?
Ik beperk me hier over tot het gebruik van een utp kabel. Je dient hier er inderdaad rekening mee te houden dat je alleen een enkel paar kunt pakken voor data verkeer. Dit komt omdat elk paar een andere draaiing heeft. Over een langere kabellengte zorgt dit ervoor dat de lengtes van de paren verschillend zijn.
Dan terug naar KNX waar de data zowel over de + als de - tegelijk gestuurd word. Het verstandigst is dus 1 paar te gebruiken en de andere 3 niet in een (u)tp kabel.
Edwin
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door cevers »

egfdevos schreef: Eigenlijk alleen van Hager? We doen wel een beetje modern en gaan voor de laatste stand van zaken natuurlijk. Dus MDT erbij, wat INSTA spul.
Laatste nieuwe van Hanger, nog niks van gezien in het Nederlandse taalgebied maar op de Duitse en Franse site al wel de technische info. en nog een paar anderen.

Unshielded Twisted Pair is dus altijd gedraaide aders.
MDT ik persoonlijk niet zo'n goede ervaring mee in het verleden. Dus niet echt naar gekeken, veel rf componenten? ben nog steeds op zoek naar een RF radiator knop :( nu onzalige oplossing met siemens knx thermostaat -> rf knop.

Over die utp kabel: is vanwege spanningsval. 1 enkel adertje is wat dun en kan bij langere lengtes aan het eind wat problemen veroorzaken.
Beste optie is eruit trekken en vervangen door of bus kabel of soortgelijk kwa aderdikte met een lichte twist. Dat gezegd heb ik wel KNX met utp werkend gezien. Daar waren iig aders gecombineerd.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Klassieke elektriciteit naar KNX RF

Bericht door Joep »

Is het deel voor deel ombouwen naar KNX geen optie?

Ik ben een paar jaar geleden begonnen met KNX en heb ik via marktplaats wat spullen gekocht (een voeding, usb interface een 4-voudige binaire ingang en een 4-voudige actor)

Toen ik dit werkend had (ik heb alles dmv youtube en veel lezen op internet zelf geleerd) heb ik deze componenten gebruikt om een 3-tal schakelingen van de verlichting van de woonkamer te schakelen.
Later heb ik stukje bij beetje de installatie uitgebreid en nu is de situatie zo dat ik in de meterkast te weinig ruimte had voor alle componenten en op zolder maar een extra verdeler geplaatst heb. bij mij gaan onder andere verlichting, verwarming per ruimte en rolluiken/zonwering via KNX.
De enige ruimte die niet voorzien is van KNX is het toilet :shock:

Ik moet er wel bij zeggen dat er hier in huis nog een hoop ruimtes een opknapbeurt nodig hadden en ik zelf in de elektrotechniek zit (ik ben beveiligingsmonteur) en er dus niet zoveel moeite mee had om nog een aantal leidingen/dozen extra in de muren te frezen.
Plaats reactie