Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling [SOLVED]

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling [SOLVED]

Bericht door houseofdreams »

Geen idee hoe ik anders het onderwerp bovenaan moest gaan invullen :)

Situatieschets:

Ik heb een Gira homeserver, een Gira deurbel met IP gateway en een Axis PTZ camera aan de voorzijde van de woning. Wat ik nu dus wil bekomen is, dat wanneer er iemand op de deurbel drukt, dat de camera dan naar een vastgelegde preset gaat, pak in dit voorbeeld dus de voordeur.

Tot daar lukt het, als ik via de API van de camera werk, kan ik met de volgende URL de camera presets kiezen:
http://10.10.10.9/axis-cgi/com/ptz.cgi? ... resetname= voordeur

So far so good.

Dan heb ik ook een "kamer" aangemaakt in de QuadClient, met als naam "Camera", waaronder in knoppen heb gemaakt, 1 voor elke preset van de camera.
giraDCSroom.jpg
giraDCSroom.jpg (23.03 KiB) 10140 keer bekeken
Ook hier weer, so far so good, dat werkt perfect.

In de QuadClient heb ik dan (op aangeven van 747driver) opnieuw geprobeerd om deze knoppen ook te laten verschijnen onderaan de cameraplugin:
giraDCScameraplugin.jpg
giraDCScameraplugin.jpg (58.07 KiB) 10140 keer bekeken
en wederom, ook hier so far so good :)

Maar dan... Het logsche schema:
giraDCSlogic.jpg
giraDCSlogic.jpg (154.07 KiB) 10140 keer bekeken
Volgens mij heb ik hierboven alles logisch & correct ingesteld, alleen gebeurd er dus niks wanneer er op de deurbel wordt gedrukt.

Is er iemand onder jullie die al gewerkt heeft met die "Recieve\Door call" logische module? Of doe ik ergens nog iets mis? De DCS gateway is volledig & correct ingesteld, in Expert is de DCS ingeschakeld.
Laatst gewijzigd door houseofdreams op di 27 feb 2018, 09:45, 1 keer totaal gewijzigd.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door 747driver »

Wat je zou kunnen doen is in Expert/Master data/Cameras de verschillende presets aanmaken.
Dus 4 maal dezelfde camera waarbij alleen de "Current image path" verschilt.
Bij mijn camera geeft bv "/record/current.jpg" de live opname en "/record/events/lastevent.jpg" het laatste event.
Werkt dat bij jouw camera ook zo of moet je echt eerst een opdracht naar de camera sturen?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door houseofdreams »

Het probleem zit'em niet bij het camera gedeelte, dat werkt allemaal zoals ik verwacht. Camera + Knoppen werken.

Als test, om te kijken wat er (en of er iets) binnenkomt, had ik zo'n "universele ontvangstmodule" eraan gekoppeld, en daar dan aan enke uitgang een 14byte text object.

Die 9 objecten heb ik dan gekoppeld in de Quadclient aan een Infopanel, waar je waardes "realtime" kan opvolgen/uitlezen. (wordt meestal voor weerstations gebruikt)
giraDCSprovlemµ.jpg
giraDCSprovlemµ.jpg (60.19 KiB) 10133 keer bekeken
Alleen, wanneer er op de deurbel wordt gedrukt, gebeurd er helemaal niks :(

Ik ga er dus vanuit, dat er in de connectie, aangeduid door de rode cirkel, iets mis is, alleen weet ik voorlopig nog niet wat die "iets" is....
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door 747driver »

Ik zou alle objecten in Output box ID 1360 voorzien van een "initialisation value" zodat je kunt zien welke parameters er beschikbaar zijn.
If a device does not offer a certain parameter (e.g. target address), then an empty string is sent to delete the display of the previous value.
The basic parameters are required for the parameterisation of the logic modules in conjunction with the Gira DCS-IP gateway.
The module requires the firmware version of the DCS-IP-gateway 1.11 or higher!
Neem aan dat je minimaal firmware version 1.11 hebt?
Is er nog een andere manier om te zien of er überhaupt wel iets wordt verstuurd door de deurbel wanneer de belknop wordt ingedrukt?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:
vr 16 feb 2018, 21:52
Ik zou alle objecten in Output box ID 1360 voorzien van een "initialisation value" zodat je kunt zien welke parameters er beschikbaar zijn.
If a device does not offer a certain parameter (e.g. target address), then an empty string is sent to delete the display of the previous value.
The basic parameters are required for the parameterisation of the logic modules in conjunction with the Gira DCS-IP gateway.
The module requires the firmware version of the DCS-IP-gateway 1.11 or higher!
Neem aan dat je minimaal firmware version 1.11 hebt?
Geen idee waar ik die versie kan vinden, ik zie alvast geen getallen lager?
DCSv-info.jpg
DCSv-info.jpg (30.88 KiB) 10121 keer bekeken
Ik wou onlangs nog de nieuwste firmware versie installeren van de DCS, maar daar kreeg ik toen een foutmelding, dat ik zou gaan downgraden ipv upgraden, terwijl de firmware versie effectief wel nieuwer was, dan degene die er nu opstaat.

Al die Gira software lijkt me toch zo buggy :/

Iets wat ik wel gelezen heb in de firmware update readme, is dat een van de laatste DCS firmware versies,support toevoegt voor de "system 106" reeks van deurbellen. Laat het nu net dat type zijn waar ik mee aan het testen ben... Morgen toch maar eens proberen de andere (ouder model) mee aan te sluiten en daarmee eens proberen, nu ga ik dat niet doen :)
747driver schreef:
vr 16 feb 2018, 21:52
Is er nog een andere manier om te zien of er überhaupt wel iets wordt verstuurd door de deurbel wanneer de belknop wordt ingedrukt?
Misschien met een packetsniffer zoals wireshark, maar al die DCS gegevens gaan in alle waarschijnlijkheid over UDP ipv het gewone TCP verkeer...
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door houseofdreams »

Geprobeerd zoals @747driver zei, met al een initialisatiewaarde in de objecten (***) maar na een beldrukknop, geen enkele verandering, er wordt dus precies gewoon niks doorgestuurd van de DCS naar de HS :(
giraDCSxxx.jpg
giraDCSxxx.jpg (18.8 KiB) 10114 keer bekeken
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door 747driver »

Gira Hotline bellen?
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door houseofdreams »

747driver schreef:
za 17 feb 2018, 19:23
Gira Hotline bellen?
Nog nooit gedaan :-) zal wel moeten dan als laatste optie, eerst nog wat verder proberen
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door charlez »

je moet de juiste parameters meegeven in de module en is de communicatie tussen je DCS en je homeserver werkende?
juiste gegevens in expert en DCS ingegeven?

dcs.jpg
dcs.jpg (38.83 KiB) 10090 keer bekeken
dcs.jpg
dcs.jpg (38.83 KiB) 10090 keer bekeken
Bijlagen
expert.jpg
expert.jpg (80.76 KiB) 10088 keer bekeken
houseofdreams
Berichten: 201
Lid geworden op: wo 20 jul 2011, 18:44

Re: Gira DCS + Quadclient + IP Camera + logische schakeling

Bericht door houseofdreams »

In de GLE heb ik alleen het bus adres manueel ingegeven, de rest niet, zou dat veel verschil uitmaken?

Daarom had ik zo'n test module aangemaakt, om te kijken wat de DCS nu eigenlijk doorstuurt, die (interne) EIB adressen (14 byte text) krijgen niks door.

Voor zover ik weet heb ik zowel in de DCS als in de homeserver de juiste gegevens ingegeven, in expert is DCS ook ingeschakeld...

Spijtig dat er geen manier is om te testen of er ergens iets misloopt. Ik ga straks nog eens proberen met de gegevens zoals op jouw screenshot....

Weet jij perongeluk welke hardwareversie jou DCS gateway is?
Plaats reactie