Aan de slag als EIB-KNX installateur

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
elkristo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 10:07

Aan de slag als EIB-KNX installateur

Bericht door elkristo »

Ik ben een cursus domotica technicus (teletast,niko,gardy,eib-knx komen aan bod) aan het volgen bij syntrawest.
Daarna ben ik eventueel nog van plan om de cursus KNX-eib te volgen bij de VDAB. Ik heb ook een A2 elektriciteit
en een half jaar werkervaring als technicus beveiligingssystemen.
Veel vacature's zijn er bij de vdab niet te vinden voor EIB-KNX, is het mogelijk met deze opleiding werk te vinden?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Aan de slag als EIB-KNX installateur

Bericht door Wijnand »

Persoonlijk vind ik EIB/KNX cursussen leuk bedacht, maar daarna kan je er niet echt veel mee, omdat elke fabrikant z'n eigen deelnemers heeft. Ook heeft elke deelnemer z'n eigen "verhaal". de een kan weer meer or weer iets anders dan de andere. De basis cursus is een goed begin om te leren omgaan met ETS en de basis te leren, maar daarna is het echt puur praktijkervaring. Ik had het geluk dat ik op m'n werk er mee aan de slag kon gaan en zo een hoop heb geleerd. Maar elke klant heeft zo weer z'n wensen en fabrikant voorkeur, dus is het vaak/altijd weer uitzoeken hoe je wat moet doen. Tuurlijk is het voor 90% wel bekend, maar elk project heeft toch weer iets leuks/bijzonders wat je in geen cursus kan krijgen.
Maar dat is mijn mening/ervaring. Het is gewoon een kwestie van doen.
elkristo
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 17 feb 2010, 10:07

Re: Aan de slag als EIB-KNX installateur

Bericht door elkristo »

ja dat is inderdaad vast wel zo. je krijgt een zekere basis maar de praktijk zal sterk afhankelijk zijn van de gebruikte fabrikant.
Maar is deze basiscursus een goeie opleiding/instap om werk te vinden als EIB-KNX technicus? Is er voldoende vraag naar EIB-KNX techniekers?
Zijn de werkgevers voldoende bereid om je nog verdere praktijk ervaring te laten opdoen of kom je enkel aan de bak als je reeds voldoende ervaring hebt?
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Aan de slag als EIB-KNX installateur

Bericht door Wijnand »

De basiscursus is zeker een goeie stap, als je er nog nooit mee hebt gewerkt. Of er veel vraag naar is, betwijfel ik. Er zullen maar weinig bedrijven zijn die een KNX-kenner (zeker minder ervaren) 100% kan bezig houden. Meestal is het KNX een deel van de hele electro-installatie en zal het bedrijf iemand hebben die KNX erbij doet.
Quadra
Berichten: 4
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 23:28

Re: Aan de slag als EIB-KNX installateur

Bericht door Quadra »

Persoonlijk vond ik de VDAB cursus een heel goede basis.
Maar de opmerking is terecht: je moet het achteraf ook kunnen toepassen.
Dit geldt natuurlijk voor elke cursus. Wanneer je hebt leren lassen moet je dat ook kunnen gebruiken.

Je kan als beginnend KNX technicus al ervaring opdoen met een eigen installatie. Je kan dan ongestoord experimenteren zonder klachten van de klant (tenzij je de vrouw des huizes als klant aanziet).
Daar komt ook ooit een einde aan natuurlijk, tenzij je over onbeperkte financiële middelen beschikt. Maar met deze installatie kan je misschien potentiële klanten (vrienden of familie) verleiden.

Wat ik vooral mis (in België?) zijn open opleidingen of seminaries door fabrikanten en leveranciers.
Dit kan zorgen voor een introductie, of betere productkennis, voor/door technici en installateurs.
Een technicus die een product goed kent is eerder geneigd om verder te werken met dat merk.

Nu is het meestal andersom: je moet eerst veel afnemen van een fabrikant en dan kan je vragen om een producttraining.
Beste fabrikanten / leveranciers, organiseer open trainingen om je producten te promoten.
Niet iedereen beheerst voldoende het Engels of Duits om alles te "leren" uit manuals en technische beschrijvingen, of heeft de mogelijkheid om onbeperkt te experimenteren.
Op deze manier kunnen ook beginnende KNX-technici jullie producten leren kennen.
Ik heb het hier natuurlijk wel over technische opleidingen, geen Sales-praatjes zoals je ze op de beurzen te horen krijgt.
filip
Berichten: 60
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 11:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Aan de slag als EIB-KNX installateur

Bericht door filip »

Domotechnology is toch goed begonnen met de cursus FAP.
De ********** verdeler in België is ook van plan les te geven. Het is niet aan mij hier aankondigingen te doen.

Nu ik toch tijd heb, heb ik in Duitsland al 3 dagen les bij Merten gevolgd.
Over 2 weken volg ik vijf dagen les bij Jung.
De cursus bij Berker was volzet.

Uiteraard gaan de eerste dagen altijd over hetzelfde en gaan de leraars vrij snel over de stof. De cursussen zijn niet al te duur en zijn slechts 300 kilometer hier vandaan.
Maar ook in Duitsland vind ik niet direct cursussen over alles.

Ik vraag mij trouwens af welke opleiding of vak de beste voorbeiding is. Veel van het programmeerwerk lijkt mij doodgemakkelijk, maar als het ingewikkeld wordt, welk vak op de hogeschool helpt u dan ?

Ik heb nu wel de meest voorkomende ingewikkkelde gevallen voorgekauwd gekregen in de oefeningen van Merten.
Laatst gewijzigd door filip op vr 25 nov 2011, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Aan de slag als EIB-KNX installateur

Bericht door Wijnand »

Cursussen volgen bij alle fabrikanten lijkt me een beetje veel van het goeie.
Als je een 3 of 5 daagse cursus bij een hebt gehad, dan weet je het wel. En dan heb je wat leuke uitdagingen gehad, maar op een echte klus heb je toch altijd een vraagstuk die je in geen enkele cursus krijgt. Allemaal puur een kwestie van doen. Dat vindt ik trouwens ook het leuke aan KNX/EIB.
filip
Berichten: 60
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 11:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Aan de slag als Robotica installateur

Bericht door filip »

Ik bereid mij ook langzaam voor, voor het installeren van huishoudrobotten.
Dat ik die tijd nog zal meemaken is echter twijfelachtig.
Plaats reactie