Het Eerste Begin... (voeding)

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door mzungu100 »

Hallo

Hier een foto zoals ik het gedaan heb met de knx-kabels.

mvg
Paul
Bijlagen
IMG_5492.JPG
IMG_5492.JPG (237.24 KiB) 27145 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Das toch prima in orde.

:?: Alleen de dubbele brug is onnodig.
Edwin
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

Bedankt voor de reacties!

Inmiddels ben ik weer wat verder. Heb uiteindelijk besloten om in de schakelkast de KNX-componenten onderling te verbinden middels de stugge KNX-kabel, waarbij ik de mantel zo veel mogelijk laat zitten. Ik zie af van het toepassen van de rijgklemmen voor het (door)verbinden van de KNX-bekabeling omdat ik de ruimte die de rijgklemmen in zullen nemen beter kan gebruiken (1) en omdat ik enkele binnenkomende KNX-kabels zou moeten verlengen (2).
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

De test-omgeving is sinds enige tijd in 'productie' en in eerste instantie heb ik de KNX-installatie gekoppeld aan een Home Assistant server die draait op een Rasberry Pi. Een en ander is zo geconfigureerd dat het KNX-systeem bediend kan worden via het web-interface van Home Assisant, maar ook vanuit de Home Assistant companion app op de iPhone / iPad.

Aanvankelijk heb ik nog geen schakelaars (sensors) geinstalleerd. We wilden eerst wat ervaring opdoen met het systeem. Aangezien de iPhones vrijwel altijd onder handbereik zijn functioneerde dit best goed, maar voor de kinderen (zonder iPhone) was het niet werkbaar. Voor hun en ons gemak zijn er vervolgens toch een aantal schakelaars gemonteerd.

De verbouwing van het huis is inmiddels nagenoeg afgerond en we hebben meteen al gemerkt dat zonwering nodig is om de temperatuur in huis enigszins draaglijk te houden. We zijn van plan om een oplossing te kiezen die middels KNX aangestuurd kan worden. Heeft iemand suggesties op dat gebied?

Overigens moet de vloerverwarming ook nog verder worden ingeregeld. Voor het aansturen van dat geheel willen we ook graag gebruik maken van het KNX-systeem. De schakelaars die in de verschillende kamers zijn gemonteerd beschikken over een temperatuursensor, dus die informatie is al beschikbaar in het systeem.

De hele installatie bestaat grootendeels uit componenten van MDT, de voeding is (nog) een Meanwell, terwijl de meeste schakelaars van Gira zijn. Voor het aansturen van de zonwering / verwarming denk ik ook aan MDT — hoe het met de prijs/kwaliteit verhouding zit ten opzichte van andere aanbieders kan ik slecht inschatten.
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

Nog wel een uitdaging:

Voor het toilet heeft m'n vrouw haar oog laten vallen op een retro bakkelieten AAN/UIT schakelaar. Een moderne wisselschakelaar in een oud jasje. Mijn idee was om een binair KNX-interface te koppelen aan de polen van deze schakelaar. Door het omzetten van de schakelaar en het correct programmeren van het interface cq KNX-systeem kan ik dan het licht AAN / UIT schakelen. Ik heb gekozen voor een apparaat van MDT: https://www.mdt.de/Tasterinterface.html# En daarmee werkt het.

Maar... er is een complicatie.

Zoals eerder beschreven maken we ook gebruik van Home Assistant om het KNX-gebeuren aan te sturen. Het licht in de WC kan derhalve zowel via de conventionele schakelaar + binair KNX-interface alsook via Home Assistant worden geschakeld. Aldus kan het volgende scenario zich voordoen: licht in de WC AAN middels conventionele schakelaar (binair interface), licht UIT middels Home Assistant (app op de iPhone / iPad). Het licht in de WC is dan dus uit, maar de conventionele schakelaar staat nog in de AAN positie. Wanneer die schakelaar vervolgens nogmaals wordt omgezet gebeurt er niets... en dat is niet zo'n prettige gebruikerservaring.

Ik heb voor het binaire interface van MDT allerlei softwarematige opties geprobeerd. Ook één met de veelbelovende naam 'switch — toggle on ON / OFF'. Zoals ik het interpreteer zou die mogelijk moeten kunnen doen wat ik wil:

- dat de conventionele schakelaar (via het binaire interface) het licht AAN laat gaan als het UIT is (1) en

- dat de conventionele schakelaar (via het binaire interface) het licht UIT laat gaan als het AAN is (2).

Ik betwijfel inmiddels of zoiets uberhaupt mogelijk is, maar aangezien ik nog niet erg veel ervaring heb met het programmeren van een KNX-systeem ben ik benieuwd naar jullie mening — waarschijnlijk doe ik iets verkeerd of snap ik het niet goed genoeg hoe het systeem werkt.

(Gek genoeg werkt het elders in huis wel zoals gewenst. Het enige verschil is dat er geschakeld wordt met een KNX-knop van Gira (https://www.voltus.de/hausautomation/kn ... nzend.html))
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Switcharoo schreef:
vr 13 aug 2021, 17:20

Ik betwijfel inmiddels of zoiets uberhaupt mogelijk is, maar aangezien ik nog niet erg veel ervaring heb met het programmeren van een KNX-systeem ben ik benieuwd naar jullie mening — waarschijnlijk doe ik iets verkeerd of snap ik het niet goed genoeg hoe het systeem werkt.
Normaal moet dat werken. Verschillende oplossingen mogelijk afhankelijk van hoe je opzet is.
Ik ga even voor de simpelste in de "TOGGLE" situatie.
Koppel het status-object van de uitgang met het schakel GA.
Voor de zekerheid even controleren of bij het interface schakel-object de schrijf van bus "W" vlag actief is.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Zonwering.

Ben geen voorstander van VELUX. Genoeg "waarom" te vinden als je op internet KNX+VELUX opzoekt.
Lamellen is iets dat ik zelden zie dus daar kan ik niks aan toevoegen.

Standaard hangt alles af van de looptijd en dat werkt prima. Om de paar jaar even bijstellen.

Dat wil wel zeggen als je speciaal gebruik wilt maken van tussenposities dat dit nooit perfect zal zijn.
bv Als je 4 ramen naast elkaar hebt en je stuurt ze alle 4 naar 50% gaan ze niet op 1 perfecte lijn zitten.
Gebruik je schermen aan de buitenkant dan zijn regen en wind sensoren een must.

Is dat wel een expliciete wens dan moet je kijken naar rolluiken met een encoder.
KNX-buismotoren bestaan. Zou ik niet voor kiezen.
Zou dan kiezen voor SMI-buismotoren. Daar heb je dan weer wel een speciale KNX-SMI actor voor nodig.
Edwin
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

egfdevos schreef:
vr 13 aug 2021, 18:38
Switcharoo schreef:
vr 13 aug 2021, 17:20

Ik betwijfel inmiddels of zoiets uberhaupt mogelijk is, maar aangezien ik nog niet erg veel ervaring heb met het programmeren van een KNX-systeem ben ik benieuwd naar jullie mening — waarschijnlijk doe ik iets verkeerd of snap ik het niet goed genoeg hoe het systeem werkt.
Normaal moet dat werken. Verschillende oplossingen mogelijk afhankelijk van hoe je opzet is.
Ik ga even voor de simpelste in de "TOGGLE" situatie.
Koppel het status-object van de uitgang met het schakel GA.
Voor de zekerheid even controleren of bij het interface schakel-object de schrijf van bus "W" vlag actief is.
AH, OK. Heb dat nog even nagekeken / aangepast en nu werkt het zoals ik wil!

KNX is een mooi systeem; heb geen spijt dat we hiervoor gegaan zijn.

Bedankt voor de tip Edwin; was een easy fix!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Zendende en luisterende objecten.
Een zendend object kan maar naar één GA zenden.
Hetzelfde object kan naar meerdere GA's luisteren.
Edwin
Plaats reactie