Het Eerste Begin... (voeding)

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

Hallo Allemaal,

Absolute beginners vraag: wat is een adequate KNX-voeding? (Als ik op internet zoek zie ik door de bomen het bos niet meer...)

Situatie:

We zijn ons huis aan het verbouwen en hebben (in ieder geval) KNX-bekabeling laten aanleggen tbv de schakelaars en de bekabeling van de lichtpunten die we via KNX willen bedienen door laten trekken naar de meterkast. Nu denken we na over de KNX-installatie en hebben wat basiskennis opgedaan. Het idee is om voorafgaand aan de feitelijke installatie e.e.a. te testen in een demo opstelling. In dat verband is de eerste vraag: wat is een geschikte voeding?

Zou de Meanwell voldoen?
Zie: https://knxgroothandel.nl/knx-component ... 640ma.html

Of heb ik meer aan, bijvoorbeeld, de MDT (die aanzienlijk duurder is)?
Zie: https://knxgroothandel.nl/knx-component ... -6412.html

Probeer grip te krijgen op de materie; ben beniewd naar de reacties.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Gezien de zeer lage prijs van de Meanwell 640mA voeding. Hoef je eigenlijk niet verder te zoeken.

Diagnose/bewaking et cetera ga je in een woonhuis onder normale omstandigheden niet nodig hebben.
Heb je meer als 640mA nodig. Dan ben je iets niet helemaal goed aan het doen.
Edwin
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

Thanks, heb inmiddels zo'n ding besteld.

Volgende halte: IP-interface, want ik wil de boel via het lokale netwerk kunnen programmeren.

Dit soort zaken lijkt redelijk aan de prijs — had verwacht dat het minder kostbaar zou zijn.

Is de SCN-IP000.03 van MDT een goede keus?
Zie: https://www.mdt.de/IP_Interface_Router.html

En wat moet ik denken van MDT als fabrikant?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

MDT heeft in veel gevallen de beste prijs/kwaliteit verhouding voor woningen.
Welke ze voornamelijk te danken hebben aan de zeer uitgebreide software.
Ze lopen ook voorop met de nieuwste ontwikkelingen.

De SCN-IP000.03 van MDT een goede keus. Prijs Check
Edwin
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

Thanks, Edwin. Dat IP-interface van MDT staat ook in bestelling...

De electricien / elektrieker is nu bijna klaar met het de bekabeling. Een en ander zal doorgemeten worden om er zeker van te zijn dat de telegrammen zonder problemen over de lijn kunnen worden verzonden / ontvangen. De KNX-bekabeling is onder gebracht in een aparte flexibele buis om ongewenste storing te voorkomen. Zijn er nog (minder voor de hand liggende) zaken waar we alert op moeten zijn? Veel gemaakte beginnersfouten?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Aangezien je met een elektrieker werkt verwacht ik geen problemen.
Edwin
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door mzungu100 »

Hallo

Ik was ook van plan om de meanwell te gebruiken, ook besteld, maar na inbedrijfname hoorde ik te veel gepiept. Heb dan maar een duitse voeding aangeschaft, geen gepiep, en werkt nu al bij die klant al 2 jaar zonder probleem.

Een ip interface is leuk, maar je wil beslist ook uw knx installatie visualiseren. Dan heb je een knx visu module nodig waar al een ip interface in zit.
Dus je hebt deze dan onnodig aangekocht.

Maak eerst een schema van de componenten die je in je zekeringkast zult monteren. Buiten je zekeringen en diffs heb je ook je schakel, dim, rolluikactoren nodig. Ook de drivers om je dimmers aan te sturen komen soms ook in de zekeringkast (vb MW HDR6024 voor ledstrips)
Ook railrijgklemmen nemen plaats in beslag en zonder kan je niet (WA 2003-7646).
Ook wordt er zo een installatie geopteerd voor een overspanningsbeveiliging.

Zorg er ook voor dat je niet teveel drukknoppen in huis plaatst. Bewegingsmelders in de traphal en overloop.
Beneden drukknoppen en scherm (bijvoorbeeld van mdt: BE-GT2TW.01). Maar alle merken hebben nu die knop schermcombinatie.
Eens je een visualisatie in huis hebt, zal je minder behoefte hebben aan die knoppen. Maar helemaal weglaten zou ik ook niet doen.
--> drukknoppen op strategische plaatsen zetten

mvg

Paul
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Ligt er net aan voor welke visie hij uiteindelijk kiest.
We praten nu over een paar basis componenten voor een demo opstelling.
Als die interface later over is kan die weer verkocht worden aan de volgende die een demo opstelling wil maken.

De keuze voor schakelaars en/of alles beweging gestuurd is persoonlijk.
Beste is de voorzieningen voor beide te hebben.
Edwin
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

egfdevos schreef:
do 08 okt 2020, 12:59
Aangezien je met een elektrieker werkt verwacht ik geen problemen.
Nou, dat valt best tegen. Deze elektrieker is niet erg bekend met KNX, dus ik neem veel uitzoekwerk voor m'n rekening.

Bedankt voor je reacties!
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

mzungu100 schreef:
za 10 okt 2020, 12:25
Hallo

Ik was ook van plan om de meanwell te gebruiken, ook besteld, maar na inbedrijfname hoorde ik te veel gepiept. Heb dan maar een duitse voeding aangeschaft, geen gepiep, en werkt nu al bij die klant al 2 jaar zonder probleem.

Een ip interface is leuk, maar je wil beslist ook uw knx installatie visualiseren. Dan heb je een knx visu module nodig waar al een ip interface in zit.
Dus je hebt deze dan onnodig aangekocht.

Maak eerst een schema van de componenten die je in je zekeringkast zult monteren. Buiten je zekeringen en diffs heb je ook je schakel, dim, rolluikactoren nodig. Ook de drivers om je dimmers aan te sturen komen soms ook in de zekeringkast (vb MW HDR6024 voor ledstrips)
Ook railrijgklemmen nemen plaats in beslag en zonder kan je niet (WA 2003-7646).
Ook wordt er zo een installatie geopteerd voor een overspanningsbeveiliging.

Zorg er ook voor dat je niet teveel drukknoppen in huis plaatst. Bewegingsmelders in de traphal en overloop.
Beneden drukknoppen en scherm (bijvoorbeeld van mdt: BE-GT2TW.01). Maar alle merken hebben nu die knop schermcombinatie.
Eens je een visualisatie in huis hebt, zal je minder behoefte hebben aan die knoppen. Maar helemaal weglaten zou ik ook niet doen.
--> drukknoppen op strategische plaatsen zetten

mvg

Paul
Bedankt voor je reactie, Paul.

Wat het thema drukknoppen betreft willen we er zeker niet te veel. Er zijn mooie interactieve knoppen / tasters op de markt, maar om die op alle plekken te monteren waar je een traditionele lichtknop zou installeren is gekkigheid — en prijzig.

Op plekken waar echt een schakelaar nodig is maar geen fancy LCD-paneel denk ik nu gebruik te maken van traditionele schakelaars:

https://www.klusspullen.nl/a/230536/gir ... -wit-glans

met daarachter dan zoiets:

https://knxgroothandel.nl/mdt-universel ... html?qty=1

Is dit een zogenaamde 'binary input module'? En gaat dat werken?

De signalen van dergelijke schakelaars / modules zullen dan moeten leiden tot AAN / UIT schakelen en of dimmen via een schakel-/dimactor. Hiervoor heb ik de volgende op het oog:

https://knxgroothandel.nl/mdt-dimactor- ... html?qty=1

Visualisatie stond nog niet op de radar, maar daar ga ik wel alvast voorzichtig naar kijken.

Uiteindelijk willen we de boel ook via iPhone / iPad kunnen besturen. In dat verband hebben we de mogelijkheden van een Thinka bekeken en dat lijkt een passende oplossing (support your locals!). Zie:

https://www.thinka.eu/en/home

Dat apparaat heeft natuurlijk ook een ethernet poort om verbinding te kunnen maken met het lokale netwerk. Vraag me nu wel af of het ding dus ook zou kunnen functioneren als IP interface, waarmee we de installatie kunnen programmeren?
Plaats reactie