Het Eerste Begin... (voeding)

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

egfdevos schreef:
za 10 okt 2020, 14:30
Ligt er net aan voor welke visie hij uiteindelijk kiest.
We praten nu over een paar basis componenten voor een demo opstelling.
Als die interface later over is kan die weer verkocht worden aan de volgende die een demo opstelling wil maken.

De keuze voor schakelaars en/of alles beweging gestuurd is persoonlijk.
Beste is de voorzieningen voor beide te hebben.
We komen uit een traditionele situatie en zijn nog niet erg vertrouwd met de mogelijkheden die KNX biedt. Het zou echter zomaar kunnen zijn dat we uiteindelijk met veel minder knoppen / displays toekunnen omdat we snel naar de iPhone + Home App + Thinka grijpen om zaken aan/uit te schakelen.
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Die binaire input is inderdaad bedoeld om achter een klassieke drukknop te installeren (geen schakelaar maar drukknop)

Met de Thinka kan je volgens mij ook je Knx installatie programmeren. In Nederland heb je ook xxter voor je visualisatie..

Mvg

Paul
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

mzungu100 schreef:
za 10 okt 2020, 12:25
...Maak eerst een schema van de componenten die je in je zekeringkast zult monteren. Buiten je zekeringen en diffs heb je ook je schakel, dim, rolluikactoren nodig. Ook de drivers om je dimmers aan te sturen komen soms ook in de zekeringkast (vb MW HDR6024 voor ledstrips)
Ook railrijgklemmen nemen plaats in beslag en zonder kan je niet (WA 2003-7646).
Ook wordt er zo een installatie geopteerd voor een overspanningsbeveiliging...
Hoi Paul,

In overleg met de electricien zijn er twee aparte kasten gemonteerd ten behoeve van het KNX speelgoed:

https://www.elektramat.nl/eaton-holec-g ... 20x550-mm/

Er is ruimte voor 2 x 36 modules en dat klinkt als veel, maar ik realiseer me dat er van alles in die kast 'gepropt' moet worden dus het valt in de praktijk vast tegen. Als ik de hoeveelheid kabels bekijk die bij de meterkast aankomen dan vraag ik me inderdaad af hoe een en ander het best geordend / ingericht kan worden. Jij zegt 'rijgklemmen'... die term heb ik elders op dit forum ook horen vallen, maar heb er geen ervaring mee. Lijkt een manier om de componenten efficient aan elkaar te knopen. Kan ik het zien als lasklemmen 'on steroids'?

Ennuh... overspanningsbeveiliging? De groepen in de meterkast zijn voorzien van zekeringen, is dat niet voldoende?

Heb me trouwens wel gerealiseerd dat de hele electrische installatie in duigen valt als de KNX-voeding het begeeft... zou het niet verstandig zijn om deze redundant uit te voeren? Of maak ik me druk om niets en is het niet nodig?

Met dank en vriendelijke groet,


Sander
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door mzungu100 »

Hallo
2 keer 36 modules is erg weinig, maar als je alles op papier een plaats hebt gegeven is dit voor mij okay.
Ik heb1 project gedaan met op de gelijkvloers een 54 modules en op de eerste verdieping een 36 modules zekeringkast. Die van 54 modules zag volledig vol.

Een tweede project had maar 1 zekeingkast van 144 modules (schneider boxplus).

In principe kan je op voorhand uitrekenen hoeveel plaats je zult nodig hebben.

Railrijgklemmen (WA 2003-7646) kan je inderdaad vergelijken met lasdoppen, Deze klemmen worden dan in de kast afgewerkt met flexibele draad. Deze flexibele draad wordt dan afgewerkt met een DRAADEINDHULZEN.

In je knx-installatie behoef je maar 1 deftige KNX voeding. Je kan ook een KNX-voeding overwegen met diagnose functie.

KNX overspanningsbeveiliging buslijn beveiliging is een secundaire overspanningsbeveiling, hier hoort bijkomend een primaire overspanningsbeveiling bij.

mvg


Paul
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

mzungu100 schreef:
ma 12 okt 2020, 19:23
...
In principe kan je op voorhand uitrekenen hoeveel plaats je zult nodig hebben.

Railrijgklemmen (WA 2003-7646) kan je inderdaad vergelijken met lasdoppen, Deze klemmen worden dan in de kast afgewerkt met flexibele draad. Deze flexibele draad wordt dan afgewerkt met een DRAADEINDHULZEN.

In je knx-installatie behoef je maar 1 deftige KNX voeding. Je kan ook een KNX-voeding overwegen met diagnose functie.

KNX overspanningsbeveiliging buslijn beveiliging is een secundaire overspanningsbeveiling, hier hoort bijkomend een primaire overspanningsbeveiling bij.

mvg


Paul
Hoi Paul,

Ja, die rijgklemmen ga ik wel nodig hebben. De test opstelling is nu al een draden spaghetti... (zie bijlage).

Spul van Phoenix Contact of Wago lijkt hierin te kunnen voorzien. Heb er geen ervaring mee, maar op de website van Phoenix Contact zie ik dat software voorhanden is waarmee je de installatie kunt plannen / ontwerpen. Lijkt me handig.

Ook de opmerking over flexibele draad begrijp ik nu beter. Het stoeien met de stugge elektra draad blijkt niet erg handig. Zeker niet als het in een krap bemeten kast moet gebeuren.

Als je het hebt over flexibele draad, bedoel je dan kabels die zijn opgebouwd uit meerdere aders? Wat voor draad zou dan een passende keus zijn? Ik neem aan dat dit materiaal in verschillende kleuren te krijgen is (zodat er geen verwarring kan ontstaan)?

Oh, en ik ben wat KNX componenten onderling aan het verbinden geweest. Daarvoor heb ik korte stukjes standaard KNX kabel gebruikt en het viel me op dat dit een behoorlijk stugge kabel is. Vooral de mantel maakt 'm minder flexibel. Heb het wel voor elkaar gekregen, maar vraag me af of hier geen handiger oplossing voor is. Net als bij het elektra draad ligt het gebruik van een wat flexibeler kabel hier voor de hand. Is zoiets voorhanden en is het aan te raden?

Met dank en vriendelijke groet,


Sander
Bijlagen
KNX Test Opstelling.jpg
KNX Test Opstelling.jpg (34.17 KiB) 23004 keer bekeken
mzungu100
Berichten: 82
Lid geworden op: wo 11 nov 2009, 19:40

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door mzungu100 »

Hallo
Zie op de foto de soepele draad (blauw is altijd de nul, en bruin de fase)

mvg
Paul
Bijlagen
soepele_draad.png
soepele_draad.png (81.45 KiB) 22976 keer bekeken
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

Hoi Paul (en anderen),

De test-opstelling is inmiddels (nagenoeg) gepromoveerd naar een 'productie-omgeving'. Er is nog wat fine-tuning nodig; bijgaand plaatje toont de status van (een deel van) de KNX-installatie enige tijd geleden — een recentere update volgt. Kabelklemmen zijn van Phoenix Contact, de flexibele kabel (paars) werkt prettig. Heb het advies opgevolgd en ook geinvesteerd in een goeie krimptang en een doosje adereindhulzen.

Het afmonteren van de electra kabels is met behulp van de klemmen, hulzen, en flexdraad dus aardig gelukt. Alles lijkt te passen en er is zelfs nog wat ruimte over.

Ik worstel (bijna letterlijk) nog wel met het onderling verbinden en afmonteren van de KNX-kabel. Dat is een hele stugge kabel en ik vraag me af of er een truc is waardoor je e.e.a. makkelijker kunt verbinden / aansluiten in de kast. Ik zag ook specifieke kabelklemmen voor KNX langskomen en heb er daar een aantal van ingekocht.

Is het handig / verstandig om de aders / aderparen (in de kast) van hun stugge groene mantel te ontdoen en middels deze klemmen onderling te verbinden? Het lijkt me dat die mantel er niet voor niets is, maar tegelijkertijd zal Phoenix Contact ook niet besluiten om dergelijke klemmen (zie https://www.voltus.de/elektromaterial/v ... weiss.html) te maken als je ze niet kunt toepassen...

Wat is wijsheid?
Bijlagen
KNX-status-december-2020-klein.jpg
KNX-status-december-2020-klein.jpg (24.83 KiB) 21881 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

De groene mantel zeker in de kast moet er zo ver mogelijk om blijven zitten.
Edwin
Switcharoo
Berichten: 14
Lid geworden op: do 17 sep 2020, 13:57

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door Switcharoo »

Bedankt voor je reactie Edwin,

Het idee is inderdaad om de mantel zo ver mogelijk te laten zitten, maar om de aders / aderparen in de speciaal door Phoenix Contact voor KNX gemaakte klemmen te monteren moet de laatste 5 centimeter er mogelijk wel vanaf. Die klemmen zitten overigens best strak naast elkaar en we mogen er toch wel vanuit gaan dat Phoenix Contact zoiets niet aanbiedt als het storingen veroorzaakt...

Probeer (met hulp van het forum) vooraf in te schatten wat wel / niet kan, maar een andere mogelijkheid is natuurlijk om het gewoon uit te gaan proberen. Maar dat doe ik liever niet omdat het troubleshooten van dit soort storingen lastig lijkt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Het Eerste Begin... (voeding)

Bericht door egfdevos »

Die groene mantel is onderdeel van de isolatie ten opzichte van het 230V deel in de verdeelkast etc.
Dat je deze bij de rijgklemmen wat verder verwijderd voor het gemak is niet erg zolang er maar geen 230V aders vlak in de buurt lopen. ( < 4mm). Vermoed dat je het jezelf te moeilijk maakt.
Edwin
Plaats reactie