Infrarood stralers schakelen

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Infrarood stralers schakelen

Bericht door nickv »

Ik heb 4 infrarood stralers aan mijn tuinberging van elk 2500W (https://eurom.nl/en/product/terrace-hea ... 00-shadow/) en zou deze samen met enkele stopcontacten en wat verlichting willen schakelen m.b.v. een MDT AKS-1616.03 schakelactor.

Nu bedacht ik mij dat het vermogen van deze infraroodstralers best hoog is. Kan ik deze wel aansluiten (elk op een afzonderlijke schakeluitgang van de actor) en schakelen zonder in de problemen te komen?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door Dré »

Hoi Nick,

je mag per uitgang 16A schakelen, dus ja dit kan.
je kunt er ook voor kiezen om een relais aan te sturen, mocht door het vele schakelen het contact stuk gaan, hoef je alleen het relais te vervangen ipv het dure KNX component.
Mocht je het toch direct op de knx actor aansluiten, zou ik de heaters niet allemaal, naast elkaar aansluiten ivm warmte door het vermogen.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door nickv »

Top info Dré, bedankt.

Als ik ze alle 4 apart wil schakelen en mijn KNX actor wil beschermen kan ik dus best zo 4 stuks voorzien (of gelijkaardig)?
https://www.voltus.de/?cl=details&anid= ... de52bffa9b

Nu is het enige probleem nog dat de Eurom Golden Shadow 2500 stralers normaal met een afstandsbediening bediend worden. Dus ik vrees dat de schakelaar op het vuurtje aanzetten en dan de spanning schakelen er niet voor gaat zorgen dat het vuurtje ook effectief aan zal gaan :roll: Ik heb dit in navraag bij Eurom aangezien mijn vuurtjes nog geleverd moeten worden.
brammetje
Berichten: 123
Lid geworden op: zo 02 feb 2020, 10:19
Locatie: Axel, NL

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door brammetje »

In de handleiding van mijn Gira actor staat dat deze per contact max 16A kunnen schakelen, maar dat (zoals Dré ook aangeeft) je bij dergelijke hoge belastingen ervoor moet zorgen dat er altijd minimaal één lager belast contact zit tussen twee hoog-belaste contacten. Bij MDT zal dit vergelijkbaar zijn.

Ik ben geen electriciën, dus weet ook niet wat volgens de regelgeving mag, maar in mijn meterkast wordt elke groep beveiligd door een 16A automaat. Als dat bij jou vergelijkbaar is, zal je elke verwarmingseenheid op een andere groep moeten zetten. Als je meerdere groepen in een verdeelkast laat komen zijn er dacht ik extra regels voor zodat er veilig gewerkt kan worden in die kast.

En dan is bij de meterkasten waar ik mee bekend ben nog de limiet van de zekering van de netbeheerder. Die is bij enkelfase vaak maar 25A of 35A. Als jij ook zo een enkelfase aansluiting hebt, dan zit je met alleen jouw verwarmingen al aan de 43A. Ook als je 3-fase aansluiting hebt zal je er goed op moeten letten dat de voedinging van de verwarmingen zodanig verdeeld worden dat de belasting per fase niet boven de zekering van de netbeheerder uitkomt. Ik heb een standaard 3-fase aansluiting, die is ook 'maar' 3*25A.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door egfdevos »

Ga er maar vanuit dat een standaard actor uitgang 2300W Ohmse belasting bij normaal gebruik doet. (Terraskachel is een Ohmse belasting.)
Dus je zult magneetrelais moeten gebruiken. Doe ze wel geschikt voor 25A dan gaan ze wat langer mee.
Aangezien de terrasverwarmers buiten hangen zou ik kiezen voor dubbelpolig om de nul ook mee te schakelen.
Tevens een inschakelvertraging (1 sec is al meer dan voldoende) toevoegen zodat ze niet allemaal op het zelfde moment inschakelen.


:?:
Neem aan dat er een eigen onder verdeler in de tuinberging zit.
- Elke terrasverwarmer is immers een eigen groep.

;) brammetje Delta levert geen enkelfase meer. Begint bij 3fase 35A.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:
wo 23 dec 2020, 04:55
Hoi Nick,

je mag per uitgang 16A schakelen, dus ja dit kan.
Daar moet je mee oppassen want er zijn verschillende soorten belastingen waardoor je bij elke actor echt de specificaties van de actor moet bekijken als je ze zover wilt gaan belasten.
Zeker als je 230V Led of motoren/ventilatoren wilt schakelen is het VEEL minder als 16A.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door nickv »

Ik heb een 3-fase (32A) aansluiting en de 4 vuurtjes worden elk afgezekerd op hun eigen 16A automaat, telkens afwisselend op een andere fase. Dus er zal slechts één fase zijn met twee stralers op.

De rest lees ik morgen nog even na.

Thanks alvast voor de reacties.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door nickv »

egfdevos schreef:
wo 23 dec 2020, 20:33
Aangezien de terrasverwarmers buiten hangen zou ik kiezen voor dubbelpolig om de nul ook mee te schakelen.
Waarom raadt je dit aan? Wat is het voordeel om zowel de fase als de nul te onderbreken / schakelen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door egfdevos »

Voorkomt vage aardlekfouten als er iets niet lekker zit ergens.
Eigenlijk zou het weer terug standaard moeten zijn dat alles wat buiten zit dubbel polig geschakeld word.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Infrarood stralers schakelen

Bericht door nickv »

Ik heb mijn Eurom stralers voorlopig retour gedaan aangezien deze na het schakelen van de stroomtoevoer niet aangaan maar in 'standby' gaan. Hierna heb je nog steeds de afstandsbediening nodig om deze in te schakelen...

Idealiter vallen deze simpelweg te schakelen m.b.v. de stroomtoevoer via een KNX schakelactor. Maar voorlopig vind ik enkel infrarood stralers met een afstandsbediening... Neem daar nog bij dat bij voorkeur de omhuizing zwart is en deze een gouden infrarood lamp heeft die minder rode gloed afgeeft en de keuze wordt wel heel erg beperkt...

Iemand die kennis heeft van verschillende merken infrarood stralers en hierover advies kan geven? Thanks
Plaats reactie