GRATIS Cursus EIB-KNX

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
djonathaninjo
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 08 apr 2009, 12:20

GRATIS Cursus EIB-KNX

Bericht door djonathaninjo »

Hallo allemaal,

Ik zou heel graag werken met het KNX systeem voor mijn nieuwbouwwoning. Ik zou echter alles zelf willen doen. Daarom ben ik al een tijdje op zoek
naar een cursus om dit alles een beetje te leren en onder de knie te krijgen. Hoe meer ik zelf kan doen hoe liever hé. Het programma ETS heb ik al...
Nu nog met kunnen werken ... Ik heb zelf elektronica gestudeerd en op mijn werk, werk ik konstant met automatisme en plc en dergelijke dus kan normaal geen probleem zijn denk ik.....

Kortom ik ben op zoek naar iets dat mij alles kan uitleggen over knx domotica.... ja er bestaan cursussen maar die kosten ook veel geld....


Graag hulp ,
Wago Belgium
Berichten: 4
Lid geworden op: di 17 mar 2009, 22:42

Re: GRATIS Cursus EIB-KNX

Bericht door Wago Belgium »

Hallo,

Een gratis KNX cursus ga je denk ik niet vinden. Als het enkel is om je eigen huis van domotica te voorzien heb je echter ook geen nood aan een gecertificeerde cursus. Wij geven geregeld initiaties in KNX, met eventueel daaropvolgend de mogelijkheden met onze controllers en KNX. Gezien het feit dat je plc programmatie kennis hebt, lijkt me dat toch wel het overwegen waar. Mocht je hiervoor interesse hebben, dan mag je me steeds een mailtje sturen op building-be@wago.com.

vriendelijke groeten,
Steven
David
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 08 jun 2009, 11:22

Re: GRATIS Cursus EIB-KNX

Bericht door David »

Ik ga zelf ook aan een renovatie beginnen en ben nog aan het twijfelen met welk systeem ik ga werken.

Bij mijn zus heb ik ook EIB gezet maar niet zelf geprogrammeerd. Daar is toen iemand voor langs gekomen en alles werkt goed maar ik kan niets aan de programmatie veranderen. Dit vind ik een zeer groot nadeel van EIB, de software is veel te duur en leek mij veel te ingewikkeld.

Bij mijn ouders heb ik een luxom domotica systeem gezet. Alles zelf geplaatst en zelf geprogrammeerd. Daar ben ik zeer tevreden van. Heel eenvoudig te programmeren en de software is GRATIS.
Ik ondervind nog wel een probleem. Als de stroom uitvalt kan je voor elke uitgang afzonderlijk programmeren of hij hoog, laag of in de laatste positie komt als je de stroom terug opzet. Als je dan met logische poorten werkt weten deze niet meer in welke positie de uitgangen zich bevinden. Bijvoorbeeld als je binnenkomt en alle lichten zijn uit en het is donker dan gaat het centraal lichtpunt aan. Na een stroomonderbreking werkt deze logische functie niet meer totdat je elk lichtpunt een keer aan en uit hebt gedaan.
Mijn grootste struikelblok om te kiezen voor luxom is de toekomst van het bedrijf. Ik heb al geruchten gehoord dat het niet zo goed gaat en als ze stoppen of failliet gaan zit je met de gebakken peren. Dat is natuurlijk het grote sterke punt van EIB

Het derde systeem waar ik tussen twijfel is qbus. Ik weet wel dat dit een centraal systeem is met zijn nadelen. Maar ik ben er ook van overtuigd dat een centraal systeem ook voordelen heeft. Mijn probleem bijvoorbeeld van luxom zou niet kunnen voorvallen bij qbus omdat de centrale computer continu weet welke uitgangen hoog en laag zijn. Het grote nadeel is dat wanneer deze centrale computer stuk gaat je ganse huis lam ligt. Nu op zich is dit vervelend maar ook snel te vervangen.

Zou er iemand mij kunnen helpen bij mijn keuze? Ik besef wel dat er hier vooral voorstanders van EIB zullen zitten. Ik was zelf ook wel redelijk overtuigd van eib maar de complexiteit voor een doe het zelver schrikt mij een beetje af. En ik wil ook geen systeem waarbij ik elke keer een programmeur moet laten komen als ik iets wil veranderen. Dan verlies je een groot voordeel van domotica vind ik.

Alvast bedankt voor de reacties.
labtekgek
Berichten: 20
Lid geworden op: za 02 mei 2009, 15:33

Re: GRATIS Cursus EIB-KNX

Bericht door labtekgek »

heb wel de boeken liggen van de opleiding als je die doorleest kom je een heel eind.
je zegt dat je de software hebt maar heb je wel een licentie anders kun je nog niks
sommige leveranciers geven een cursus als je daar eib materiaal haalt
gr
koenti
Berichten: 8
Lid geworden op: za 20 jun 2009, 22:36

Re: GRATIS Cursus EIB-KNX

Bericht door koenti »

Ik heb vernomen dat je van het net ETS 3.0d met licentiekey kunt downloaden. Een goede zaak voor de hobbyisten, maar illegaal natuurlijk.
pierke
Berichten: 14
Lid geworden op: di 26 okt 2010, 16:27

Re: GRATIS Cursus EIB-KNX

Bericht door pierke »

Ik heb 'n basis installatie zelf aangelegd en werkend.
Alleen heb ik nog niet alle functies optimaal zoals licht scene; jaloezie sturing en dimmer optimalisatie.
Wil graag alles zelf uitzoeken/uitproberen
Wie wil mij de cursusboeken lenen en/of eventueel verder op weg helpen.
Omgeving Eindhoven. Heb officiële licentie van ETS3 en ETS4.
Ben puur als hobbyist hiermee begonnen en wil geen dure cursus volgen van €1250,=

alvast dank.
Peter
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: GRATIS Cursus EIB-KNX

Bericht door Wijnand »

Tip voor zelf proberen: Zet alle objecten in een apart groepsadres en zend er met je monitor eens waarden naartoe en kijk wat het doet. Daar leer je meer van dan van die cursus. Elk merk heeft toch weer zo zijn eigenaardigheden en eigenschappen.
Plaats reactie