Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
dsuls
Berichten: 5
Lid geworden op: di 14 jun 2011, 15:24

Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Bericht door dsuls »

In afwachting van onze KNX installatie in onze nieuwbouw woning, wil ik mezelf wat inleren in KNX en ETS.

Ik zou ofwel boeken kunnen bestellen via de KNX online shop ("KNX Handbook", "Basic course documentation" of "Advanced course documentation"), ofwel op zoek kunnen gaan naar KNX boeken op bv. Amazon.

Op Amazon leek alleen deze mij een beetje interessant:

Building Automation: Communication systems with EIB/KNX, LON and BACnet
http://tinyurl.com/6g5d46c

Verder vond ik nog verscheidene boeken in het Duits, maar mijn Duits is niet zo geweldig. ;-)

Hoe geschikt zijn die officiële KNX boeken (KNX online shop) als zelfstudie materiaal?
https://onlineshop.knx.org/new_order

Alvast bedankt voor de tips.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Bericht door KNX_Steven »

Het eerste boek is zeker niet slecht, maar gaat redelijk diep en behandelt ook LON (quoi?) en BACnet. Wel goed is dat het een uitgewerkt voorbeeld geeft van een kleine installatie. Misschien te technisch voor wat je nodig hebt, maar als je nieuwsgierig bent, waarom niet.

Van KNX zelve zijn er verscheidene boekjes. Welk bedoel je juist?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Bericht door 747driver »

Ik heb bij de KNX online shop zowel het Handbook voor Huis en gebouwautomatisering, KNX Basic Course Documentation als KNX Advanced Course Documentation aangeschaft.
Het geeft je denk ik een redelijk inzicht in de materie maar ik denk dat je dat inzicht ook wel krijgt door veel op KNX te Googelen.
Ben ook geen ster Duits helaas anders had ik wel vaker op knx-user-forum.de "gekoekt".
Een zeer levendig forum!
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Bericht door gysko »

De officiële knx boeken zijn goed zelf studie materiaal en zijn ook zeer handig als je iets vergeten bent en terug wil opzoeken.
Maar men vindt ook zeer veel informatie terug op de verschillende fora.
De eerste boek vind ik persoonlijk minder goed omdat hij te veel over andere protocolen gaat zoals BACnet.
IDGS uw partner in knx domotica
garaguido
Berichten: 16
Lid geworden op: do 17 mar 2011, 18:41

Re: Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Bericht door garaguido »

Beste

Je kan je steeds ook inschrijven voor een basis cursus ETS4 , hier wordt aan beginner de programmatie van KNX interactief uitgelegd.

Voor meer info zie verder in dit forum "Basis opleiding ETS4" of neem contact met guido.claessens@base.be
Alice
Berichten: 75
Lid geworden op: do 26 mar 2015, 08:11

Re: Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Bericht door Alice »

Even terug dit topic naar boven halen.

Ik gebruik ets3 om dingen te veranderen, maar ik zou ook graag nieuwe dingen willen implementeren, zoals:
  • nieuwe schakelaar toevoegen
  • nieuwe actor toevoegen
  • nieuwe sensor voor lichtpunt in tuin
  • nieuw lichtpunt in tuin
  • nieuw deurcontact op de poort
Welk boek raden jullie mij aan (want als ik voor elke 'domme' vraag op het forum passeer, vrees ik dat jullie zot worden :D )
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Welk(e) boek(en) voor zelfstudie?

Bericht door Dré »

Hoi Alice,

Ik zou dan eerst beginnen met de link hier onder het is dan eigenlijk wel voor ETS5 en niet voor ETS3 dei u gebruikt, maar goed in grote lijnen is dat wel het zelfde.
Maar naast het programmeren van de componenten is kennis over materiaal dat je gaat gebruiken en installeren natuurlijk ook wel handig en ja vooral de kennis over welk type en waar je dan op moet letten daar zal je niet zo snel een boekje over kunnen vinden.
Uiteraard kun je hier dan wel terecht voor die vragen die je hebt.

Deze link brengt je als het goed is naar een online cursus over hoe je componenten kunt toevoegen in je programmeer software ETS.
Over hoe je het moet instellen van dat component ja dat is een stuk lastiger omdat ieder component zijn eigen applicatie heeft en dat kan dus grote verschillen hebben.

http://wbt5.knx.org/
Plaats reactie