Beginner EIB nieuwbouw

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Mattias
Berichten: 36
Lid geworden op: zo 22 feb 2009, 20:08

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Mattias »

Ik begrijp het niet goed. Berker heeft toch KNX-schakelaars? Of wil je van die speciale TS-sensoren plaatsen? Deze hebben een speciale inbouwdoos maar de overige zitten toch in standaard inbouwdozen. Dezelfde als van Gira.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door ligth011 »

dat dacht ik ook en zo kun je dus gewoon het meeste door elkaar gebruiken toch.
Dat ze het niet aanbevelen snap ik ook nog, maar je bepaalt toch zelf wat je in huis wil.
Wijnand
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 14 aug 2009, 20:00

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Wijnand »

Ik weet niet of je EIB-leverancier ook de installateur is. Maar niet alle (voornamelijk de wat kleinere) installateurs snappen het principe van EIB.
Ik heb er een meegemaakt niet mijn klant beweerde dat je met EIB niet met twee verschillende schakelaars 1 lichtpunt kon bedienen. Ik bedoel maar :-)
Capaburro
Berichten: 79
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 18:25

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Capaburro »

ligth011 schreef:lezen is toch nog moeilijk.
maar je kan toch gira en berker door elkaar gebruiken.

en potjes zijn dat bij ons inbouwdozen?
Yep de inbouwdozen die je inmetselt, daar komt uiteindelijk nog een doos in waar het "systeem" in wordt gemonteerd.
En omdat we voor Gira inbouwdozen gekozen hebben in het begin (om in te metselen) kunnen we geen Berker schakelaars meer
gebruiken volgens onze EIB leverancier.
Voltage
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 10 mei 2010, 21:08

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door Voltage »

Hi Capaburro,

ik ben een installateur uit nederland met als standaard schakelmateriaal Gira.
Er zijn voor het schakelmateriaal, KNX of conventioneel geen aparte inbouwdozen.
De inbouwdozen zijn (behalve voor speciale merken zoals bijv. Bticino) universeel en ja kan hierin gewoon Berker schakelmateriaal afmonteren.

Je moet alleen wel in de gaten houden dat je, zodra je bijv. een tastsensor gaat wisselen je ook de busaankoppelaar van Gira moet monteren. Dit word dus een dure klus. Ook moet de wandcontactdoos die in het zelfde raam is afgemonteerd ook naar Berker worden over gezet.

Hopenlijk heb je nog wat aan deze informatie
filip
Berichten: 60
Lid geworden op: di 16 jun 2009, 11:15
Locatie: Mechelen
Contacteer:

Re: Beginner EIB nieuwbouw

Bericht door filip »

Uit de informatiebrochure van domotechnology :
- Gebruik halfdiepe inbouwdozen die voorzien zijn van schroeven voor de bevestiging van componenten (bij voorkeur helia 275)
- Bij het samenvoegen van de inbouwdozen is de gewenste hartafstand 71 mm, dit zowel voor horizontale als voor verticale montage.

nvdr: dus geen dozen enkel voor klauwen
Plaats reactie