Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
1984
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:00

Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door 1984 »

Hallo,

Hier alvast mijn eerste post (en ook meteen topic) op dit forum.

Betreffende domotica voor onze nieuwbouw:

Wat moet er mogelijk zijn:
- in eerste instantie (dus voor het inhuizen): sturing van licht(kringen), sturing van enkele stopcontacten (staanlamp bvb.), sturing van vloerverwarming, sturing van ventilatie. Input hiervoor: schakelaars, sensoren (bewegingssensor, raamcontact (!), thermostaat ...), iPhone/iPad ... Sturing mogelijk via "sferen".

- na verloop van tijd (niet essentieel voor het inhuizen): regeling van besproeiingssysteem (dus Gardena-klep te sturen), integratie met alarm (?), sms-centrale. Na verloop van tijd zou "alles mogelijk moeten zijn".

Even verduidelijking van de opsplitsing 'in eerste instantie' en 'na verloop van tijd'. Het 'in eerste instantie' zou ik zelf doen of laten doen of met begeleiding doen (liefst zelf) en zou het inhuizen niet mogen vertragen. Ik ben zelf gepassioneerd door techniek en zou achteraf als ik tijd genoeg heb 's avonds eventueel wat dingen willen toevoegen. Dit zullen logischerwijze niet de essentiële zaken om te "leven" zijn.


Wat moet er in ons huis technisch nog mogelijk zijn (misschien belangrijk om mee te nemen in jullie advies):
*videophone (als er bvb een iPad in de keuken de domotica stuurt, zou de iPad ook moeten kunnen tonen wie er aanbelt). Zo zou ik ook een foto willen toegestuurd krijgen (mail, mms ...) als er iemand belt terwijl we niet thuis zijn. Moet de bel dan deel uitmaken van de domotica? Of staat dit deel hier (altijd/best) los van?
*in ieder lokaal internet
*in sommige lokalen muziekdistributie (verloopt dit in de toekomst over het netwerk?)


Ik heb de laatste weken véééél gelezen (ook op dit forum) en het is niet eenvoudig: vraag je raad aan een elektricien, dan zal hij het systeem waarmee hij werkt adviseren, ook de meningen op fora zijn verdeeld; niet simpel

Mijn gedachtengang de laatste weken: Niko Home Control (ziet er logisch uit, veel info in nederlands/engels, weinig kabels door bus, stuurt outputs via modules zonder extra relais ...) ----> hmmm, mogelijkheden beperkt precies ----> KNX/EIB ---> pfff, dit krijg ik nooit zelf voor mekaar ---> Loxone (software al eens gratis gedownload, ziet er redelijk logisch uit, goede reviews ...) --> kan KNX/EIB via standaard PLC toch niet altijd dat ietsje meer (compatibel met meer) --> huh, er bestaat ook een Gigaserver, is dit de meerprijs waart? --> totale verwarring

Kan iemand me uit mijn verwarring halen? Neem zeker ook de prijs in acht evenals de eenvoud voor de doe-het-zelver en online ondersteuning/voorbeelden ...

Bedankt!

Groeten,

1984
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door gysko »

Aller eerst: niko home control zou ik afraden eerst en vooral doordat het slechts beperkte functionaliteiten heeft.
Ten tweede omdat niko een gesloten protocol gebruikt naar uitbreiding toe niet handig.

Loxone is een goede basis met veel mogelijkheden die eenvoudig programmeerbaar is.
Het grote voordeel van loxone is de KNX interface waardoor u steeds kan uitbreiden.
IDGS uw partner in knx domotica
roelteeuwen
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 21:01

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door roelteeuwen »

Hallo 1984,

Via Google kom ik op dit forum en op jouw artikel uit. Toevallig, ik zit precies in hetzelfde dilemma op dit moment. Zojuist nog eens door de Niko catalogus zitten bladeren. Ze hebben wel veel keuze in schakel materiaal en de aanvoud lijkt me nu ook net erg kracht. Echter het blijft natuurlijk een gesloten systeem. Ik ben erg benieuwd wat je uiteindelijk keuze is geworden en waarom.
Mocht je in de gelegenheid zijn om nog een reactie te geven dan stel ik dat zeer op prijs.

Groet,
Roel Teeuwen
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door gysko »

Het niko systeem heeft inderdaad veel mogelijkheden wat betreft de bedieningsdrukknoppen.
Buiten de speciale sfeertoetsen en tempratuurtoetsen.
Kan je al de andere toetsen van niko drukknoppen zowel enkel voudig als 2, 4 of 6 voudig aan het loxone systeem koppelen.
De belangrijkste vraag die je u zelf moet stellen is hoe ver wil ik gaan met mijn installatie.
IDGS uw partner in knx domotica
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door grindal »

Als je later ea wil uitbreiden zonder nu al hopen kabels te leggen doe je voordeel om voor knx te werken.
Plaats je buskabel & nadien kan je nog alle kanten uit door keuze te maken van toestellen & functies.

Nadeel van de loxone is dat het een all-in-one toestel is, bij defect ben je gans je logica / sturing kwijt. Bij knx kan dit enkel voorvallen indien je bus-voeding defect raakt. => vervangen door eender welk type & je bent terug online met gans je systeem. ( plug & play).
De rest van de communicatie bij knx loopt tussen de deelnemers ( elke deelnemer heeft een eigen "geheugen").
Lukske
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 19:00

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door Lukske »

Ik heb hier toch mijn bedenkingen bij;
grindal schreef:Als je later ea wil uitbreiden zonder nu al hopen kabels te leggen doe je voordeel om voor knx te werken.
Iedereen die ervaring heeft met Domotica zal zeggen dat je geen goede installatie kan hebben zonder bekabeling, minder is zeker niet beter (zie hieronder)
grindal schreef:Plaats je buskabel & nadien kan je nog alle kanten uit door keuze te maken van toestellen & functies.
Dit is een grote misvatting, als men later zeker wil zijn van een eenvoudige en betaalbare oplossing is een sterbekabeling de enige oplossing, met een busstructuur ben je altijd afhankelijk van een bus oplossing wat niet altijd garant staat voor een oplossing en zeker niet voor een betaalbare.
Een mooi voorbeeld is het maken van verschillende temperatuur zones, bij loxone kost een 1-Wire Extension 170 € en dan voor elke zone 5 €, probeer dit maar eens goedkoper met KNX te maken. ;-)
Met een sterbekabeling kan men ook bus oplossingen toepassen omgekeerd niet.
grindal schreef:Nadeel van de loxone is dat het een all-in-one toestel is, bij defect ben je gans je logica / sturing kwijt. Bij knx kan dit enkel voorvallen indien je bus-voeding defect raakt. => vervangen door eender welk type & je bent terug online met gans je systeem. ( plug & play).
Nadeel is dat bij KNX standaard geen grote Logica/sturing aanwezig is en dat je altijd een bijkomende component moet plaatsen om de boel een beetje intelligent te maken, dus je moet altijd twee programmatie onderhouden, dat heb je als je op 20 jaar oude technologie verder bouwt.
Een KNX voeding haal je ook niet even vlug bij den Brico of Gamma, dus even vlug vervangen zit er ook niet bij, momenteel is mijn ervaring met Loxone zeer positief en kan enkel zeggen dat dit een zeer stabiel product is.
grindal schreef:De rest van de communicatie bij knx loopt tussen de deelnemers ( elke deelnemer heeft een eigen "geheugen").
Zoals reeds aangehaalt is dit “geheugen” zeer beperkt en echte automatisering oplossingen zijn niet altijd beschikbaar.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door KNX_Steven »

Lukske schreef:Dit is een grote misvatting, als men later zeker wil zijn van een eenvoudige en betaalbare oplossing is een sterbekabeling de enige oplossing, met een busstructuur ben je altijd afhankelijk van een bus oplossing wat niet altijd garant staat voor een oplossing en zeker niet voor een betaalbare.
Kan je dit even uitleggen? Als je de bus in elke kamer voorziet, bvb. rondom de kamer op een bepaalde hoogte t.o.v. vloer of plafond, hoef je bij een uitbreiding enkel aan te koppelen daar de dichtsbijzijnde busleiding en de dichtstbijzijnde 230 V leiding.
Lukske schreef:Een mooi voorbeeld is het maken van verschillende temperatuur zones, bij loxone kost een 1-Wire Extension 170 € en dan voor elke zone 5 €, probeer dit maar eens goedkoper met KNX te maken. ;-)
Met een sterbekabeling kan men ook bus oplossingen toepassen omgekeerd niet.
Als je buizen al niet op voorhand voor zones zijn aangelegd, heb je nog een veel groter probleem dan kiezen tussen 1-Wire of KNX...
Is 1-wire eigenlijk gestandardiseerd en gecertifieerd?
Lukske schreef:Nadeel is dat bij KNX standaard geen grote Logica/sturing aanwezig is en dat je altijd een bijkomende component moet plaatsen om de boel een beetje intelligent te maken, dus je moet altijd twee programmatie onderhouden, dat heb je als je op 20 jaar oude technologie verder bouwt.
Die 20 jaar oude technologie sluit helemaal geen grote logica of sturing uit. Daar zijn bouwstenen voor en de componenten hebben steeds meer logica aan boord (event handling, schedulers...). KNX schrijft quo communicatie-protocol überhaupt geen applicatie-modellen voor. Als er naar je mening te weinig vrij programmeerbare logica is, dan is dat omdat de markt niet meer nodig heeft.
Lukske schreef:Een KNX voeding haal je ook niet even vlug bij den Brico of Gamma
De meeste domotica producten vind je niet bij Brico of Gamma, van geen enkel protocol.
Lukske schreef:Zoals reeds aangehaalt is dit “geheugen” zeer beperkt en echte automatisering oplossingen zijn niet altijd beschikbaar.
Er zijn componenten van 100 byte tot 64 Mb... 't Is maar wat je beperkt noemt voor een embedded device. Ik denk dat je informatie over KNX wat verouderd is.
Lukske
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 19:00

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door Lukske »

KNX_Steven schreef: Kan je dit even uitleggen? Als je de bus in elke kamer voorziet, bvb. rondom de kamer op een bepaalde hoogte t.o.v. vloer of plafond, hoef je bij een uitbreiding enkel aan te koppelen daar de dichtsbijzijnde busleiding en de dichtstbijzijnde 230 V leiding.
Dus je denkt dat je enkel een 230V aansluiting nodig hebt om een bus oplossing eenvoudig en betaalbaar te maken, dat is natuurlijk ook een mening maar of dat die correct is durf ik zeeeer in vraag te stellen.
Ik zou hier weer een heel verhaal kunnen doen maar ik kan het ook eenvoudiger, noem mij 1 functie op die ik niet kan realiseren met mijn sterbekabeling en wel zou gaan met een busbekabeling, omgekeerd heb een hele lijst.

Ik heb zelf KNX thuis en ben zeker niet ontevreden, maar al mijn inteligente/automatiseringen en betaalbare oplossingen komen van de Loxone Miniserver, het is als je dit beseft dat je u vragen begint te stellen over KNX.

Je kunt als voorbeeld een KNX drukknop nemen, als je de prijzen hiervan ziet en dan de mogelijkheden bekijkt is dit zeker bedroevend, bij Loxone kun je gewone drukknoppen gebruiken en alles realiseren met die domme knoppen, of nog beter alles zo programmeren dat je bijna geen drukknoppen nodig hebt.
Je zou natuurlijk KNX drukknoppen kunnen maken met 64 mb geheugen, goedkoper gaat het dan niet worden, en dat hiermee dan alles eenvoudiger wordt wil ik ook betwijfelen.
Je hebt mijn opmerking van dat je altijd twee programmatie moet onderhouden ook mooi ontweken, ik heb nog geen KNX oplossing gevonden, bv. voor mijn smartphone visualisatie, die ik volledig met Ets kan programmeren
KNX_Steven schreef: Als je buizen al niet op voorhand voor zones zijn aangelegd, heb je nog een veel groter probleem dan kiezen tussen 1-Wire of KNX...
Is 1-wire eigenlijk gestandardiseerd en gecertifieerd?
Om een antwoord te geven op uw poging om slim over te komen, als de installatie niet hiervoor voorzien is neem je gewoon EnOcean ventielen, iets minder betaalbaar maar onder Loxone wel eenvoudig.
1-wire is een zeer veel gebruikte oplossing, als je 1-Wire in Google ingeeft heb je bijna zoveel links als voor KNX;

Volgend mij heb je Loxone eens vlug bekeken en hier dan een mening over gevormt zonder dat je hier echte ervaring mee hebt, dit is zeker niet de beste manier om hier dan uitspraken over te doen.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door grindal »

@ Lukske

Je spreekt over de kost van bv knx drukknop tov loxone ?
=> hoe zit het met kost als je bv een 6v eib drukknop vergelijkt met een 6v "niko" drukknop incl led feedback ?
Kom je dan nog steeds "voordeliger" uit ?, voor elk led-je moet je dan steeds wel een output voorzien.

Ik denk dat je idd met "blanco" drukknoppen mss bij loxone systeem goedkoper zal zijn, kan dit ook evengoed inlezen op een eib, binaire input module.

Tis natuurlijk allemaal wel tof, die feedback ledjes, maar wat is hier de meerwaarde van ?
=> zie alleen voordeel dat je bv andere functies hier op wil "visualiseren" bv => raam open / alarm gewapend / poort tuin open / verlichting tuin aan/uit.. en zo van die extraatjes.....
Lukske
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 19:00

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door Lukske »

grindal schreef: Tis natuurlijk allemaal wel tof, die feedback ledjes, maar wat is hier de meerwaarde van ?
=> zie alleen voordeel dat je bv andere functies hier op wil "visualiseren" bv => raam open / alarm gewapend / poort tuin open / verlichting tuin aan/uit.. en zo van die extraatjes.....
Ik zie dat sommige oude gewoontes moeilijk af te leren zijn, ik heb thuis allemaal ledjes en de meerwaarde hiervan is NUL, zeker in samenwerking met Loxone, uw opsomming is daar een mooi voorbeeld van, ten eerste waar ga je die ledjes plaatsen, waar je ze ook plaatst het zal nooit ideaal zijn, en ander probleem is dat die “stomme” KNX drukknoppen het niet zomaar toelaten dat je die ledjes op allerlei manieren aanstuurt, zeker niet zonder wat bijkomende intelligentie.
Die ledjes is nog van de tijd dat je geen visualisatie standaard in elke Domotica installatie had, maar nu is dit bij Loxone wel aanwezig en mensen moeten hier nog aan wennen.

Een mooi voorbeeld dat je geen ledjes nodig hebt is “alarm gewapend” ik krijg bij het inschakelen en uitschakelen van het alarm, binnen een paar seconden een mail op mijn iPhone (standaard met Loxone), en wat nog mooier is ik moet zelfs niet thuis zijn om dat op een ledje te zien.
Alle toestanden kan ik elke moment controleren en kan ze op een eenvoudige manier oproepen, ingrijpen/wijzigen.

Blijf maar bij uw ledjes als dit voor u zo belangrijk is maar de vooruitgang kun je niet tegenhouden.

Er wordt nog te veel nadruk op techniek gelegd, deze zou op de achtergrond moeten verdwijnen, en het gebruik (lees comfort) zou centraal moeten komen te staan, en dat is enkel maar mogelijk als men zoveel mogelijk automatiseert.
En dit laatste is nu eenmaal niet mogelijk met een standaard KNX installatie.
Plaats reactie