Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door hfx »

WaX schreef:
vr 17 feb 2017, 10:07
teaser schreef:
vr 17 feb 2017, 09:53
Loxone bekabel je tradioneel zoals bij een systeem met teleruptoren of relais: signaalkabel naar elk punt waar je drukknoppen plaatst en naar elk punt waar andere sensoren komen. Per drukknop heb je dus een ingang nodig op de Loxone. Rechttoe rechtaan dus.

Maar er zijn ook mensen die KNX drukknoppen gebruiken icm Loxone, en dus gewoon met buskabel bekabelen. De buskabel koppel je gewoon aan de miniserver. Dat is eventueel ook nog een oplossing voor jou. Maar hou er rekening mee dat Loxone niet KNX gecertifieerd is en dat de foutloze samenwerking tussen KNX devices en Loxone dus niet gegarandeerd is.
Bedankt voor je antwoord teaser. Omdat ik misschien al mijn lichtpunten later apart wou aansturen, heb ik nu elk lichtpunt op teleruptoren gezet. Door elke schakelaar loopt dus een buskabel en een multicore (weet niet hoeveel paar precies). Maar als ik het goed versta, dan combineer ik KNX en LOXONE niet samen. Voor mijn eerste fase (verwarming met aparte thermostaat) zou ik dus gemakkelijk de LOXONE Miniserver kunnen gebruiken en via het multicore telkens naar elk kamer een ander paar gebruiken om daar mijn thermostaat aan te sluiten, of kan ik daarvoor het buskabel gebruiken (1-wire)?

groeten
Of je KNX en Loxone wel dan niet combineert is een KEUZE die je zelf moet maken. Elke drukknop die je wil gebruiken heeft twee draden nodig als je alleen met Loxone werkt, drie draden voor twee drukknoppen, vier voor drie knoppen enz. Dus een gezamelijke en een stuurdraad.
Dan heb je geen terugmelding (bv ledje). Ze hebben ook hun eigen drukknoppen (o.a. draadloos) maar daarvoor moet je zelf maar eens op hun site kijken. 1-wire zijn weer twee draden extra.
Bij KNX heb je, en terugmelding + temp. sensor en meerdere schakelaars al voor +/-€100 met oled scherm voor €130 en €50 voor alleen 2 schakelaars
Zoals ik al eerder zei, als je meerdere verdeelkasten hebt kan je je draden flink reduceren.
De software van Loxone kan je zelf gratis downloaden, dus speel daar eens mee.
Kijk ook eens op dit forum naar de "KNX inside", is juist nieuw.
Probeer openHab en Edomi ook eens zodat je een idee hebt hoe alles werkt en of het te moeilijk is.
Als je het bij iemand werkend kan zien...
WaX
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb 2017, 11:31

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door WaX »

Bij loxone spreekt men van twisted, dus volgens mij is dit wel bewusst van loxone, omwille van de lage spanning die erover gestuurd wordt. Dus daarom ook mijn vraag of al iemand het loxone system met klassieke bekabeling installeert heeft ?
Dat is nog altijd mijn vraag sinds het begin :-)

Groetjes,

Patrick
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door hfx »

Volgens mij is elke draad goed. Die twisted geeft denk ik minder kans op storingen door 240V leidingen in de buurt.
Zelf heb ik Loxone en KNX door elkaar, meeste schakelaars van KNX een paar gewone rechtstreeks op Loxone.
Bijna alle schakelaars hangen aan EIB kabel, de meeste dus via het bussysteem, een enkele rechtstreeks (= niet verbonden met de bus maar wel dezelfde kabel. Vier draden geeft de mogelijkheid tot 3 drukknoppen)
WaX
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb 2017, 11:31

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door WaX »

hfx schreef:
vr 17 feb 2017, 19:08
Volgens mij is elke draad goed. Die twisted geeft denk ik minder kans op storingen door 240V leidingen in de buurt.
Zelf heb ik Loxone en KNX door elkaar, meeste schakelaars van KNX een paar gewone rechtstreeks op Loxone.
Bijna alle schakelaars hangen aan EIB kabel, de meeste dus via het bussysteem, een enkele rechtstreeks (= niet verbonden met de bus maar wel dezelfde kabel. Vier draden geeft de mogelijkheid tot 3 drukknoppen)
Bedankt voor je inbreng. Dus met een gewone Multicore zal het wel lukken ...
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door freshprince »

Even kleine opmerking ivm. bekabeling.
Bij loxone heb je een tree extensie wat een beetje te vergelijken valt met de knx bus op het eerste zicht denk ik?
https://www.loxone.com/nlnl/kb/tree/
WaX
Berichten: 7
Lid geworden op: do 16 feb 2017, 11:31

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door WaX »

freshprince schreef:
di 28 feb 2017, 21:57
Even kleine opmerking ivm. bekabeling.
Bij loxone heb je een tree extensie wat een beetje te vergelijken valt met de knx bus op het eerste zicht denk ik?
https://www.loxone.com/nlnl/kb/tree/
Bedankt freshprince. Klopt, volgens Loxone kan je dit gebruiken met 4 aders. Je kan hier tot 100 devices dacht ik aansluiten, wel afhankelijk van de lengte van het buskabel. Men kan hierbij combineren tussen ster en bus bekabeling. Op de website had ik ooit een technische fiche gevonden !
Heb binnenkort een afspraak met een Loxone verdeler en kan hier verder over berichten, als er iemand nog interesse heeft

WaX
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: Nieuwbouw: to Loxone or not to Loxone?

Bericht door teaser »

Let op, Tree is inderdaad een bussysteem, maar wel een gesloten protocol. Je bent volledig afhankelijk van Loxone producten, iets anders kan je niet aan die bus hangen.
Plaats reactie