Buskabel

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Alex
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 11:32

Buskabel

Bericht door Alex »

Hallo,

Ik heb een casco appartement gekocht en wil er een KNX installatie aanleggen. De meeste zaken rond KNX zijn beste duidelijk echter kan ik nergens vinden of de buskabel altijd in een aparte buis moet liggen of dat het mogelijk is deze samen met 230V kabels door een buis te leggen. Ik lees wel dat de gecertificeerde groene KNX kabel afgeschermd is maar is dit voldoende?
Heeft iemand hier ervaring mee?


Groeten,

Alex
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Buskabel

Bericht door 747driver »

Je kunt de groene buskabel voor zover ik me kan herinneren niet samen met 230V in 1 buis leggen.
Wanneer ze samen komen in een wandcontactdoos moet er een scheiding zijn tussen KNX en 230V
Heb de KNX boeken waar ik dit uit heb gehaald niet bij de hand, wellicht dat iemand anders deze info wel heeft?
Pvreeman
Berichten: 20
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 13:13
Locatie: W'wijk

Re: Buskabel

Bericht door Pvreeman »

Ik heb op 1 punt waar ik echt niet onderuit kwam zowel 230v als bus door 3/4buis liggen, tot zo ver nog geen storingen gehad. Ik moet ook wel zeggen dat er geen groot vermogen overheen gaat. Het gaat hierbij om ongeveer 6 meter.

Maar zoals 747driver inderdaad ook heeft aangegeven, dit is geen best-practise en zeker niet aan te raden
Mvg,

Patrick
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Buskabel

Bericht door gysko »

Ik zou het afraden de buskabel samen te leggen met de 230V in één buis.
Hierdoor kunnen er storingen ontstaan.
IDGS uw partner in knx domotica
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Buskabel

Bericht door KNX_Steven »

Maar het is wel toegestaan.
KNX kabel en 230 V kabel mag je naast elkaar leggen.
Een 230 V ader mag naast een KNX kabel liggen.

Een KNX ader moet 4 mm gescheiden zijn van een 230 V kabel.
Een KNX ader moet 4 mm gescheiden zijn van een 230 V ader.

Dit staat zo in de KNX training documentation.
Alex
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 29 jan 2012, 11:32

Re: Buskabel

Bericht door Alex »

Allereerst allemaal hartelijk dank voor de reacties.

Zoals ik het lees mag het dus "waarschijnlijk" wel en werkt het in sommige gevallen ook maar wordt het door de meesten zeker afgeraden. Ik heb dan ook voor de zekerheid besloten de extra moeite te nemen en aparte buis te leggen voor de buskabel ;).

In opvolging hierop zou ik graag nog jullie menig horen over de combinatie met CAT6 netwerk kabel en/of CAI kabel. Gaat deze combinatie wel goed of is ook dit af te raden? Op de meeste punten is dit niet erg van belang maar bij mijn radiatoren zou het makkelijk zijn (elektro-thermische actoren) aangezien ik toch al in de buurt moet zijn met buis voor netwerk/cai.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Buskabel

Bericht door 747driver »

Weet het niet 100% zeker maar vermoed dat dat geen probleem zou mogen opleveren voor de KNX bus.
Het signaal op de ene signaal ader is precies het spiegelbeeld van de andere signaal ader.
Dit zou storing door interferentie moeten voorkomen aangezien dan beide aders in gelijke mate worden gestoord.
De signaal ontvangers kijken naar het verschil tussen de 2 signaal aders en niet naar de spanning van de afzonderlijke aders.

Die 4mm tussen 230V en KNX is wellicht ivm met de kans op spanningsoverslag.
KNX_Steven
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 15:53

Re: Buskabel

Bericht door KNX_Steven »

Inderdaad.
En een LAN-kabel is ook lage spanning en mag je perfect naast een KNX kavel leggen, hoewel het in een buis wellicht gemakkelijker is het in een aparte buis te trekken. Voor KNX - mocht er al overspraak zijn vanuit een LAN - is het LAN-signaal veel te hoogfrequent; dat merken de KNX componenten niet.
Plaats reactie