beginnersvraag

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Kucuk
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 apr 2012, 10:44

beginnersvraag

Bericht door Kucuk »

Hallo allemaal,

Ik ben een complete leek wat betreft KNX maar ik probeer e.e.a. uit te vogelen.

Hoe zou ik zo een KNX moeten aansluiten om bijvoorbeeld de lichten aan en uit te kunnen zetten? Ik heb "KNX"-apps gezien voor de iPhone om alles te beheren. Om dit werkend te krijgen moet je eerst alles op een bepaalde manier aansluiten neem ik aan.

1) Waar sluit ik zo een KNX aan?
2) Welke andere aansluitingen/kabels heb ik nog meer nodig?

Alle links/documentaties/informatie/suggesties zijn van harte welkom!

Ik hoor het graag & mvg
gorie
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 28 nov 2010, 21:32

Re: beginnersvraag

Bericht door gorie »

Beste;
Eerst dient er aangepaste hardware aangeschaft te worden.
Uw buscomponenten worden voorzien van hun instellingen en applicatie via ETS software op een PC of laptop die verbonden wordt met de bus.
Uw lampengroepen trek je steeds rechtstreeks naar de zekeringkast en ook alle te sturen stroomkringen.
Uw schakelaars (sensoren) worden met een buskabel (twisted pair) verbonden en in de kast voorzien van een voeding en spoel.
Uw actoren worden digitaal aangestuurd door uw sensoren en voorzien dan de lichtkringen, eventueel stopcontacten, ..., van stroom.
Ook kan je een bestaande woning aanpassen door gebruik te maken van draadloze systemen of gebruik te maken van signalen over uw bestaande bekabeling via powerlan.
Daarna kan je aan uw bus een IProuter of gateway toevoegen om deze via IP,NAT,VPN te bedienen via een visualisatie.
Mvg Gorie
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: beginnersvraag

Bericht door 747driver »

Heb niet direct links beschikbaar maar kan je wel uitleggen hoe het systeem werkt.

Bij een conventionele installatie loopt er normaal gesproken een schakeldraad van iedere lichtschakelaar naar de te schakelen lamp.
In het geval van een KNX systeem is dat niet het geval.
Daar zijn alle sensoren (zoals lichtschakelaars) en aktoren (zoals een licht dim units) met elkaar verbonden dmv een (laagspanning) communicatiebus.
Geen directe verbinding tussen de schakelaar en de lamp dus.
De communicatiebus kabel ziet er zo uit.
Groen van buiten met rood/zwart voor de communicatiebus en wi/geel als reserve of voor 24V voeding voor apparaten welke dat nodig hebben.

De werking in het kort:
Iedere sensor en aktor heeft een bepaald adres welke mbv het programma ETS wordt toegekend.
Een druk op een lichtschakelaar zal een bericht op de bus doen versturen met daarin oa informatie wie het bericht verstuurd heeft (bv schakelaar met adres 1/2/6), voor wie het bericht bedoelt is (bv dimaktor met adres 1/6/3) en wat de geadresseerde wordt geacht te doen (bv verlichting aanschakelen of opdimmen).
De lamp is in zo'n situatie dus aangesloten op een dimaktor.
Groot voordeel is dat het zeer eenvoudig is om een lichtschakelaar indien gewenst te koppelen aan een andere lamp (zonder dat daarvoor draden moeten worden verlegd) door gewoon het adres van de schakelaar te koppelen aan het adres van die andere lamp.

Er bestaan diverse servers welke op de KNX bus worden aangesloten waarmee de bediening mbv een iPhone/iPad/PC kan worden uitgevoerd.
Zo heeft Gira bv de Homerserver en is er de Loxone miniserver.
Deze kunnen worden geprogrammeerd om het 1 en ander op een bepaalde manier mbv een app te presenteren en kunnen ook worden ingesteld om bepaalde handelingen automatisch te verrichten.
Voorbeeld daarvan is het aanschakelen van buitenverlichting bij zonsondergang en het uitschakelen van die verlichting op een bepaalde tijd.
Het berekenen van de zonsondergang doet de server aan de hand van de ingevoerde positie in lengte en breedte.
Kucuk
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 30 apr 2012, 10:44

Re: beginnersvraag

Bericht door Kucuk »

Beste heren,

Hartelijk dank voor jullie reacties. Ik ga het volgende weekend aan de slag en een poging wagen. Hopelijk zal het allemaal meevallen.

Gr.
Kucuk
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: beginnersvraag

Bericht door 747driver »

Denk dat je eerst moet kijken of het in jouw situatie mogelijk is om een bussysteem aan te leggen.
Indien dat het geval is zou ik beginnen met het "spelen" met ETS en zoveel mogelijk de postings op dit forum door te lezen.
Vervolgens bepalen wat je nodig hebt aan sensoren en aktoren en kijken waar je die het beste kunt bestellen.
Preisroboter.de kan je daarbij goed van dienst zijn.
De voeding van de bus is niet zomaar een 24V voeding maar een speciale KNX voeding.
Dit omdat zowel de spanning als het communicatie signaal over dezelfde draden lopen.
Een gewone voeding zou laatstgenoemde kortsluiten.
Toen ik het huis verbouwde hield ik rekening met een bussysteem.
Kon niet zover gaan dat alle leidingen naar 1 centraal punt (bv de meterkast) gingen maar heb per ruimte of deel van het huis een centraal punt voor de aktoren.
Alle buizen van de schakelaars van die ruimte komen bij dat punt bij elkaar en tussen die verschillende centrale punten loopt een buis waardoor de buskabel loopt om alles met elkaar te verbinden.
Succes!
MorgantiNadir
Berichten: 1
Lid geworden op: do 27 sep 2012, 18:29

Re: beginnersvraag

Bericht door MorgantiNadir »

beste,

Ik ben momenteel bezig met een project waar het de bedoeling is om verschillende verwarmingstoestellen
te kunnen sturen/regelen en allerhande informatie te loggen.
Een van die toestellen is de vitocal 300-G van viessmann die de mogelijkheid heeft om de vitogate 200 te gebruiken
om al die informatie mee te kunnen loggen.
Nu is de vraag of dit te combineren is met een Beckhoff PLC?

mvg
Morganti Nadir
Plaats reactie