Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door 747driver »

Mbt de software las ik iets soortgelijks op een Duits forum.
De huidige software voor de HS3 zou zonder probleem op een HS2 draaien.
Keuze al gemaakt Grindal?
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door grindal »

Nog geen keuze gemaakt.

Moet eerst nog wat investeren in tastsensoren. (hier heeft gira een streepje voor op abb/berker gezien de functies & prijs verhouding)

Alg. heeft loxone idd een groot voordeel
- prijs
- incl input & outputs
- sonos integratie
- gratis web-app
- zeer frequente updates !!
- snelle support via user forum loxone
==> nadeel is het ontbreken van een "step-by-step" programmatie handleiding

Van gira zou men toch verwachten dat men de iOS / Android gratis beschikbaar zou maken gezien de force aankoopprijs van de Homeserver.
Tevens extra nadeel is het ontbreken van een rechstreekse knx aansluiting wat resulteerd in een extra knx/ usb -IP gateway.

wordt dus vervolgd...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door 747driver »

Dat laatste is inderdaad belachelijk.
Voor de prijs van het apparaat hadden ze die interface er wel bij mogen leveren of gewoon inbouwen.
Lukske
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 19:00

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door Lukske »

Daar ik met beide producten ruime ervaring heb kan ik hier misschien een beetje duidelijkheid scheppen.

Allereerst zal ik maar beginnen met te vertellen dat ik mijn Homeserver compleet vervangen heb door de Loxone Miniserver.

Hier mijn mening en bijkomende info over de Homeserver;
-De Homeserver is op de markt gebracht voor installateurs en is GEEN product voor mensen die het zelf willen programmeren
-Wat mensen ook mogen beweren de Homeserver is op zich geen gecertificeerd KNX product, enkel de bijkomende (niet inbegrepen) RS232, USB of IP aansluiting is KNX
-De logische functies zijn zeer ruim maar het integreren zelf is gewoonweg een ramp, bij elke kleine aanpassing kun je een koffie drinken voor je het kunt testen, als het dan niet direct werkt heb je al vlug een halve dag nodig, dit laatste is de hoofdreden waarom ik de Miniserver aangekocht heb
-De Visualisatie mogelijkheden zijn ook zeer ruim maar een enkele drukknop functie aanmaken is al snel een heel hoop muisklikken, ik heb een computer muis versleten bij het maken van mijn eerst visualisatie, en natuurlijk geld hier ook dat je bij elke kleine wijziging die je wilt testen een kopje koffie kunt drinken (en van mijn dokter moest ik minder koffie gaan drinken) :)
-Als men de Quad visualisatie gebruikt zijn er maar weinig verschillen met Loxone, maar het aankopen van de App voor elk toestel apart, iPhone, iPad en iPod, vind ik er echt over, bij Loxone is dit gratis en dit maakt echt wel een verschil, bij ons gezin alleen is dit een besparing van 400 € (hier heb je bijna al een Miniserver voor)
-Toen ik hem aangeschaft heb waren er nog geen online hulpmiddelen, dat is nu recentelijk verbeterd, maar het blijft zeker niet eenvoudig

Loxone Miniserver;
-Persoonlijk vind ik dit een zeer eenvoudig en compleet Domotica systeem, buiten de aan boord zijnde hardware in-/ uitgangen, heeft men allerlei mogelijke gateways naar standaarden die zeker nuttig zijn, KNX, IP, RS232, RS485, EnOcean, 1-Wire, DMX, IR, natuurlijk werken alle gateway onderling ook samen
-Er is een KNXnet/IP gateway standaard aan boord, gewoon aansluiten op uw KNX installatie en je kunt starten
-Uitgebreide logische functies, met PLC structuur, zoals reeds aangehaald is dit de hoofdreden van aankoop geweest voor mij, hoe Loxone dit opgelost heeft en hoe de ontwikkeling verder gaat, daaraan kunnen heel veel systemen een voorbeeld nemen. Voor de meest gebruikte functies bestaan uitgewerkte bouwstenen met ingebouwde visualisatie elementen, een licht programmeren duurt 10 seconden, en dit met opladen erbij, nog eens 10 seconden wachten en men kan testen, dit gaat 100 maal sneller dan bij de Homeserver
-Voor diegene die het zelf willen doen is er al ruime info online;
http://www.loxone.com/Pages/nl/service/ ... loads.aspx

Als men een 3D visualisatie echt belangrijk vind is de Homeserver zeker een oplossing, indien men een gebruiksvriendelijke, en gratis, visualisatie zoekt met dezelfde interface voor Apple, android en PC, heb je met de Miniserver zeker een betaalbare oplossing.

Bij mij is de basis KNX, maar heb familie en vrienden geholpen met hun Loxone Domotica installaties, en alleen maar positieve ervaringen gemaakt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door 747driver »

Dat is een hele mooie duidelijke eerste posting van je Lukske :!:
Zou er nu bijna een Loxone bij kopen :D
Heb je de HS gewoon vervangen voor een Loxone miniserver of heb je nog meer Loxone produkten in gebruik genomen?
Dat uploaden en wachten is idd echt vreselijk als je iets snel wilt testen...
gefliptegast
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 02 mar 2012, 11:25
Locatie: Utrecht

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door gefliptegast »

Lukske, ik denk dat je het hier heel netjes mee hebt samengevat :) .
Voor m'n werk is de HomeServer heel interessant ivm. de mogelijkheden met visualisering (elke klant wil weer iets anders) maar voor privé doeleinden zou ik zelf ook eerder voor een Loxone gaan, zeker door alle positieve reacties die ik overal op het internet lees.
rock
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 19:43

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door rock »

Ik heb er nog geen ervaring mee maar maakt de domovea geen kans?
Ik ben zelf ook op zoek naar een goedkoper alternatief voor de homeserver. Ik heb zowel de loxone als de Hs3 zien werken en voor mij is het duidelijk, loxone zag kwa visualisatie echt niet goed uit tov de HS3 die er echt professioneel uitzag en redelijk gebruiksvriendelijk is naar de eindgebruiker. De visualisatie van de loxone zag er wel eenvoudig uit om te programmeren maar enkel bruikbaar voor de persoon die het geprogrammeerd heeft. De domovea heb ik helaas nog niet zien werken.
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door patriekvb »

waarom zou je een goedkoper alternatief zoeken? Als je eens uitrekent: 2500€ max voor een gira homeserver, waarmee de mogelijkheden bijna oneindig zijn... Voor een server die jaren up to date zal zijn, als je de firmware zo nu en dan eens update...
Als je een nieuwe auto koopt geef je al gauw een 20000€ uit en die vervang je dan al na 4 jaar... Maak zelf uit wat uw verwachtingen zijn.... Voor mij gaat er niets boven de homeserver van gira, ik heb net hs4 in route gestoken en ik blijf er wild van...
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door 747driver »

De HS3 kost €1699 en de HS4 €1879
patriekvb
Berichten: 22
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 07:01
Locatie: Ardooie

Re: Gira Homeserver 3-4 of Loxone ?

Bericht door patriekvb »

Voor die 1879€ zal ie wel nog niet ter plaatse zijn denk ik... En al zeker niet als men hem particulier moet kopen... Maar soit, mijn punt blijft hetzelfde, een investering ja, maar die valt over verschillende jaren wel nog mee.
trouwens, wie een HS3 heeft kan net hetzelfde als de HS4, nog niet echt een verschil gevonden, enkel groter geheugen als ik het juist heb...
Plaats reactie