Domotica om domotica?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
1984
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 08 jan 2012, 13:00

Domotica om domotica?

Bericht door 1984 »

Beste forum-collega's,

Ik bevind mij momenteel in een stadium van totale verwarring. Ik verklaar (en zal proberen het kort te houden).

Het betreft elektriciteitsinstallatie van onze nieuwbouw:

Als techneut had ik ruime tijd geleden al beslist dat het domotica zou worden: sturing verlichting via sferen/sensoren, ventilatie, vloerverwarming, sturing (toekomstige) beregening ... + alles Online mogelijk via iphone app. 

Mijn zoektocht begon bij Niko Home Control. Vermits ik het zelf wilde proberen installeren was dit "haalbaar": veel doc, eenvoudige config via wizard ..... Na veel informeren en o.a. dit forum overgestapt naar KNX. Reden: merkonafhankelijk  + ruimere mogelijkheden.

Nu in fase offertering. Wat is er ondertussen duidelijk:

- ventilatie los van KNX: sturing ventilatie werkt zeer goed op zijn eigen + zelf herinregelen ventilatie erg beperkt (dus waarom iets in domotica dat je maar 1x per maand ofzo wil aanpassen - dan ga ik wel tot aan de unit en draai aan de knop)

- vloerverwarming idem: zie ventilatie + traag systeem (niet onmiddellijk actief te herregelen)

Conclusie: enkel verlichting op KNX. Mijn fantasie ziet dan nog steeds mogelijkheden als alles-aan, alles-uit, aanwezigheidssimulatie, sferen ... Maar het logisch verstand stelt zich dan de vraag "is dit de grote meerkost waard?"

Dan zegt men "maar in de toekomst zal er nog veel bijkomen qua functionaliteit ....", maar dan zal het weer boren, breken ... worden want de bus ligt niet overal. 

Bijkomend de vraag: moet iedere schakelaar een dure KNX zijn aan €150 per stuk? Als je er iets speciaal mee wil doen (sferen ...), heb je aan 1 per lokaal genoeg, niet?

Domotica om domotica of kijk ik te eng? 

Groeten
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Domotica om domotica?

Bericht door 747driver »

10-tallen jaren lang werd verlichting bediend met "gewone" schakelaars, verwarming met eenvoudige thermostaat geregeld en hing de buitenverlichting aan een eenvoudige timer welke iedere week even moest worden verdraaid om de aanschakeltijd aan te passen aan de zonsondergang.
Voor het schakelen van het ene naar het andere televisie kanaal stond je vroeger op, liep naar de tv en drukte op de knop van die andere zender.
Dat kan nog steeds maar het kan nu ook anders.
Om te zien of de garage openstaat kan ik er naar toe lopen maar ik kan ook even op de iPhone app kijken.
Wil ik weten of het licht boven is aangelaten geldt hetzelfde.
De verlichting bij de voordeur kan nog steeds op een schakelklok worden aangesloten maar wordt nu gestuurd door een logische functie in de HS3 welke iedere dag de zonsondergang tijd berekend en op de juiste tijd de verlichting aanschakeld.
De verwarming kun je aanzetten als je thuiskomt maar kan nu al worden aangezet wanneer je naar huis gaat.
Ja, het kost wel wat meer maar bied ook wat meer gemak, luxe en flexibiliteit.
Iedere schakelaar zal bij mij KNX zijn aangezien ik alle verlichting wil kunnen bedienen en monitoren met de iPhone/iPad.
Voor een schakelaar waarbij 3 verlichtings kringen kunnen worden bediend betaal ik €135 incl buskoppelaar + iets meer dan €80 per dimmer kanaal.
Ruim €125 dus per lichtkring (max 250W).
Een goeie inbouw lichtdimmer kost zo'n €50 en is daarmee een stuk goedkoper.
Je betaald met KNX dus voor het verschil zoals eerder omschreven...
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Domotica om domotica?

Bericht door hfx »

Een vraag die veel mensen bezighoud en al dikwijls is teruggekomen.
Ook knx kan je zelf doen. Ik zou geen domotica willen hebben als je zelf je systeem niet kan aanpassen/instellen.
Het hangt af of je veel zelf kan doen, (de installatie moet gekeurd worden) en wat je duur vindt. Je kan hier en op andere fora vinden wat je nodig hebt en wat het kost. De besparing die je uitspaart door eenvoudigere bedrading weet ik niet. De meerprijs door extra grote kast en klemmen moet je ook rekenen.
Als bv de verwarming wordt gestuurd door een normale thermostaat (aan/uit contact) kom je toch niet tussen in de sturing? Idem ventilatie.
Je kan het zo eenvoudig of uitgebreid maken als je wil. Wil je een sturing per kamer met raamcontacten enz. ...tja.
Voor €3000 à €4000 heb je al heel wat domotica. Leg je dit naast een keuken, ramen, badkamer enz. is het niet zo heel duur.
Het geld ben je direct vergeten, het gemis dat je daarna misschien voelt blijft ;)
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Domotica om domotica?

Bericht door grindal »

Idd, vooral de "alles uit" verlichting automatisatie is een eerste "zichtbare" verbruiker welke veel voordeel geeft.

Echter zijn het vooral de "onzichtbare" gemakken / sturingen welke het gebruik / luxe kan verlagen / verhogen.

bv. aanwezig / afwezigheid simulatie
- automatische functie van verwarming ahv bew. melders => bv indien geen beweging gedurende 48h => verwarming volledig in "vorst-beveiliging" als je op vakantie gaat // vanop je werk / auto commando sturen om huis op te warmen, zodat wanneer je thuis komt het aangenaam warm is.
- sturing van rolluiken tijdens zomer ( om warmte buiten te houden), tijdens winter om zon binnen te laten, sluiten bij regen / hagel, openen bij alarm / brand-alarm
- verwarming uit-sturen bij openen van ramen / mogelijk tot "inbraak alarm"

=> je kan dus met een volledig knx/ domotica systeem meerdere functies "combineren" waarvoor je met conventionele systemen meerdere toestellen moet aankopen (bv voor verwarming buitenvoeler,magneetcontacten, ventielen) / alarm ( magneetcontacten, bew melders) / verlichting ( bew. melders) / ....
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Domotica om domotica?

Bericht door gysko »

Domotica heeft een meerkost in componenten.
Maar indien je zelf de installatie gaat doen is het eenvoudiger te plaatsen dan een klassieke installatie.
Naar mogelijkheden in de toekomst toe zit je met domotica ook beter omdat je dit kan aanpassen in functie van uw budget en wensen.
IDGS uw partner in knx domotica
Plaats reactie