Leds dimmen

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
kipni
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 07 nov 2012, 10:37

Leds dimmen

Bericht door kipni »

Goeiemiddag,

kan iemand mij hierover meer info geven?
Ik zou graag met knx dimmer-actor 220v led lampen dimmen.
Is dit reeds mogelijk, ik lees veel problemen over te weinig watt's of zo.
Welke dimmer-actor heb ik precies nodig, is die van gira hiervoor goed?
Kan dit met alle leds?

Momenteel heb ik in mijn huis gewone 12v hallogeenspots met daartussen een transfo (grote spoel)
Kan ik gewoon mijn knx dimmermodule gebruiken, en van die rechtstreeks naar mijn leds?
Dus ik kan dan nu gewoon vooraf al mijn transfo's er van tussen halen en ledlampen in de plaats brengen?
Is het verbruik van led-lampen veel minder dan dat van hallogeenlampen?

Alvast bedankt.
Jeroen
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Leds dimmen

Bericht door 747driver »

Mijn ervaring met de Gira 217400 dim aktor in combnatie met LED spotjes is matig.
Heb het geprobeerd met 4 x 7W LED spotjes.
Het minimum aangesloten vermogen voor de 217400 zou overigens 20W zijn.
Helaas krijg ik de LED verlichting niet naar een laag niveau gedimd.
Op 1% lijkt het nog steeds alsof ie op iets van 40% staat.
Zelfs met een "gewoon" spotje erbij veranderd dat niet.
Het ligt duidelijk aan de LED spots aangezien de "gewone" spot wel mooi naar een laag licht niveau kan worden gedimd.
ligth011
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 02 mar 2009, 07:58

Re: Leds dimmen

Bericht door ligth011 »

0 tot 10 volt proberen
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Leds dimmen

Bericht door ferry »

Probeer de nieuwe dimmers van Theben!
Deze zijn geschikt om Leds te dimmen en de eerste ervaringen ermee zijn zeer positief.
Scuba bvba
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 27 dec 2009, 11:45
Contacteer:

Re: Leds dimmen

Bericht door Scuba bvba »

Ik heb een gelijk aardig probleem gehad en heb er een ABB dimmer voor gebruikt en het probleem was opgelost ik dacht dat deze werkt vanaf 4w
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Leds dimmen

Bericht door 747driver »

Welke LED spotjes gebruiken jullie en wat kosten ze?
Op sommige plekken zou ik wel wel LED kunnen gebruiken.
In de woonkamer niet.
Het grootste deel van de tijd is de verlichting daar behoorlijk gedimd (25% a 40%).
Dan geven de spotjes een mooi "warm" licht.
Voor de schoonmaak (>80%) geven ze een helder (koud) licht.
Die mogelijkheid hebben LED spotjes nog niet zover ik weet.
gysko
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 14 jan 2011, 15:43
Contacteer:

Re: Leds dimmen

Bericht door gysko »

Het gebruik van LED spots is niet zo evident als je ze wil dimmen moet je rekening houden met een aantal zaken.
Algemeen valt te stellen dat de retrofit led's 230V moeilijk of slecht zijn te dimmen!
Het grootste deel van de 12V en 24V is dimbaar. Maar kijk toch zeker op de verpakking als het er niet op vermeld staat zijn ze niet dimbaar.
Voor mooi warm licht heb je led lampen nodig rond de 2.700 Kelvin.
Ik heb al ervaring gehad met de verschillende soorten ledlampen.
De osram ledlampen zijn redelijk van kwaliteit geven allemaal de zelfde lichtkleur enkel zijn ze niet volledig dimbaar.
De ledlampen van sylvania ben ik minder tevreden van zij hebben geen zelfde kleurtemperatuur.
Nu gebruik ik Optiled deze zijn iets duurder in aanschaf maar geven prachtig licht.

Meer informatie over het dimmen van led kan je ook vinden op volgende link: Led verlichting dimmen met domotica
Laatst gewijzigd door gysko op ma 07 jan 2013, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
IDGS uw partner in knx domotica
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Leds dimmen

Bericht door 747driver »

Hier een video mbt de kleur van LEDs
prensel
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 15:21

Re: Leds dimmen

Bericht door prensel »

Ik dim mijn leds (12v) met een Siemens 526 dimmer waarbij een uitgang van 0-10v wordt aangesloten op een led dimmer met 0-10v ingang.

Bij normale lampen heb ik de standaard e22 lampen vervangen door een adapter waarin een GU16 led gestoken is.
De 220 v steker knip ik af en vervang ik door een luidspreker plug. Uiteraard heb ik per lamp een laagspannings/luidspreker draad naar de led dimmer gelegd.
Dave
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 31 okt 2011, 10:00

Re: Leds dimmen

Bericht door Dave »

Laats ook een probleem met LED dimmen. Bijna iedereen kan LEDS dimmen vanaf 7W. Nu had ik een projectje met diverse Philips MasterLED 4W. Dat was een uitdaging!!

Diverse merken en types geprobeerd, GIRA/JUNG, ABB, SCHNEIDER, THEBE, en als laatste HAGER. En de laatste was een dimmer die pas echt goed werkte, met een redelijke tot goede dimcurve, op geen enkele positie last van flikkeren van het licht.
Deze ook meteen toegepast. Klant en ik tevereden! (gebruikte type: TXA210AN , minimale belasting 4W)

Als tip voor LED dimmen: www.dimmer-test.com Is een site van Schneider, maar vul het merk en type led in en je krijgt automatisch welke dimmer met hoeveel lampen geschikt is om te dimmen !!
Plaats reactie