Een paar vragen

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
CoNiO
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 22:39

Een paar vragen

Bericht door CoNiO »

1. Waarvoor dient deze aktor? http://www4.gira.com/nl_NL/gebaeudetech ... mfort.html . Heb je deze aktor nodig wanneer je dit weerstation hebt : http://www4.gira.com/nl_NL/gebaeudetech ... ndard.html ?

2. Kent er iemand een plaats waar je online Basalte materiaal kan aankopen?

3. Ik wil het Gira codeklavier koppelen aan mijn busssysteem. Heb ik daarvoor extra materiaal nodig?

Tnx
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Een paar vragen

Bericht door egfdevos »

1.
Weerstation standaard is een kant en klaar weerstation.
Weerstation comfort moet je zelf de gewenste sensoren er nog bij zoeken.
- Nee, je hebt ze niet allebei nodig.

2.
- Geen idee. Vraag ze naar hun verkooppunten.

3.
- Ingangsmodule is genoeg. (Vergeet de 24V voeding voor codeklavier niet bij stand-alone gebruik.)
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Een paar vragen

Bericht door pvhuf »

Je wilt de keyless-in koppelen aan je bussysteem. Over welk bussysteem heb je het? De EIB bus of de DCS communicatiebus?

Je kan in ieder geval de keyless-in gebruiken als standalone (voeding nodig vb 1296 00) of in combinatie met het DCS systeem, waarbij dan het besturingsapparaat (1287 00 of 1288 00) de voeding verzorgt.

Voor zover ik weet moet je de keyless in op de DCS bus aansluiten als je echt alle mogelijkheden wilt gebruiken. Als standalone moet je de potentiaalvrije contacten gebruiken die op de keyless-in staan. Als je hem als standalone gebruikt is het belangrijk dat het geen kwaad kan als er sabotage zou optreden (dus zeker niet buiten gebruiken op die manier).

Als je de keyless in wil koppelen naar de EIB bus toe en je wil hem als standalone gebruiken, betekent dat je de potentiaal vrije contacten op een KNX actor moet aansluiten.

Mijn keyless-in geeft zijn info door via de DCS-IP gateway naar de homeserver.
ferry
Berichten: 86
Lid geworden op: do 19 feb 2009, 19:09
Locatie: NL

Re: Een paar vragen

Bericht door ferry »

BAsalte kun je kopen bij www.knx1.org
CoNiO
Berichten: 11
Lid geworden op: di 20 aug 2013, 22:39

Re: Een paar vragen

Bericht door CoNiO »

Ik heb het over mijn EIB bussysteem. Ik wil het code klavier gebruiken om mijn alarm in en uit te schakelen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Een paar vragen

Bericht door egfdevos »

CoNiO schreef:Ik heb het over mijn EIB bussysteem. Ik wil het code klavier gebruiken om mijn alarm in en uit te schakelen.
Dat gaat niet lukken bij een beetje alarmcentrale.
Inschakelen wil nog wel eens kunnen via een extern contact.

Voor uitschakelen heb je een codeklavier nodig dat bij je alarm systeem hoort dat tevens direct aangesloten zit op je alarmcentrale.
Dat is een beveiligde, versleutelde verbinding.
Edwin
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Een paar vragen

Bericht door cevers »

CoNiO schreef:Ik heb het over mijn EIB bussysteem. Ik wil het code klavier gebruiken om mijn alarm in en uit te schakelen.
Afhankelijk van alarm systeem is dat geen enkel probleem.
Bijna alle systemen kennen een sleutel schakelaar functie. Koppel aan die ingang een actor en je kan IN en UIT schakelen.

Daarbij opgemerkt dat een evt opleverbewijs of certificaat niet meer geldig is. Aangezien je actor geen NCP nummer heeft ;)
Zal voor de meeste thuis situaties geen gevolg hebben, maar ik meld het er altijd even bij.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Een paar vragen

Bericht door pvhuf »

cevers schreef:
CoNiO schreef:Ik heb het over mijn EIB bussysteem. Ik wil het code klavier gebruiken om mijn alarm in en uit te schakelen.
Afhankelijk van alarm systeem is dat geen enkel probleem.
Bijna alle systemen kennen een sleutel schakelaar functie. Koppel aan die ingang een actor en je kan IN en UIT schakelen.

Daarbij opgemerkt dat een evt opleverbewijs of certificaat niet meer geldig is. Aangezien je actor geen NCP nummer heeft ;)
Zal voor de meeste thuis situaties geen gevolg hebben, maar ik meld het er altijd even bij.
1) NCP nummer? Dat is dan voor Nederland?

2) Ik kan mij niet voorstellen dat een sleutel schakelaar functie gewoonweg de zaak aan of uit legt door wel of geen verbinding te leggen. Dat zou dan toch wel zeer sabotage-onveilig zijn, niet? Ik hoop dat een verbinding naar een sleutel schakelaar ook een versleutelde dataverbinding is. In dat geval kan je die ingang niet aan een actor koppelen.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Een paar vragen

Bericht door cevers »

Ja, maar is simpelweg een nummer die aangeeft dat je het in een alarmsysteem mag toepassen.

Over je 2de punt:
Dit is gewoon een open dicht contact dat je aanbied (wel voorzien van de relevante weerstanden). Geen encryptie ofzo. Letterlijk bedoeld voor een kastje dat je kan bedienen met een sleutel.
en ja, dat kan gevoelig zijn. Maar is in de praktijk niet zo.
Ten eerste zit de actor in je groepenkast/schakelkast of zelfs de centrale zelf.
Ten tweede is eib de-centraal en is het voor een buitenstaander onmogelijk om te weten welk adres, groep en actor uitgang nodig is.

Kwa interface heb ik dit voornamelijk toegepast op de gira homeserver. Waarbij ik de knop kon beveiligen met een pincode.
Plaats reactie