Storing icm Loxone miniserver?

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door Joep »

Hoi Allemaal,

Ik lees hier al een tijdje mee en zit al een tijdje met een storing in mijn EIB installatie, Vandaar dat ik nu mijn eerste post plaats.

Ik heb een tijdje terug in ons huis de eerste stappen gezet met het aanleggen van een EIB installatie.
Dit omdat er een hoop dingen mee mogelijk zijn, Maar ook voor mezelf om er meer ervaring mee op te doen (Zelf ben ik elektromonteur van beroep, Maar houdt mij voornamelijk bezig met data,inbraak en brandmeldinstallaties)

Op dit moment is de installatie nog niet zo heel groot, er zit onder andere een 4voudige schakelactor, een 3voudige dimactor en een rolluikactor in de verdeelkast.
Hiermee worden de rolluiken van de keuken gestuurd, en de verlichting van de woonkamer + keuken.

Na wat proberen en zoeken op het forum heb ik de installatie geconficureerd en werkt alles zoals het bedacht is.

Later heb ik een loxone miniserver aangeschaft, ten eerste zodat ik de installatie dan ook kan bedienen met mijn iPhone of iPad, Maar ook omdat er een panelpc gemonteerd is waarmee ik de installatie wil kunnen bedienen.

Ook was dit na het installeren redelijk snel aan de gang en leek alles goed te werken, Alleen heb ik nu het volgende probleem:

Zodra de loxone miniserver aangesloten is op de EIB-bus werkt mijn EIB installatie niet meer naar behoren :roll:
De drukknop voor de wandlampen en de drukknop voor de verlichting van de eettafel reageren nu niet meer goed en ik moet dan ook meermaals op de knop drukken om een reactie van de verlichting te krijgen.
De drukknop van de tuinverlichting is ook geprogrammeerd dat als deze langer dan 3 seconden wordt ingedrukt alle verlichting uitgeschakeld word, en dat werkt nu ook niet meer.

Ik heb al het een en ander uitgezocht:

In eerste instantie verdacht ik de loxone van de problemen, maar ook als ik deze terugbreng naar de fabrieksinstellingen en dus geen programmering aanwezig is blijft het probleem bestaan.

Als ik bijvoorbeeld alle verlichting aan heb staan en de "alles uit" functie gebruik, Gaat alleen de tuinverlichting uit (deze zit op een gewone actor en niet op een dimactor)
Nu ik dit typ vraag ik mij af of het probleem niet in de dimactor zit, ik had eerst een ander model gemonteerd maar deze was eigenlijk veel te groot voor mijn toepassing dus die heb ik weer weggedaan en vervangen door een andere.

Bij mij op het werk heb ik het weleens voorgelegd aan een collega die vaker met EIB gewerkt heeft en hij vermoed dat het aan mijn programmering ligt.
Ik heb dat al eens een keer nagekeken en heb niets vreemds ontdekt, maar dat lijkt me ook onwaarschijnlijk aangezien alle problemen weg zijn zodra ik de verbinding tussen de loxone en de EIB bus verbreek?

Wat ik me ook voor kan stellen is dat de bus "overbelast" wordt zodra de loxone aan de bus hangt, omdat deze dan ook aan de loxone doorgeeft wat de dimstatus van de verlichting is.

Heeft iemand toevallig weleens iets soortgelijks meegemaakt, of kan iemand me een tip geven en welke richting ik zou kunnen gaan zoeken?

Gr. Joep
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door 747driver »

Heb je ETS dan kun je met de bus monitor zien wat er over de bus wordt verstuurd.
Kan ook met een gratis iPad/iPhone app.
Zie je in ieder geval of een druk op de knop een bericht veroorzaakt.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door Joep »

Allereerst bedankt voor je snelle reactie! :)

Ik heb net inderdaad even met ayMonitor op de iPhone de telegrammen op de bus bekeken.

Als ik de de drukknoppen bedien worden de telegrammen over de bus verstuurd.
Echter komen de telegrammen die vanaf de drukknop van de verlichting van de eettafel en de wandlampen lang niet altijd aan bij de dimactor. Ik krijg dan ook geen statusterugmelding en waarde van de helderheid van deze 2 kanalen. (bij een aantal keer aan en uitschakelen reageren deze 2 kanalen wel en dan krijg ik ook een statusterugmelding en een waarde van de helderheid terug.

Bij de drukknop waar ik de tuinverlichting mee schakel (deze zit op een gewone schakelactor) komen de telegrammen wel altijd aan bij de actor.

Ook als ik deze laatste drukknop langer vasthoud (dit is geprogrammeerd als "centraal uit" ) wordt het telegram verstuurd over de bus en deze komt bij de schakelactor aan, Echter bij de 2 kanalen op de dimactor vaker niet als wel.

Ik vermoed nog steeds dat de dimactor het probleem is, maar heb helaas niet even een extra liggen om dit uit te sluiten.
Ook blijft het vreemd dat deze storing opgeheven lijkt te zijn als ik de loxone ontkoppel van de bus :roll: :?:

de dimactor in kwestie is trouwens een Hager TXA213
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door 747driver »

Pff, kzou het niet weten.
Zou proberen om met ETS switch on/off berichten te sturen naar de dimaktor en zien of die ook vaak niet aankomen cq geen reactie veroorzaken.
Busspanning zakt ook niet in als je de Loxone aansluit?
Anders Florian Woess van Loxone eens mailen.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door hfx »

Je kan ook in de Loxone config kijken welke telegrammen er over de knx-bus gaan.
Probeer anders met wat knx modulen uit je installatie te halen en deze apart aan te sluiten op de loxone, bv een voeding, drukknop en actor.
Ik zou beginnen in loxone met een eenvoudige knx-eib drukknop en zo verder opbouwen, telkens de busmonitor in het oog houden.
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door Joep »

@747driver:
de spanning op de bus heb ik nog niet gemeten, dit zal ik alsnog vanavond even doen

@hfx:
Als ik via loxone config de telegrammen bekijk, zie ik hetzelfde als wanneer ik dit via ets of aycontrol doe.
Verder is de configuratie van de loxone niet veranderd, alleen is het model dimactor veranderd.

Gisteravond heb ik de applicatie opnieuw in de dimactor gezet en wilde het eerst met een eerdere versie doen, hiermee kreeg ik een foutmelding dat er een interne fout was met de busdeelnemer. Daarna weer de laatste versie er weer ingezet en het lijkt nu wel goed te zijn??

Ik trek nog niet te snel conclusies want ik heb het al vaker gehad dat de problemen opgelost leken en dat de volgende dag het probleem gewoon weer terug was...

Als ik vanavond thuis ben zal ik eens kijken of dat alles nog foutloos werkt.
hfx
Berichten: 71
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 01:37

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door hfx »

Gebruik je een gezamenlijke voeding voor KNX en loxone?
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door Joep »

Nee, de loxone heeft een eigen 24v voeding
Joep
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 03 mar 2013, 12:16

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door Joep »

hmmm, net even "gespeeld" met de drukknoppen en het probleem is er nog steeds! :roll:

Ik heb ook de spanning op de bus even gemeten, deze is 29,6 Volt en zodra ik de loxone erbij zet blijft deze ook gewoon 29,6 Volt.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Storing icm Loxone miniserver?

Bericht door 747driver »

Ik zou het geval aan Florian voorleggen.
Misschien dat hij het wel eens eerder bij de hand heeft gehad.
Als je een scope hebt zou je kunnen kijken of de Loxone het wisselspanning bestanddeel op de bus misschien verzwakt.
Plaats reactie