Beginner

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

Matthyken,

De garage is deze vrijstaand van het woonhuis?
De genoemde mantelpijp is puur voor de energie voorziening van de 2e kast zoals jij die aangaf.

Als elektrieker vind ik het onzin om de trekdraad welke zich reeds in de preflex bevind te vervangen door een 1,5VOB.

Naar elke drukknop gaat een eigen leiding vanaf de 2e kast aangezien nog niet vaststaat of deze later KNX of conventioneel zal zijn.
Edwin
Matthyken
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 10:51

Re: Beginner

Bericht door Matthyken »

egfdevos schreef:Matthyken,

De garage is deze vrijstaand van het woonhuis?
De genoemde mantelpijp is puur voor de energie voorziening van de 2e kast zoals jij die aangaf.

Als elektrieker vind ik het onzin om de trekdraad welke zich reeds in de preflex bevind te vervangen door een 1,5VOB.
Is een vrijstaande ja, 8m achter de woning. Dus, ik zal geen problemen hebben als ik gewoon op bepaalde plekken nog preflexen trek met trekdraad?

M
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beginner

Bericht door 747driver »

pvhuf schreef:Neem geen PVC buizen: er is geen trekkabel, en de overgangen van de ene naar de andere buis zijn echte obstakels voor het duwen van kabels. Als je toch PVC buizen legt, vergeet niet een trekkabel erin te steken bij het plaatsen.
Heb gebruik gemaakt van een flink aantal dikwandige PVC buizen (40mm) vanuit de kruipruimte naar de schuur en de omtrek van het perceel.
Later is daar grondkabel door getrokken voor 230V, 18x1,5 multikabel en 25mm tyleen voor de sproei installatie.
Geen last gehad van de overgangen aangezien ik slechts rechte sokken heb gebruikt en de buis zowel aan de binnen als de buitenzijde licht heb afgeschuind.
Daar waar bochten nodig waren heb ik met een gasbrander de buis verwarmd en gebogen.
Voordeel van pvc is dat het mooi glad is van binnen.
De grootste afstand welke is overbrugd is ruim 10 meter geweest.
Matthyken
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 10:51

Re: Beginner

Bericht door Matthyken »

Ik dacht zojuist aan iets... :-D.

Aangezien onzen bouw pas start in maart dacht ik er aan om een testopstelling te maken.
Zijn er mensen die voor zichzelf eerst een testopstelling maken? Via stopcontact (http://www.youtube.com/watch?v=QlUjW9P6AaA) op een mdf-plaat?
- met lichtpunt
- schakelaar
- stopcontact
- ...

Kan je dit verwezenlijken?

Groeten
M
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beginner

Bericht door 747driver »

Ben indertijd begonnen met een testopstelling op een plaat.
Voeding, USB/KNX interface, Tastsensor3 en een dimaktor.
Later een schakel en een inputaktor toegevoegd.
Dit met name om te leren hoe ETS werkt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

Hangt een mdf plaat met van alles achter me aan de muur. ;)

Een beetje spelen kan nooit kwaad en zo vind je ook weer andere interessante toepassingen.

Ik zeg doen.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

Matthyken schreef:;-)

Als ik zo wat rond hoor in de kennissenkring, dan raden ze mij aan om geen trekdraad te nemen maar bijvoorbeeld direct een voorgekableerde preflex. Ook al weet je niet of je er een drukknop gaat steken later of niet. I.p.v. trekdraad direct een 1.5VOB welke je gemakkelijker kan doortrekken en ook steviger is.

Kabels erin die fungeren als trekdraad terwijl je niet goed weet wat je later gaat steken? Lijkt mij pure verspilling. Koper is al duur genoeg.

Mijn eerste gedacht was om overal waar een drukknop en stopcontact steekt ook één lege preflex met trekdraad te steken en dan in bepaalde muren waar er niets aanwezig is voor de zekerheid ook eentje leggen met trekdraad. Of beter wat meer dan 1 ;-)?

Dat is zeker niet slecht. Let wel dat er bepaalde afstanden of isolatienormen te respecteren zijn tussen netstroomkabels en buskabels.

Ik zou ze laten toekomen in een inbouwdoos en deze dan dichtmaken met een stuk isolatie...

Steek misschien een stuk koperkabel achter de isolatie in die inbouwdoos. Dan is ze later gemakkelijk terug te vinden met een metaaldetector, mocht je het niet exact meer weten. Zelfs als je het genoteerd hebt: na de plakker/chapper gekomen is, zijn de afmetingen die je opgemeten hebt wat veranderd. En dan zoek je je suf naar de doos, en realiseer je je pas daarna dat ze vijf centimeter verder zat omdat je gemeten hebt vanaf de vensterhoek, maar de plakker heeft die uitgewerkt.... :cry:
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

Matthyken schreef:Ik dacht zojuist aan iets... :-D.

Aangezien onzen bouw pas start in maart dacht ik er aan om een testopstelling te maken.
Zijn er mensen die voor zichzelf eerst een testopstelling maken? Via stopcontact (http://www.youtube.com/watch?v=QlUjW9P6AaA) op een mdf-plaat?
- met lichtpunt
- schakelaar
- stopcontact
- ...

Kan je dit verwezenlijken?
Als je nog nooit gespeeld hebt met KNX en je kan al een aantal componenten aanschaffen tesamen met je loxone, zeker doen.

Steek het desnoods in een koffer, zoals hier: http://www.youtube.com/watch?v=1XEw_vj9KGM
Matthyken
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 10:51

Re: Beginner

Bericht door Matthyken »

Hallo

En de opstelling, hoe begin ik hieraan?

- Oude PC kabel ontmantelen
- Differentieel 40A 30mA aansluiten op de ontmantelde kabel
- Automaten met de stopcontacten en de lampen er aan
- De voeding van de miniserver
- De miniserver zelf
- De drukknoppen met de BUS kabel
- ...

De drukknoppen aansluiten, doe ik dit best met BUS of kan ik beter kiezen voor UTP cat 6? Of werken dan bepaalde KNX componenten niet meer?

Thx!
M
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beginner

Bericht door 747driver »

Differentieel 40A 30mA
Als je die als voeding gaat gebruiken zal het niet best werken.
Voor KNX heb je een speciale voeding nodig welke het signaal (de bus telegrammen) niet kortsluit.
Om dat te voorkomen is deze van spoelen voorzien welke kort door de bocht gezegd de telegrammen niet doorlaten.
Deze voedingen zijn wel wat duurder dan een "gewone" voeding.
Ze zijn verkrijgbaar in verschillende capaciteiten, 320mA en 640mA zijn denk ik de meest voorkomende.
Afhankelijk van het aantal en het verbruik van de KNX componenten welke je ermee gaat voeden zul je een capaciteit kunnen kiezen.
Ik gebruik de 640mA uitvoering (met accu backup).
Nog niet het hele huis is over op KNX en ik zit nu al op een verbruik van 362mA volgens ETS.
Je kunt de installatie ook opsplitsen waarbij je bv gebruik maakt van 2 voedingen.
Dan heb je tussen de 2 zijden een line coupler nodig.

Gebruik voor de testopstelling het liefst de componenten welke je straks "in het echt" ook gaat gebruiken.
Koop een paar meter DIN-rail waar de componenten op kunnen worden geklikt en schroef deze op een plaat.
Schakelaktoren zijn er welke slechts kunnen schakelen maar ook welke de stroom kunnen meten.
Zoals ik al eerder zei is bij de keuze van de dimaktoren van belang dat deze het vermogen wat jij er aan gaat hangen correct kan dimmen.
Daarbij is met name het minimum aangesloten wattage van belang (LED verlichting).
Plaats reactie