Beginner

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

747driver schreef:
Differentieel 40A 30mA
Als je die als voeding gaat gebruiken zal het niet best werken.
Voor KNX heb je een speciale voeding nodig welke het signaal (de bus telegrammen) niet kortsluit.
Om dat te voorkomen is deze van spoelen voorzien welke kort door de bocht gezegd de telegrammen niet doorlaten.
Deze voedingen zijn wel wat duurder dan een "gewone" voeding.
Ze zijn verkrijgbaar in verschillende capaciteiten, 160mA, 320mA en 640mA zijn denk ik de meest voorkomende.
Afhankelijk van het aantal en het verbruik van de KNX componenten welke je ermee gaat voeden zul je een capaciteit kunnen kiezen. Vuistregel is 10mA/component.
Ik gebruik de 640mA uitvoering (met accu backup).
Nog niet het hele huis is over op KNX en ik zit nu al op een verbruik van 362mA volgens ETS.Dat is het maximale gebruik van alle componenten samen zul je in de praktijk nooit tegenkomen.
Zijn nu ook voeding te krijgen die het echte verbruik, storingen etc kunnen weergeven.

Je kunt de installatie ook opsplitsen waarbij je bv gebruik maakt van 2 voedingen.
Dan heb je tussen de 2 zijden een line coupler nodig. Dan kun je er beter voor zorgen dat er min. 200 meter buskabel tussen je twee voedingen zit. Dat is goedkoper dan een lijn koppelaar.
Kom je in de praktijk ook niet tegen. Componenten die teveel stroom vragen hebben meestal een aparte 24V voeding nodig. Vandaar die wit en gele aders in je bus kabel.


Gebruik voor de testopstelling het liefst de componenten welke je straks "in het echt" ook gaat gebruiken.
Koop een paar meter DIN-rail waar de componenten op kunnen worden geklikt en schroef deze op een plaat.
Schakelaktoren zijn er welke slechts kunnen schakelen maar ook welke de stroom kunnen meten.
Zoals ik al eerder zei is bij de keuze van de dimaktoren van belang dat deze het vermogen wat jij er aan gaat hangen correct kan dimmen.
Daarbij is met name het minimum aangesloten wattage van belang (LED verlichting).
Hier maak je een fout die ik vaak tegenkom bij retrofit led's. Het maximale vermogen is net zo belangrijk als het minimale vermogen.
Een 500W normale dimmer (fase aan/af snijding) mag maar een/tiende dus 50W led dimmen.
Bij een KNX universele dimmer zal het min. en max. led vermogen apart vermeld staan.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef:
747driver schreef:
Differentieel 40A 30mA
Als je die als voeding gaat gebruiken zal het niet best werken.
Voor KNX heb je een speciale voeding nodig welke het signaal (de bus telegrammen) niet kortsluit.
Om dat te voorkomen is deze van spoelen voorzien welke kort door de bocht gezegd de telegrammen niet doorlaten.
Deze voedingen zijn wel wat duurder dan een "gewone" voeding.
Ze zijn verkrijgbaar in verschillende capaciteiten, 160mA, 320mA en 640mA zijn denk ik de meest voorkomende.
Afhankelijk van het aantal en het verbruik van de KNX componenten welke je ermee gaat voeden zul je een capaciteit kunnen kiezen. Vuistregel is 10mA/component.
Ik gebruik de 640mA uitvoering (met accu backup).
Nog niet het hele huis is over op KNX en ik zit nu al op een verbruik van 362mA volgens ETS.Dat is het maximale gebruik van alle componenten samen zul je in de praktijk nooit tegenkomen.
Zijn nu ook voeding te krijgen die het echte verbruik, storingen etc kunnen weergeven.


Niet alleen het verbruik zoals aangegeven in ETS is een indicatie voor het aantal voedingen. Volgens de KNX specificatie mag je niet meer dan 64 deelnemers op één (deel)lijn hangen. Ik zit er al ver over, dus ondanks dat ETS zegt dat mijn verbruik slechts 470mA is, heb ik twee voedingen met een lijnkoppelaar er tussen, met de lijnkoppelaar gebruikt als repeater.

Je kunt de installatie ook opsplitsen waarbij je bv gebruik maakt van 2 voedingen.
Dan heb je tussen de 2 zijden een line coupler nodig. Dan kun je er beter voor zorgen dat er min. 200 meter buskabel tussen je twee voedingen zit. Dat is goedkoper dan een lijn koppelaar.
Kom je in de praktijk ook niet tegen. Componenten die teveel stroom vragen hebben meestal een aparte 24V voeding nodig. Vandaar die wit en gele aders in je bus kabel.


Dat snap ik niet. 200 meter buskabel tussen de twee voedingen als vervanging van de koppelaar??
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

Matthyken schreef:Hallo

En de opstelling, hoe begin ik hieraan?

- Oude PC kabel ontmantelen
- Differentieel 40A 30mA aansluiten op de ontmantelde kabel
- Automaten met de stopcontacten en de lampen er aan
- De voeding van de miniserver
- De miniserver zelf
- De drukknoppen met de BUS kabel
- ...

De drukknoppen aansluiten, doe ik dit best met BUS of kan ik beter kiezen voor UTP cat 6? Of werken dan bepaalde KNX componenten niet meer?
- Je KNX en Loxone componenten kopen. :P
- Minstens een KNX voeding en een manier om de KNX componenten te programmeren kopen. Ik suggereer toch een USB data interface te kopen naast de Loxone. Want de loxone geeft geen garantie op het zonder problemen kunnen programmeren over de KNX-bus.
- Uiteraard ook minimaal één aktor en één KNX drukknop.
- EIB/KNX bus kabel kopen. GEEN UTP of iets anders gebruiken voor de bus!!
- ETS lite downloaden.
- Een PC'tje klaarstomen en er ETS opzetten.
- wat montage materiaal kopen. Een din-rail latje is voldoende.
- voeding, interface, en aktor op de dinrail aansluiten
- 't is een testopstelling, zekeringautomaat en differentieel is niet nodig. Je gaat de testopstelling toch aansluiten thuis nietwaar, op een stopcontact?
- de drukknop op het bord vijzen en aansluiten.
- voedingen aansluiten op een stopcontact
- softwaremodules voor alle knx componenten downloaden en importeren in ETS.
- pc connecteren via usb, ets opstarten, en beginnen met je knx componenten een adres toe te wijzen (niet de voeding of de datainterface).
- Lol hebben.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

pvhuf schreef:Dat snap ik niet. 200 meter buskabel tussen de twee voedingen als vervanging van de koppelaar??
Even het verhaal van 256 deelnemers (niet componenten) per lijn verdeeld in 4 lijn-segmenten met elk 64 deelnemers terzijde.
Ik ging er even vanuit dat hij over 1 lijn-segment praat.
Dan staat er voorgeschreven dat de minimale afstand tussen 2 voedingen 200m moet zijn.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Beginner

Bericht door Dré »

Matthyken schreef:Hallo

En de opstelling, hoe begin ik hieraan?

- Oude PC kabel ontmantelen
- Differentieel 40A 30mA aansluiten op de ontmantelde kabel
- Automaten
met de stopcontacten en de lampen er aan
- De voeding van de miniserver
- De miniserver zelf
- De drukknoppen met de BUS kabel
- ...

De drukknoppen aansluiten, doe ik dit best met BUS of kan ik beter kiezen voor UTP cat 6? Of werken dan bepaalde KNX componenten niet meer?

Thx!
M
Dat is niet nodig, je bent als het goed is al bezig in een installatie die achter een groep en aardlekschakelaar zit (differentiaal-schakelaar)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:
Matthyken schreef:Hallo

En de opstelling, hoe begin ik hieraan?

- Oude PC kabel ontmantelen
- Differentieel 40A 30mA aansluiten op de ontmantelde kabel
- Automaten
met de stopcontacten en de lampen er aan
- De voeding van de miniserver
- De miniserver zelf
- De drukknoppen met de BUS kabel
- ...

De drukknoppen aansluiten, doe ik dit best met BUS of kan ik beter kiezen voor UTP cat 6? Of werken dan bepaalde KNX componenten niet meer?

Thx!
M
Dat is niet nodig, je bent als het goed is al bezig in een installatie die achter een groep en aardlekschakelaar zit (differentiaal-schakelaar)
Een 6A automaatje of minder is wel fijn als je ook veel met de 230V gaat spelen. Een draadje wil nog wel een verkeerd schieten en we nemen nou niet altijd de moeite om de boel spanningsvrij te maken toch.
Het is altijd weer vervelend om helemaal naar de stoppenkast te moeten lopen.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Beginner

Bericht door Dré »

Daar heb je dan wel weer gelijk in, best vervelend als er te veel uit valt.
Matthyken
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 10:51

Re: Beginner

Bericht door Matthyken »

pvhuf schreef:
Matthyken schreef:Hallo

En de opstelling, hoe begin ik hieraan?

- Oude PC kabel ontmantelen
- Differentieel 40A 30mA aansluiten op de ontmantelde kabel
- Automaten met de stopcontacten en de lampen er aan
- De voeding van de miniserver
- De miniserver zelf
- De drukknoppen met de BUS kabel
- ...

De drukknoppen aansluiten, doe ik dit best met BUS of kan ik beter kiezen voor UTP cat 6? Of werken dan bepaalde KNX componenten niet meer?
- Je KNX en Loxone componenten kopen. :P
- Minstens een KNX voeding en een manier om de KNX componenten te programmeren kopen. Ik suggereer toch een USB data interface te kopen naast de Loxone. Want de loxone geeft geen garantie op het zonder problemen kunnen programmeren over de KNX-bus.
- Uiteraard ook minimaal één aktor en één KNX drukknop.
- EIB/KNX bus kabel kopen. GEEN UTP of iets anders gebruiken voor de bus!!
- ETS lite downloaden.
- Een PC'tje klaarstomen en er ETS opzetten.
- wat montage materiaal kopen. Een din-rail latje is voldoende.
- voeding, interface, en aktor op de dinrail aansluiten
- 't is een testopstelling, zekeringautomaat en differentieel is niet nodig. Je gaat de testopstelling toch aansluiten thuis nietwaar, op een stopcontact?
- de drukknop op het bord vijzen en aansluiten.
- voedingen aansluiten op een stopcontact
- softwaremodules voor alle knx componenten downloaden en importeren in ETS.
- pc connecteren via usb, ets opstarten, en beginnen met je knx componenten een adres toe te wijzen (niet de voeding of de datainterface).
- Lol hebben.

De voeding, dat is die voor de componenten, niet?

Hoe kan ik dan lampen gaan schakelen en stopcontacten? Deze moeten toch ook ergens aangesloten worden?

Grten
M
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Beginner

Bericht door Dré »

Ik zou de Loxone mini server wat later kopen, eerst even goed thuis komen in de ETS (KNX) software, daar zou ik namelijk de programmering mee doe, alles wat daar echt niet mee kan zou ik pas in de Loxone server zetten. De Loxone server is KNX compatibele maar niet KNX gecertificeerd.

Voor de KNX bus is een speciale voeding nodig, deze voeding kan maximaal 640mA zijn, Hier op sluit ja alle KNX componenten aan.(zoek even op KNX voeding en je zal er genoeg vinden) maar ik zou zeggen probeer een beetje bij het zelfde merk te blijven, als het er niet van het merk is pak je natuurlijk een ander merk of als wat jou merk te bieden heeft niet genoeg is kwa parameters ook even uitwijken naar een ander merk.
Voor de uitgangen heb je inderdaad ook een actor nodig deze zijn er ook in verschillende type soorten en maten, zoek even wat bij jou het beste past, maar let vooral op het vermogen wat je er achter wilt hangen en vergeet niet te kijken naar de parameters van het apparaat.
En koop de dingen die jij straks wilt gaan gebruiken, want als je het niet gaat gebruiken is het sonde van je geld en betekent het niet dat het ander ding het zelfde kan.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

Matthyken schreef: De voeding, dat is die voor de componenten, niet?

Hoe kan ik dan lampen gaan schakelen en stopcontacten? Deze moeten toch ook ergens aangesloten worden?

Grten
M
Vanaf je spanningsbron (stopcontact) al dan niet door een extra automaat.
Zul je ergens mee moeten vertakken. Ik raad aan een paar Wago's 222-415 te bemachtigen.
Naar je Loxone en KNX voeding gaan een fase en nul.
Er gaat een fase naar de schakelator
Vanaf je schakelactor gaat de schakeldraad naar de lamp/wcd
Vanaf de lamp/wcd naar de nul
Edwin
Plaats reactie