Beginner

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef: BTicino heeft geen KNX producten.

Net zoals ik al dacht.

Met het gebruik van binaire ingangs modules achter drukknoppen lever je niet veel mogelijkheden en gebruiksgemak in mijns inziens.

Daar ben ik het niet mee eens. Trappenhuisfunctionaliteit, blokkeerfunctionaliteit, alarmfunctionaliteit, ingebouwde temperatuursensoren, statusleds, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Dat kan je allemaal niet simuleren met een simpele binaire ingang. En je gaat een gigantische hoop ingangen nodig hebben. Dan moet je al een concentrator gebruiker zoals ABB er één heeft (UK/S 32.2) met 32 in/uitgangen (340 euro,ik heb er zo één). Bovendien ben je dan eigenlijk verplicht om multikabel of toch minstens utp te trekken naar de schakelaars en in ster te werken en niet in bustopologie voor je schakelaars. Al die bekabeling moet je dan vervangen als je ooit naar KNX schakelaars overstapt.

Edwin
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

pvhuf schreef: Daar ben ik het niet mee eens. Trappenhuisfunctionaliteit, blokkeerfunctionaliteit, alarmfunctionaliteit, ingebouwde temperatuursensoren, statusleds, en zo kan ik nog een tijdje doorgaan. Dat kan je allemaal niet simuleren met een simpele binaire ingang. En je gaat een gigantische hoop ingangen nodig hebben. Dan moet je al een concentrator gebruiker zoals ABB er één heeft (UK/S 32.2) met 32 in/uitgangen (340 euro,ik heb er zo één). Bovendien ben je dan eigenlijk verplicht om multikabel of toch minstens utp te trekken naar de schakelaars en in ster te werken en niet in bustopologie voor je schakelaars. Al die bekabeling moet je dan vervangen als je ooit naar KNX schakelaars overstapt.
Trappenhuis, blokkeer en alarm regel je op actor niveau.
Temperatuur en status leds zijn prima mogelijk met de juiste ingangs module. (temperatuurregeling in de actor).
Veel ingangen nodig? Nou net zoveel modules als dat ik KNX-schakelaars zou steken.

Ik praat wel over ingangs modules voor in inbouwdozen achter de bedienelementen.
Din rail ingangs modules voor potentiaal vrije contacten zijn veel te duur.
Dus niks multikabel of utp overal gewoon KNX.
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef: Ik praat wel over ingangs modules voor in inbouwdozen achter de bedienelementen.
Ok. Ik had niet gelezen dat je het had over de binaire interfaces voor achter de bedieningselementen zoals bijvoorbeeld
http://www.voltus.de/hausautomation/knx ... ch-up.html
egfdevos schreef: Din rail ingangs modules voor potentiaal vrije contacten zijn veel te duur.
De meeste wel, maar de concentrator van ABB valt goed mee:
http://www.voltus.de/hausautomation/knx ... ram=uk%2Fs

Voor een kleine 340 euro heb je 32 in/uitgangen.

egfdevos schreef: Dus niks multikabel of utp overal gewoon KNX.
Inderdaad
Matthyken
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 10:51

Re: Beginner

Bericht door Matthyken »

Hallo

Ik heb de beslissing genomen om het toch zelf volledig te doen (zonder zelfbouwpakkettenfirma...).

Kennissen, die zelf ook gebouwd/verbouwd hebben, willen me gerust helpen als ik vast kom te zitten.

Begin volgend jaar start ik met een bezoekje aan de bib om wat leesvoer te gaan zoeken voor een huishoudelijke installatie.
Het domoticagebeuren zal Loxone worden...

Thx voor de reacties!

En tot wederzien ;-).

Groeten
M
Matthyken
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 10:51

Re: Beginner

Bericht door Matthyken »

Hallo allen

Nog een klein vraagje omtrent een 2e verdeelkast.

Onze tuin- en oprit- verlichting en de poort voor oprit en ... willen we niet aansluiten op onze kast in het huis maar aansluiten op een kast die in de garage komt binnen enkele jaren (2/3). Binnen enkele jaren gaan we dus onze garage zelf metsen en zouden we vanaf hieruit de verlichting van de tuin en de oprit willen sturen. Zo moeten we hier nu nog niet direct bij stilstaan, maar kunnen we daar op ons gemak over nadenken als den oprit er komt. De verlichting van het terras en de voordeur komt wel al met onze woning mee maar de rest zou via de garage moeten komen.

Zijn er zaken waar we op moeten letten? Is een EXVB 4x10 met een BUS kabel in een PVC buis van 11cm (deze staat op plan als verbinding tussen wasplaats en garage) van de verdeelkast in de wasplaats naar de garage voldoende? Of moeten we nog zaken voorzien? Kan ik die BUS kabel dan aftakken om dan daar ook, net zoals in de woning, met een stertopologie te werken?

Thx!
Groeten
M
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

Ik weet niet wat je allemaal van plan bent in de garage. 10mm² Is wel overdreven voor een beetje verlichting en algemene dingen.
Ik ben niet helemaal op de hoogte van de Belgische regelgeving maar vermoed dat 4x4mm² al voldoende gaat zijn om deze 2e kast te voeden.
Denk ook dat er een schone aarde naartoe zal moeten.

De knx bus-kabel kun je gewoon aftakken.

Doe er ook 2 data kabels bij, je weet nooit waar het goed voor kan zijn. (extra telefoon, wifi booster)
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

Matthyken schreef:Hallo allen

Nog een klein vraagje omtrent een 2e verdeelkast.

Onze tuin- en oprit- verlichting en de poort voor oprit en ... willen we niet aansluiten op onze kast in het huis maar aansluiten op een kast die in de garage komt binnen enkele jaren (2/3). Binnen enkele jaren gaan we dus onze garage zelf metsen en zouden we vanaf hieruit de verlichting van de tuin en de oprit willen sturen. Zo moeten we hier nu nog niet direct bij stilstaan, maar kunnen we daar op ons gemak over nadenken als den oprit er komt. De verlichting van het terras en de voordeur komt wel al met onze woning mee maar de rest zou via de garage moeten komen.

Zijn er zaken waar we op moeten letten? Is een EXVB 4x10 met een BUS kabel in een PVC buis van 11cm (deze staat op plan als verbinding tussen wasplaats en garage) van de verdeelkast in de wasplaats naar de garage voldoende? Of moeten we nog zaken voorzien? Kan ik die BUS kabel dan aftakken om dan daar ook, net zoals in de woning, met een stertopologie te werken?
Een aparte garage dus. Leg een Rode geribbelde buis (kabelflexbuis) vanuit je huis naar de plaats van de garage. Die buizen worden normaal gebruikt om elektra in te steken. Dat heeft een trekkabel (verlies hem niet!). Als je niet weet waarover ik het heb, zoek eens op google naar "rode geribbelde buis". Neem als diameter 5 cm. Steek liever 2 van 5 cm dan één van 10 cm. Het is eenvoudiger kabels te trekken in minder brede buizen. Steek dat minstens 80 cm onder de grond. Probeer hem waterdicht te houden.

Neem geen PVC buizen: er is geen trekkabel, en de overgangen van de ene naar de andere buis zijn echte obstakels voor het duwen van kabels. Als je toch PVC buizen legt, vergeet niet een trekkabel erin te steken bij het plaatsen.

De topologie van EIB is totaal willekeurig (zolang je geen gesloten lussen maakt uiteraard). Dus ja, je kan aftakken.

Wat betreft kabels: hangt af wat je wil doen in de garage. Minstens één XVB voor stopcontacten en één XVB voor de verlichting. Maar als je bijvoorbeeld de wasmachine in die garage zou zetten, dan komt die normaal op een apart circuit. De buskabel uiteraard, maar ook een paar afgeschermde UTP kabels, zoals voor een alarmsysteem...
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beginner

Bericht door egfdevos »

pvhuf schreef:een Rode geribbelde buis (kabelflexbuis)
mantelpijp ;)

Wanneer de trekdraad verdwenen is; zijn een plastic zak, vliegerdraad en een stofzuiger nodig.
Bij grotere mantelpijpen een verkeerskegel toevoegen. :mrgreen:

Leg idd 2 mantel pijpen van 50 en maak deze waterdicht. (plastic zak erover en dicht plakken)
1 voor de spanning
1 voor de bus/data/alarm
Edwin
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Beginner

Bericht door pvhuf »

egfdevos schreef: Wanneer de trekdraad verdwenen is; zijn een plastic zak, vliegerdraad en een stofzuiger nodig.
Hahaha. Inderdaad, de truuk met de stofzuiger en garen ook al een paar keer gebruikt! :lol:
Matthyken
Berichten: 9
Lid geworden op: di 10 dec 2013, 10:51

Re: Beginner

Bericht door Matthyken »

;-)

Als ik zo wat rond hoor in de kennissenkring, dan raden ze mij aan om geen trekdraad te nemen maar bijvoorbeeld direct een voorgekableerde preflex. Ook al weet je niet of je er een drukknop gaat steken later of niet. I.p.v. trekdraad direct een 1.5VOB welke je gemakkelijker kan doortrekken en ook steviger is.

Mijn eerste gedacht was om overal waar een drukknop en stopcontact steekt ook één lege preflex met trekdraad te steken en dan in bepaalde muren waar er niets aanwezig is voor de zekerheid ook eentje leggen met trekdraad. Of beter wat meer dan 1 ;-)?

Ik zou ze laten toekomen in een inbouwdoos en deze dan dichtmaken met een stuk isolatie...

Grten
M
Plaats reactie