Schakelen vochtige ruimtes

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Schakelen vochtige ruimtes

Bericht door Dré »

Dus zoals jij het beschrijft moet een installatie zoals in Nederland dus nog steeds altijd dubbelpolig geschakeld zijn, hier is het namelijk altijd 3x230V ten opzichte van de Nul.
Of begrijp ik het verkeerd?
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Schakelen vochtige ruimtes

Bericht door pvhuf »

Dré schreef:Dus zoals jij het beschrijft moet een installatie zoals in Nederland dus nog steeds altijd dubbelpolig geschakeld zijn, hier is het namelijk altijd 3x230V ten opzichte van de Nul.
Is dat zo? Ik kom uit België dus ik ken de nederlandse situatie niet, maar volgens wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning
hebben we in beide landen dezelfde situatie.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Schakelen vochtige ruimtes

Bericht door Dré »

pvhuf schreef:
Dré schreef:Dus zoals jij het beschrijft moet een installatie zoals in Nederland dus nog steeds altijd dubbelpolig geschakeld zijn, hier is het namelijk altijd 3x230V ten opzichte van de Nul.
Is dat zo? Ik kom uit België dus ik ken de nederlandse situatie niet, maar volgens wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning
hebben we in beide landen dezelfde situatie.
Zo ver ik weet, hebben we ook dezelfde netwerk. Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar als ik tussen de de fase en de nul meet meet ik toch echt 230v en tussen de fases onderling meet ik 400v.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Schakelen vochtige ruimtes

Bericht door pvhuf »

Dré schreef:
pvhuf schreef:
Dré schreef:Dus zoals jij het beschrijft moet een installatie zoals in Nederland dus nog steeds altijd dubbelpolig geschakeld zijn, hier is het namelijk altijd 3x230V ten opzichte van de Nul.
Is dat zo? Ik kom uit België dus ik ken de nederlandse situatie niet, maar volgens wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wisselspanning
hebben we in beide landen dezelfde situatie.
Zo ver ik weet, hebben we ook dezelfde netwerk. Misschien dat ik het verkeerd begrijp, maar als ik tussen de de fase en de nul meet meet ik toch echt 230v en tussen de fases onderling meet ik 400v.
Als je 400V meet, dan heb je geen 3x230V net hé. Je hebt een 230/400V net. Op een net van 3x230V kan je geen 400V meten.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Schakelen vochtige ruimtes

Bericht door Dré »

Oké, weer wat geleerd, ik nam aan dat het gemeten werd tot de Nul. Fout van mij natuurlijk maar ligt er natuurlijk ook wel aan hoe je er naar kijkt maar mijn kijk wijze was dus fout.
Overigens zei ik daarom ook tov de Nul.
pvhuf
Berichten: 246
Lid geworden op: vr 28 dec 2012, 18:28

Re: Schakelen vochtige ruimtes

Bericht door pvhuf »

Een figuurtje dat toont welke spanningscombinaties mogelijk zijn op de Belgische distributienetten.

Als je geen geluk hebt, zit je in één van de eerste twee gevallen. :|
netten.gif
netten.gif (156.52 KiB) 8872 keer bekeken
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Schakelen vochtige ruimtes

Bericht door egfdevos »

In Nederland vind je bij woningen de volgende aansluitingen:
- Het noorden en overgrote deel 230/400V+N
- Het zuiden 230/400+PEN

Hier in zeeland heb ik 230/400+PEN. Houd in dat de energieleverancier een gemeenschappelijke aarde-nul aanlevert. Met als eis dat er minimaal een 2,5m hulp-elektrode geslagen word.
Standaard word er gekozen voor een mono aansluiting en niet voor een 3-fasen. Dat i.v.m. de maandelijkse kosten.
Edwin
Plaats reactie