LED verlichting

Aankondigen nieuwe producten, beurzen, kan je hier kwijt.
Plaats reactie
smetsjan
Berichten: 17
Lid geworden op: za 04 jan 2014, 01:36

LED verlichting

Bericht door smetsjan »

Hallo

Ik ben opzoek naar wat (LED) verlichtings advies. Ik heb een nieuwbouw en ben er nog niet uit hoe ik juist mijn verlichtingsspots ga installeren..
De spots worden gedeeltelijk gebruikt als hoofdverlichting in de verschillende ruimtes. Enkel wit licht, Ik heb dus geen RGB plannen.

Ik plan een KNX gebaseerde installatie te maken in combinatie met een Loxone miniserver (als KNX gateway en visualisatie)

De mogelijkheden die ik heb zijn, denk ik :
1) 230V LED spots in combinatie met de Loxone Dimmer. Easy set up.

2) Constant current LED driver (ELDOLED? Enige suggesties?)
Als ik het goed begrijp kan ik met constant current drivers een redelijke afstand overbruggen. Zo zou ik mijn driver in de zekeringkast kunnen bouwen (die in de kelder staat) en probleemloos 20m verder de LED lamp hebben? (Er is een natuurlijk een voltage drop, maar gezien de constant current zou de driver spanning verhogen om dat te compenseren - het zou werken zolang de spanning binnen het berijk van de driver blijft, Correct?)
Dit zou dan gekoppeld moeten worden aan mijn KNX/Loxone installatie.
a) Ofwel een KNX->DALI module + constant current driver met DALI interface + voeding
b) Of een Loxone->DMX-> constant current driver + voeding
c) Of gewoon een driver met 0-10V regeling

3) Constant voltage zou geen optie zijn door de te hoge spanningsval aangezien ik zo'n 20m moet overbruggen? Voor constant voltage zou ik gewoon de loxone pwm dimmer nemen met 0-10V regeling.

In totaal heb ik 8 ruimtes met spots en iedere ruimte heeft ~5 spots. Op dit moment lijkt mijn voorkeur uit te gaan naar optie 2 (a) maar daar heb ik nog ontzettend veel vraagtekens over de praktische realisatie.

Op welke manier zou jij het doen?

Alvast bedankt
Tom
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 03 apr 2009, 14:06

Re: LED verlichting

Bericht door Tom »

DALI lijkt me beetje overkill voor uw situatie. Ik zou gaan voor een 1-10V sturing, in veronderstelling
dat je drivers 1-10V aanstuurbaar zijn natuurlijk. Dan nog is 20 meter zeker geen issue.
Gemakkelijk in installatie en programmatie + naar toekomst toe ook bedrijfszekerder. Aangezien er
op uw 1-10V sturing geen 230V aanwezig is, is de kans heel klein dat deze ooit stuk gaan. Als er ooit
iets stukgaat, zal het je driver zijn welke je aanstuurt en deze is in een hip en een knip vervangen.
Tegenover Dimmer die LED kan dimmen of DALI of dergelijke, zit je altijd met 230V op je module.

Ha ja SDS4161, is een 4-voudige van ABB, heb ik overal staan. Ben ik super tevreden van.

Mijn bescheiden mening ;). Succes met je installatie.
Plaats reactie