Aansturing warmtepomp (buitenvoeler)

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Aansturing warmtepomp (buitenvoeler)

Bericht door nickv »

Ik heb me laatst wat ingelezen in de wondere wereld van vloerverwarming en bijhorende technieken :)

Nu, om een WAR (weers afhankelijke regeling) van je vloerverwarming te bekomen is het belangrijk dat er een buitenvoeler aanwezig is die, in ons geval een warmtepomp, laat weten welke temperatuur water er voorzien moet worden om aan de warmtevraag van de woning te voldoen.

Iemand ervaring met het aansluiten van warmtepompen op KNX? Meer bepaald, is het mogelijk om een 'knx buitenvoeler' (e.g. weerstation) te gebruiken om deze informatie tot bij de warmtepomp te brengen?
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Aansturing warmtepomp (buitenvoeler)

Bericht door charlez »

In de buitenunit zit meestal een temp sensor ingebouwd, vaak kan zelfs nog een extra temp sensor aangesloten worden (Daikin)
Ik heb een module die communiceert met mijn warmtepomp.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Aansturing warmtepomp (buitenvoeler)

Bericht door nickv »

@Charlez, je spreekt hier waarschijnlijk over een lucht-water installatie? Bij grond-water warmtepomp is er denk ik geen buitenunit en zal je dus een buitenvoeler moeten installeren.

De vraag is of ik op een of andere manier mijn warmtepomp niet gewoon de buitentemperatuur van mijn KNX weerstation kan laten gebruiken (ipv de 'dedicated' buitenvoeler die bij de warmtepomp geleverd wordt te installeren).
Wim87
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 02 mar 2016, 17:14
Locatie: Mechelen, België

Re: Aansturing warmtepomp (buitenvoeler)

Bericht door Wim87 »

Hallo,

Ik ben op zoek naar iets soortgelijks. Ik ga binnenkort mijn Daikin warmtepomp lucht-water installeren. Ik zou NIET de bijgeleverde thermostaat gebruiken, maar wel de - in mijn schakelaars geïntegreerde - thermostaten. Kan ik via een KNX-module, die ik aan de binnenunit aansluit, de gegevens van de thermostaten overbrengen naar de warmtepomp ? En kan ik op deze manier de bediening via knx laten gebeuren ? (app - visualisatie - ...)

Ik had online al even gezocht, maar vond enkel modules voor Daikine airco's.

Alvast bedankt !
W i M
baggins
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 12 apr 2015, 11:17

Re: Aansturing warmtepomp (buitenvoeler)

Bericht door baggins »

Zennio heeft de KLIC-DA interface die je kunt gebruiken voor Daikin warmtempompen.

Ik heb zelf twee warmtepompen maar ik laat de sturing over aan de ingebouwde regelaar van de warmtepomp. Ik zie het nut niet in van de zaak te regelen aan de hand van de binnentemperatuur. Dan wil men dan ook nog werken met ventielen per ruimte.
Aangezien een vloerverwarming een zeer traag systeem is lijkt me dat de zaak overbodig ingewikkeld te maken.

Ik gebruik al 35 jaar (!) de weersafhankelijke regeling van de warmtepomp zonder binnenthermostaten en heb nog nooit de behoefte gehad om daar aan te prutsen...

De KLIC-DA gebruik ik gewoon voor de visualisatie. Die heeft wel een bug waardoor de waardes voor energie niet automatisch doorgegeven worden. Je moet die eerst op het bedieningspaneel van de warmtepomp oproepen... Ik heb dat opgelost door bijkomend een Arduino te gebruiken die een aanvraag doet naar de warmtepomp waardoor de KLIC-DA dan toch de waardes toegestuurd krijgt...

Ik overweeg wel om, op het moment dat men de terugdraaiende elektriciteitsmeter afschaft, de KLIC-DA te gebruiken om de sturing van de sanitair warm water tank over te nemen.
Plaats reactie