KNX node 20300 onvindbaar ?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
schred
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 23:29

KNX node 20300 onvindbaar ?

Bericht door schred »

Hoi community,

Korte schets :
ik gebruik al een aantal jaren de KNX node 20300 (Berger, Merten, Elektro.mat, ???), welke door mijn (intussen gestopte) installateur geplaatst werd.
Configuratie deed ik intussen een aantal keer dmv KNX lan-config, KNX-programmatie eerst via ETS3 en later ETS4, visualisatie met Openremote.
Ik had een connectieprobleem met Openremote, en denk dat ik via KNXlan-config de UDP poort van de interface tijdens troubleshooting per ongeluk heb gewijzigd...
Gevolg : geen verbinding meer, KNX node niet meer gevonden met KNX lan-config.
Ik heb al getest over het netwerk (via router) en met rechtstreekse kabel en NIC van PC in vermoedelijke range te steken, of DHCP-server op PC te draaien.
Het lijkt wel alsof het toestel geen LAN-connectie meer heeft en het zou wel heel toevallig zijn dat er gelijktijdg een fysich defect optreed.
Andere connectors zoals serieel of USB zijn er fysich niet.

Vraag :
Heeft iemand een idee of er andere wegen zijn de KNX node te vinden
of
Hoe kan ik de KNX node resetten zodat die terug de originele LAN-settings krijgt (ik hoop dat DHCP & UDP poort 1634 dan terug ingesteld worden), verlies ik dan nog settings ?
of
Iemand een link of upload van de handleiding van dit toestel, want die heb ik tot nog toe niet kunnen vinden.

Alle suggesties welkom.
Dank op voorhand !
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: KNX node 20300 onvindbaar ?

Bericht door 747driver »

Er heeft zo'n node te koop gestaan op eBay DE.
Je zou de verkoper kunnen contacten en vragen of ie een gebruiksaanwijzing heeft?
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: KNX node 20300 onvindbaar ?

Bericht door grindal »

Probeer eens een verbinding te maken met een 10/100 ethernet kabel.

Ik had hetzelfde probleem dat ik geen verbinding kon maken via mijn gigabit netwerk.
Opgelost door een 10/100 ethernet kabel te gebruiken en sindsdien is de verbinding terug in orde.


't is maar een hint maar misschien helpt dit wel ?

ps: een 10/100Mbit kabel is een ethernet kabel met slechts 4 draden afgewerkt in een RJ45 connector.
ik weet niet of deze gemakkelijk te vinden is, of probeer misschien via een ( oude) switch die enkel maar 10/100Mbit ondersteund ?
schred
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 23:29

Re: KNX node 20300 onvindbaar ?

Bericht door schred »

@747driver :
De handleiding is toch te vinden op berger-inge.de onder downloads, maar deze bevat geen reset-instructies. ik heb via contact met berger een manier gekregen om de node in recovery te zetten, reset zou enkel kunnen door de node binnen te brengen. in recovery geraak ik iets verder maar nog bijlange niet tot volledige functionaliteit, de resultaten zijn naar berger gestuurd en ik wacht op antwoord.
zodra ik een volledig werkende oplossing heb, zal ik ze hier ter referentie zetten.

@grindal :
ga ik zeker eens testen : de oorspronkelijke installatie gebeurde toen ik hier nog op 100Mb netwerk zat, met slechts 1 domme hub op het netwerk. Nu zijn dat meerdere (wifi-)routers met 1Gb-poorten.
Ik ga zeker eens testen met die oude hub en/of rechtstreeks op mijn PC-NIC, fix op 10 of 100Mb (node = 10MB). Dat hiervoor een specifieke kabel voor nodig is, zou me sterk lijken : twisted pair netwerken draaien al van in het begin op de alom gekende 4-paren-kabels... al zijn daar maar meestal maar 2 paren van in gebruik. maar ik heb hier nog allerlei kabels/connectors liggen dus dat is snel gemaakt :)

IIG bedankt voor de antwoorden !
schred
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 23:29

Re: KNX node 20300 onvindbaar ?

Bericht door schred »

Case closed.
Ik heb rechtstreeks met Berger contact genomen, en ben daar zeer efficient & klantvriendelijk geholpen.
Via teamviewer hebben ze de node onderzocht en bleek er een bestandje corrupt te zijn en hebben ze meteen ook de firmware updated.

Daar kunnen mijn leverancier/installateur nog wat van leren.
Plaats reactie