ip adres van homeserver veranderen

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
tomvh8
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 08:44

ip adres van homeserver veranderen

Bericht door tomvh8 »

Hallo

Ik heb een gira homserver maar zijn ip adres is 168.192.XXX, maar mijn router heeft ip aders 10.0.XXX, ik zou dus het ip adres moeten veranderen, maar ik weet niet hoe die moet.

Alvast dank
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door 747driver »

Heb je geen spare router welke je op 192.168.x.x kunt zetten?
Zo ja, dan kun je de HS en je laptop/PC daar op aansluiten en dan een project naar de HS uploaden waarin je het IP adres hebt gewijzigd.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door egfdevos »

Router? Netwerkkabel direct van pc/laptop naar HS.
Even bij je netwerk instellingen een vast IP opgeven in die reeks en je hebt een verbinding.
(Elke moderne netwerkaansluiting maakt automatisch een cross verbinding dus dat mag geen probleem zijn.)
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door Dré »

Weet je niet hoe het moet omdat je niet weet waar je moet zijn bij de instellingen van de HS of omdat jou IP range anders is dan die van de HS?
tomvh8
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 08:44

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door tomvh8 »

Bedankt voor de antwoorden

Dré, ik wist het niet omdat de IP range anders is

Ik ga het zo snel mogelijk proberen met een directe netwerkkabel verbinding.

Als ik het goed begrijp zet ik bij de netwerkinstellingen in experte het eigen IP adres op het gewenste adres. Daarna laad ik het programma naar de homeserver en die neemt het gewenste IP adres dan over. Maar hoe doe ik de transfer dan met de rechtstreekse netwerkabel tussen laptop en homeserver? Kies ik de optie 'Local address'?
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door Dré »

Zo ver ik weet gewoon zoals altijd, maar je moet wel zorgen dat je met je laptop in dezelfde range zit.
Eerst je laptop een handmatig IP adres geven.
tomvh8
Berichten: 18
Lid geworden op: do 18 dec 2014, 08:44

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door tomvh8 »

Goeiemorgen iedereen

Allen een zalige kerst en gelukkig nieuwjaar toegewenst.

Ik wat zitten proberen, maar het is nog steeds niet gelukt. Ik heb enkele screenshots genomen, zou iemand zo vriendelijk willen zijn deze even te bekijken en zien wat ik juist verkeerd doe?

Handmatig ip adres geven aan laptop
Afbeelding

IP adres in HS
Afbeelding

Na transfer
Afbeelding
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door Dré »

zo ver ik zie,
In je laatste sreenshot zie ik dat je wil verbinden met de server doormiddel van adres 10.0.104.200 echter zal de server nog ingesteld staan op zijn oude IP adres en moet je niet local adress maar via optie: different adres: en voer daar de oude IP adres in (192.168.xxx.xxx) met het poort nummer, meestal 80. Je wilt de server al verbinden met zijn nieuwe adres, maar dat heeft die nog niet, je hebt het alleen nog maar aangepast in de software, dat er nog niet in staat. Ik zou zeggen, probeer dat eens en laat ons even horen of het dan wel lukt.
Teejoo
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 03 aug 2012, 00:24
Locatie: Emmerich am Rhein

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door Teejoo »

Ik heb ooit hetzelfde gehad denk ik. IP adres klopt wel, er kan alleen geen verbinding tot stand worden gebracht.
Waarschijnlijk heb of had je een programmering gemaakt waar geen user ingesteld was of is.

Ik kreeg toen een popup scherm dat er geen user ingesteld was en dat een volgende programmering niet verzonden kon worden.
Ik klikte toen ja en jij waarschijnlijk ook.
Dat rode gedeelte in je laatste schreenshot zag er hetzelfde uit.
De enige optie om nu een programmering naar je HS te verzenden is via rs232 (tabblad serial).

In de programmering in Experte moet je eerst een user aanmaken die gelijk is aan de user in het transfer scherm.
Dit doe je via Tabblad "Master Data" --> "Users" --> dan 'New User" Username en user password zijn dezelfde als in het transfer scherm.
Dan via serial verzenden. Daarna kun je gewoon weer via IP verzenden.

Succes.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: ip adres van homeserver veranderen

Bericht door egfdevos »

Wat Dré zegt. :D

Zoals Teejoo aangeeft. Als niks werkt rest rs232 via een nul-modem kabel vroeger had ik gezegd dat dit de beste manier is.
Maar aangezien steeds minder laptoppen standaard met een rs232 poort worden geleverd.
Kan ook dat een hele uitdaging (frustratie) zijn om een werkende rs232 verbinding te maken. (driver problemen)
Edwin
Plaats reactie