Elektrische lichtkoepels

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Elektrische lichtkoepels

Bericht door nickv »

Beste,

Iemand die zijn ervaringen of raad kan delen voor het aansturen (open/dicht) van een elektrische dakkoepel (Skylux, Velux)? Beide worden standaard aangestuurd met de bijhorende radio-gestuurde afstandsbediening.

Ik zou het openen en sluiten van de koepels echter graag integreren in mijn KNX installatie. Voor Velux bestaat er blijkbaar een interface namelijk de KLF 050. Deze valt dan te schakelen met een KNX actor en stuurt dan op zijn beurt het bijhorende radio-signaal naar de ontvanger/motor.

Welk type actor kan ik best gebruiken om zulk een interface aan te sturen? Waarom? Zijn er alternatieve methoden? Hoe zit het met componenten voor motoren van Skylux lichtkoepels?

Indien jullie wat meer informatie nodig hebben, vraag maar raak! ;)

Nick
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Elektrische lichtkoepels

Bericht door Dré »

Ik heb ook wel eens lichtkoepels aangesloten, dat heb ik toen kunnen doen via een jaloezie actor, geen idee of dat bij jou ook een optie is.

Dat wat Velux mee aan komt is natuurlijk leuk maar het blijft draadloos en het is toch een overgang van het ene naar het andere. Van KNX naar RF om alleen maar die lichtkoepel open en dicht te sturen.
Wel is het zo dat ze dan misschien geen garantie meer geven als je zelf dingen gaat aanpassen, dat zou ik dan eerst overleggen, maar ja zitten er niet gewoon 4 draadjes aan?
1. op
2. neer
3. nul
4. aarde.
Als dat zo is heb je die spullen van Velux niet nodig en kun je het aan met een jaloezie actor van KNX.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Elektrische lichtkoepels

Bericht door egfdevos »

Mijn ervaring beperkt zich tot de KLF 100. Is alweer even geleden.

Er was iets met de KLF 050
Volgens mij was het zo dat wanneer je de ingang "lang" bedient hij naar de manuele stand over gaat.
Dat is dus een probleem als je een jaloezieactor gebruikt.
Hierdoor is het verstandig om bij gebruik van een jaloezieactor de lang en kort bediening om te draaien.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Elektrische lichtkoepels

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:...zitten er niet gewoon 4 draadjes aan?
Ik weet niet of er ook gecombineerde types zijn maar volgens mij als je van Velux de RF versie neemt heb je alleen maar een voedingsaansluiting.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Elektrische lichtkoepels

Bericht door Dré »

Oké dat weet ik niet, ik ben in dat opzicht niet zo thuis in de Velux.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Elektrische lichtkoepels

Bericht door nickv »

Het mooie aan het Velux CVP elektrisch plat dak venster is dat de motor e.d. ingebouwd zijn in de opstand van de koepel. De sturing gaat dan echter via RF. Zonder 'breekwerk' aan die opstand zal je niet zomaar aan de motor kunnen vrees ik...

Skylux heeft een aantal alternatieven voor de elektrische sturing van de lichtkoepel die als accessoires verkrijgbaar zijn (zie hier), waaronder een kettingmotor op 230V die te sturen is met een schakelaar. Voor dit type motor zal het vermoed dan wel mogelijk zijn deze aan een jaloezieactor te hangen (technische fiche)? Deze zijn echter allemaal in opbouw op de opstand (binnenkant) van de koepel en esthetisch gezien vind ik niet echt een optie...
Plaats reactie