Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door ezjurgen »

Hey guru's,

Ik heb net de schermschakelaar geplaats en heb op de tx 100 1 ingan (500) en een uitgang (504) bijgekregen. rare is dat de ingang 500 een klein uitgangicoontje bijkrijgt. dat zou misschien de reden kunnen zijn dat ik ze niet kan koppelen met een buitenlicht op een actor? De TX100 geeft gewoon een piepje als ik ze wil koppelen.

er staat geen uitroepingsteken bij een van beide dus daar kan het niet aan liggen

ook de domovea zeurt en zegt dat ik dit toestel niet kan toevoegen omdat het niet compatible is


merci

Jurgen
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door kurt.dg »

Dag Jurgen,

Enkele vragen:

- Welke versie heb je op uw TX100 (in uw ander bericht met de TE331 had je hier nog niet op geantwoord)?
- Heb je reeds een EE002 of EE003 (sensor) aangesloten?
- Die piep dat je krijgt bij het (proberen) linken heb ik ook reeds verschillende keren gehad met de TX100:
Ik heb iedere keer een product reset moeten uitvoeren van betreffende product. Met een beetje geluk is dit enkel de TXA025 (waar normaalgezien niet veel aan gekoppeld is). Met een beetje minder geluk is dit de TXA208 (waar normaal meer koppelingen actief zijn). Wel kan je eens een andere TXA208 nemen om te testen (indien je meerdere uitgangen in uw installatie hebt).
De reden van uw probleem kan ook als volgt zijn:
Ingang dient voor externe aansturing, de uitgang wordt aangestuurd indien het object al dan niet schakelt.
Om deze uitgang te kunnen gebruiken, moet je in de TX100 filteren op Info+ dacht ik. Op die manier kan je een uitgang van uw object linken aan een andere uitgang (actor).
Standaard kan je in TX100 geen uitgang aan een uitgang koppelen, bij die Info+ vermoed ik dat er 2 types beschikbaar zijn voor uw uitgang nummer 504 (er komt normaal een tekentje van nooduitgang ofzo hierbij terecht).
Ik heb dit ook op die manier moeten doen om voor de aansturing van de verwarming (thermostaat TX460).

Groeten,

Kurt
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door ezjurgen »

Hey,

Bedankt voor je respons.

de versie op mijn TX100 is 2.8.0 firmware 4.1

Ik heb zo'n inbouwsensor geplaatst aan mijn buitengevel, die opbouw is zo lelijk als ne nacht (zoals alle hager bewegingsmelders voor buiten) :)

Dus als ik je goed gebruik moet ik niet de ingang gebruiken van de txa25 (500) om een lamp te schakelen als het donker wordt maar de uitgang configureren als ingang? klinkt wat raar niet? ik snap al helemaal niet waarom zulks toestel een uitgang kan hebben... om de schakelaar aan of af te zetten ongeacht of het nu schemert of niet?

nu dat icoontje van uitgang dat op de ingang van de txa025 verschijnt (dus in de linker helft van het scherm vande tx100) staat onderaan het icoon, en niet bovenaan in de zwarte balk met het nummer 500 in

denk dat ik toch nog eens een poging ga wagen om te bellen met hager. (er is blijkbaar maar één persoon bij hager belgie die iets van de KNX producten kent)
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door kurt.dg »

De versie 2.8.0 is momenteel de laatste die is vrijgegeven, dus dit is goed.
Zoals je aangeeft zie je de 'uitgang' van de TXA25 aan de linkerzijde via Info+ (dus je ziet nummer 504 LINKS)?
Als je deze links ziet op de TX100, en rechts neem je de gewenste uitgang (van de TXA208C), kan je deze toch aan elkaar koppelen?
Is deze koppeling gelukt (zijn er 2 ringen in het midden)? Geeft dit het gewenste resultaat na beweging door de EE002 (LUX waarde goed instellen en zorgen dat alles automatisch staat)?
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door ezjurgen »

Dag Kurt,

Links bij de ingangen heb ik nr 500 bijgekregen, rechts bij uitgangen nr 504
beiden hebben hetzelfde icoontje, een zonnetje met eronder 'lux' en een heel klein uitgangsicoontje

als ik in 'PROG' links naar 500 scrol en rechts naar mijn buitenlamp op nr 1 en wil koppelen (lang op V) krijg ik piepje

de +Info vind ik enkel via VISU door te filteren door de middelste knop te klikken tot +Info, en dan links zie ik ingang 500, maar dan kan ik er niet veel mee doen he. linken of zo in VISU gaat niet
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door kurt.dg »

Zoals je zelf aangeeft heb je ingang 500 en uitgang 504.
Waarom je niet gewoon de ingang 500 kan nemen om een uitgang nr 1 te koppelen, kan ik niet direct beantwoorden.
Wat je volgens mij dient uit te voeren is:
- Selecteer filter (in midden) tot +Info tevoorschijn komt.
- Blader links totdat je nummer 504 met een nooduitgang teken ziet.
- Blader rechts tot uitgang nr 1.
- Deze aan elkaar koppelen en testen.

Hieronder kan je een voorbeeld zien van een 'uitgang' die eveneens als ingang gebruikt wordt (om bv. een status van een LED aan te geven).
501.jpg
501.jpg (11.87 KiB) 8079 keer bekeken
VISU is om te 'zien' welke in- of uitgangen aan elkaar gekoppeld zijn, hierin kan je inderdaad niets 'linken'.
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door ezjurgen »

Ja ik had geen +info in prog mode omdat ik expert aan had staan, even afgezet in menu en nu kan ik wel filteren op +info, links gescrolled naar 500, rechts naar lamp op nr 1 maar weer piepje als ik wil koppelen.

toch nog es naar hager bellen denk ik. misschien een naar het nederlandse support nummer? die zijn misschien met meer volk :)
kurt.dg
Berichten: 55
Lid geworden op: do 05 feb 2015, 10:38

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door kurt.dg »

ezjurgen schreef:links gescrolled naar 500
Kan je scrollen naar 504 ook?
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door ezjurgen »

504 is enkel aan de rechterkant als uitgang.
ezjurgen
Berichten: 39
Lid geworden op: di 31 jan 2012, 23:22

Re: Hager TXA025 kan niet koppelen met lamp op een TXA208c

Bericht door ezjurgen »

Net gebeld met Hager NL, nemen meteen op, ze gaan een TXA025 even configureren en me terugbellen. zo hoort dat!

trouwens de TX100 is inderdaad End Of Life, ze zijn een soort ETS aan het maken die heel simpel is en specifiek voor hager zal zijn en mogelijks gratis! jammer want vond de TX100 wel handig om simpele dingen te programmeren
Plaats reactie