niko drukknop met knx

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
hendrikv
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 08 mei 2015, 12:59

niko drukknop met knx

Bericht door hendrikv »

Beste,

Ben bezig met een bouw en ik zou graag mijn niko drukknoppen behouden.
Een deel hiervan zijn 6 drukknoppen met leds. Nu zou ik deze graag via knx besturen om inputs later te vermijden.
Iemand een idee waar ik deze kan vinden voor die interface. Kan er alleen maar vinden voor 4
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: niko drukknop met knx

Bericht door cevers »

ABB / BJ heeft een 12voudige inbouw ingang/uitgang
Je zal wel je soldeerbout tevoorschijn moeten halen aangezien de Niko voor 24v is gemaakt en deze actor 3,3v per led uitgang stuurt. Oftwel voor direct op led. Zelf nooit in handen gehad maar je zult moeten kijken of je de led pootjes kunt zien en daarop direct aan 1 kant de uitgang van de ABB solderen.
0 kan gewoon op de 0 van de niko zelf.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: niko drukknop met knx

Bericht door egfdevos »

cevers schreef:ABB / BJ heeft een 12voudige inbouw ingang/uitgang
Je zal wel je soldeerbout tevoorschijn moeten halen aangezien de Niko voor 24v is gemaakt en deze actor 3,3v per led uitgang stuurt. Oftwel voor direct op led. Zelf nooit in handen gehad maar je zult moeten kijken of je de led pootjes kunt zien en daarop direct aan 1 kant de uitgang van de ABB solderen.
0 kan gewoon op de 0 van de niko zelf.
Zonder de specs te weten van de door NIKO gebruikte led's zou ik dit niet zomaar aanraden.

Zeer waarschijnlijk dat je een paar weerstanden op de print van NIKO moet veranderen en dan kun je hem op die inbouw module aansluiten.
Edwin
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: niko drukknop met knx

Bericht door cevers »

Niko kennende is daar denk ik weinig over te vinden. Normaal zou ik zeggen meet de doorslagspanning maar niet iedereen heeft zo'n meter.
Veiligste optie dan in dit geval is als de bedrading centraal ergens uitkomt daar een potentiaalvrij output en binaire ingang te plaatsen.

Word zo wel een kostbaar geintje, misschien goedkoper om je schakelmateriaal toch aan te passen? Schak knx 3v (6knoppen) gira + BCu is zo'n 160€ (+2€ voor raam)
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: niko drukknop met knx

Bericht door egfdevos »

Bij 24V DC is het 1,25mA/led.
Even kijken wat de weerstandwaardes zijn op print.
Dan wat simpel rekenwerk om de spanningsval over de led uit te rekenen.
De uitput van die module is 3,3v 1,5 mA.
Als de spanningsval over de led ongeveer 3,3V is. Dan zou ik de weerstanden op de print verwijderen en de contactjes doorverbinden.
Dan kun je gewoon de schroefaansluitingen gebruiken.
Anders ook de weerstanden verwijderen en doorverbinden. Even uitrekenen welke weerstanden je nodig hebt en deze aansluiten op de schroefcontacten en de andere kant op de output. Daar een stuk krimpkous of goede isolatietape overheen.

Een andere optie is het gebruik van een 24V voeding en een paar opto couplers (Zie het als een soort mini relais).
Opto couplers zijn ongeveer €7,50/50. Wel wat soldeer werk maar verder niet moeilijk.
Edwin
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Re: niko drukknop met knx

Bericht door fluppie »

hendrikv, heb je dit uiteindelijk gerealiseerd? Het is ook iets dat bij mij speelt. Omdat ik ook Niko schakelmateriaal wil gebruiken en zoveel mogelijk uniformiteit heb doorheen het huis. Solderen, SMD componenten is geen probleem.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: niko drukknop met knx

Bericht door nickv »

Iemand enig idee of je Nikobus schakelaars op KNX kan aansluiten? Voor zover ik kan vinden zijn er geen zulke interfaces / gateways beschikbaar?
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: niko drukknop met knx

Bericht door teaser »

Nikobus is een gesloten systeem. Tenzij een of andere hobbyist aan reverse engineering heeft zitten doen, ga je er niets over vinden. Zie ook hier.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: niko drukknop met knx

Bericht door nickv »

Om nog even on-topic te blijven :) Moet ik sowieso gaan solderen wanneer ik Niko knoppen met deze ABB 12-voudige actor wil laten werken? Zowel voor het model met leds als zonder leds?

Model met leds:
http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... urige_led)

Model zonder leds:
http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... ,_6-voudig
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: niko drukknop met knx

Bericht door egfdevos »

nickv schreef:Om nog even on-topic te blijven :) Moet ik sowieso gaan solderen wanneer ik Niko knoppen met deze ABB 12-voudige actor wil laten werken? Zowel voor het model met leds als zonder leds?

Model met leds:
http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... urige_led)

Model zonder leds:
http://www.niko.eu/nlbe/niko/producten/ ... ,_6-voudig
Zonder leds nee.
Met leds wel daar moet je de weerstand aanpassen. Aangezien abb geen 24v leverd.
Edwin
Plaats reactie