Bad laten vol lopen via knx sturing?

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door davidrdx »

Ik vraag mij af er iets bestaat om vanop afstand je bad te laten vol lopen en dit te sturen via knx?
Ik denk dat dit te doen moet zijn met een regel ventiel en paar sensoren of is het veel complexer?

Alvast bedankt.
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door oNNoZeLe »

davidrdx schreef:Ik vraag mij af er iets bestaat om vanop afstand je bad te laten vol lopen en dit te sturen via knx?
Ik denk dat dit te doen moet zijn met een regel ventiel en paar sensoren of is het veel complexer?

Alvast bedankt.

:lol: +1 voor creativiteit
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door Dré »

Wil je alleen het bad vol laten lopen met water, of wil je ook graag dat het water op temperatuur is (warm water)? dat wordt denk wat lastiger dan alleen een klep open zetten of je moet daar voor iets als een thermostaat kraan zetten.
En hoe wil je die sensoren eigenlijk in het bad plaatsen, heb je daar toevallig al aan gedacht?

Wel een leuk idee overigens :idea:
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door davidrdx »

op temperatuur zou mooi zijn.. Ik denk wel dat het mogelijk is want bij sommige knx installateurs staat er:
- Thermostatische mengkraan voor bad of douche, die dus water van instelbare temperatuur afgeeft.

vraag mij af hoe men dat doet :)
Kanonvlees
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 13:55
Locatie: Oudenburg

Re: Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door Kanonvlees »

Dag David,

Inderdaad wel een creatief idee.
Toch is de uitvoering iets ingewikkelder dan het idee als je het goed wil doen.

een verhaaltje: ;)
Een ex-collega van mij heeft mij ooit eens verteld dat een vriend dit ook had, maar niet verder heeft gedacht qua uitvoering.
Als hij naar huis reed van Brussel na een zware dag op kantoor en zin had in een badje, kon hij zijn bad laten vullen als hij Jabbeke passeerde. een kwartiertje later komt hij thuis en kon onmiddellijke in bad. Dit ging goed.
Op een dag zat zijn vrouw ook in bad. Plotseling begon de kraan te lopen. De vrouw kon niet anders dan de afvoer open zetten om het water te laten wegvloeien (of via de overloop)
Op een andere keer liet hij zijn bad vullen vanop afstand. Toen hij thuis kwam was het bad echter leeg. De afvoer stond nog open. een volledig lekker warm bad rechtstreeks de riool binnen.

Bij deze, aan wat moet je denken voor de uitvoering:
- zoals reeds vermeld-> de temperatuur van het water. moet die ook instelbaar zijn vanop afstand?
- Een klep om het bad met water te laten vullen. Staat die dan naast de gewone kraan of is de elektro-kraan de enige manier. Waar ga je die dan bediening in de badkamer? met een knop?
- detectie: is het bad in gebruik. Een ultrasone voor water niveau in het plafond? (zoals voor in regenputten)
- een 'afsnoerklep' op de afvoer. Is er plaats genoeg onder je bad?
- Waar zou je die 'afsnoerklep' plaatsen? toch voor de sifon? Kwestie van hygiëne.
- Wat als die 'afsnoerklep' op de afvoer defect komt. Kan je deze gemakkelijk vervangen?
- Wat zegt de wetgeving over elektrische toestellen in het volume van het bad?

Toch zou ik het persoonlijk niet doen. Als je een bad wil nemen, moet je toch eerst je kleren uit doen ( allee, ik toch :roll: ). doe dan eerst je kraan open bijvoorbeeld. Een bad nemen is voor mij ontspanning, niet iets die vlug, vlug, vlug dient te gebeuren. doe maar opt gemak. op die 5 minuutjes zal het niet komen. 8-)

Wel een leuk topic om op te volgen...

veel plezier en succes, zou ik zo zeggen.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door egfdevos »

Als ik denk aan de materiaal kosten en het werk dat nodig is om dit GOED te implementeren...

Lijkt het mij een betere keuze een "feature" bad met remote functie te zoeken en deze in mijn installatie te koppelen.

Het verhaaltje van Kanonvlees is een heel mooi voorbeeld hoe het heel snel fout kan gaan als je niet doordenkt over alle mogelijke scenario's.
Edwin
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door davidrdx »

egfdevos, bestaat er dan zo een "feature" bad met remote functie dat samenwerkt met knx?
Ik ben het nog niet tegengekomen, maar zou het wel graag weten als dit bestaat :)

Nu voor mij is het niet enkel te doen om vanop lange afstand te sturen. Maar mijn toekomstige woning heeft 3 verdiepingen.
Als ik dus beneden in de living zit en dus via men tablet (Ipad/Android/pc) het bad wil laten vol lopen lijkt mij dat wel een leuke luxe extra.

Waarom implementeer je anders een domotica systeem? Toch puur voor de luxe want anders kan je evengoed een ordinaire oude installatie gebruiken met enkel/dubbel/wissel/kruis schakelaars. Dat werkt in wezen nog steeds het betrouwbaarste maar levert minder luxe en plezier. :)
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Bad laten vol lopen via knx sturing?

Bericht door egfdevos »

Ik dacht wel even wat te vinden. Valt dat eens tegen.

Viega Multiplex Trio E3, E2 en E zijn elektronische bad armaturen. Welke op afstand te besturen zijn met een Iphone/Ipad.
Maar geen integratie in KNX en staat ook niet in de planning. Ook al zijn ze lid van KNX. Communicatie is versleuteld dus sniffen van de data pakketten heeft ook geen zin.

Bath-O-Matic via een RS232 interface.
Edwin
Plaats reactie