3standenschakelaar

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

3standenschakelaar

Bericht door jnyzie »

Beste
Hoe programmeer ik best een 3standenschakelaar in knx
Dus ofwel stand 1 schakelen ofwel stand 2 ofwel stand 3
Dus nooit geen 2standen te gelijk schakelen

Wellicht kan dit met schakelactor en logische functies?

Mvg jorgen nys
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 3standenschakelaar

Bericht door Dré »

Ik had ooit dat probleem maar en wist ook geen goeie oplossing, uiteindelijk heb ik het uitgevoerd door middel van scenes, het ging toen overigens voor de sturing van een schuifdeur (zwakstroom).
Scene 1 = stand 1, scene 2 = stand 2, scene 3 = stand 3, scene 4 = uit.
Is natuurlijk geen garantie dat er nooit 2 standen tegelijk aan staan, voor de zekerheid heb ik wel de handbediening van die module geblokkeerd en om te zorgen dat ik niet net een paar (mili)-seconden twee standen tegelijk had, had ik het inschakelen van de uitgangen met 1 seconden vertraagd.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 3standenschakelaar

Bericht door Dré »

Jaloezieactoren hebben volgens mij het probleem dat ze uitschakelen na de ingestelde tijd, maar kan me daarin vergissen.
Wel zitten er tegenwoordig vaak logische functies en blokkeringen bij de uitgangsactoren, maar ik had te veel standen om het dan voor elkaar te krijgen.
en ja, logische fucties kunnen falen bij opstarten wanneer je die niet juist programmeert.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: 3standenschakelaar

Bericht door jnyzie »

Thanks dre,
Is voor ventilatie en haard te sturen via knx....in welke regio ben jij actief?

Mvgjn
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 3standenschakelaar

Bericht door Dré »

Ik zit in de regio Brabant, rond de Efteling (jammer genoeg niet de Efteling zelf, haha).
Welke regio zit jij dan als ik vragen mag?
Ik zit mogelijk dadelijk met het zelfde probleem maar heb daar nog niet zo goed na gekeken, komt later in het traject wel als ik volledig over ben en wat meer rust is in huis.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: 3standenschakelaar

Bericht door jnyzie »

Regio Roeselare.
Knx werkt grensverleggend ee

Voor gas haard die via remote Control schakelbaar was heb ik een domotica unitje gekocht
Die 4 standen moeten schakelen via een schakelactor

Voor ventilatie (niet knx uitvoering) heb ik 3 standen nodig en wil ik dit koppelen aan douche bewegingsmelder, maw bij meer damp, sterkere afzuiging...
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 3standenschakelaar

Bericht door Dré »

Bewegingsmelder douch? die zal niet zo snel reageren op de damp denk ik zo, die reageert meer op beweging van mensen. Kun je niet beter een luchtvochtigheidsmelder of zo pakken?
Heb je overigens iets als een homeserver tot je beschikking?
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: 3standenschakelaar

Bericht door jnyzie »

Bewegingsmelder schakelt bij douchen mijn ventilatie stand 3 is = 300 m3 afzuigen in uur.

Homeserver is abb comforttouch
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: 3standenschakelaar

Bericht door Dré »

Ik weet namelijk niet hoe je het gaat maken/programmeren nu, maar ik verwacht dat de bewegingsmelder niet twee verschildende scenes kan oproepen voor inschakelen en uitschakelen (stand 3 naar stand 1 of 2), dus zo iets zou je dan moeten oplossen op een andere manier, je ABB comforttouch kan daar misschien wat in beteken, maar kijk eerst of dat inderdaad dan mogelijk is.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: 3standenschakelaar

Bericht door jnyzie »

Idd bij instappen douche gaat ventilatie naar stand 3...
Zolang we douchen stand 3 actief
Bij verlaten douche moet ventilatie nog 5min nadraaien, hierna terug naar stand 1.

Kzal nog even moeten denken ....;)
Plaats reactie