Bestellen eerste KNX componenten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door fluppie »

Graag wist ik of ik hiermee van start kan gaan:

MDT JAL-0410.01 voor het sturen van onze elektrische screens. Renson Fixscreen Evo met manuele Somfy motor.
MDT SCN-IP000.02 IP Interface voor programmatie en de toekomstige koppeling met openHAB. Wat is het voordeel van een IP router te nemen ipv een IP interface?
MDT STV-0320.01 Busvoeding 320mA. Als ik het goed heb heb ik per aftakking/lijn zo eentje nodig? Bij mij gaat ieder verdiep terug naar de kast. Alsook ligt er van aan de laatste busdeelnemer een lus terug die ooit kan aangesloten worden indien een kabelbreuk zou voorkomen.

Volgens mij is deze hardware het minimum om mijn actors te kunnen programmeren?
Uiteraard dien ik nog drukknoppen e.d. te voorzien voor de bediening. Maar daar ben ik nog helemaal niet aan uit. Gezien de Niko drukknoppen standaard niet gebruikt kunnen worden met de MDT tasterinterface, dienen ledjes/weerstandjes gehersoldeerd te worden. Alsook zou ik graag temp, vochtigheid en CO2 meten per ruimte. Maar in KNX wordt dit zeer duur en/of niet mogelijk met 1 inbouwdoos van 40/50mm.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door 747driver »

Alsook zou ik graag temp, vochtigheid en CO2 meten per ruimte. Maar in KNX wordt dit zeer duur en/of niet mogelijk met 1 inbouwdoos van 40/50mm.
Daar gebruik ik de Gira 2104112 voor (€209,11 bij Elektro&More).
Zal er vast ook van andere merken zijn.
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door cevers »

747driver schreef:Daar gebruik ik de Gira 2104112 voor (€209,11 bij Elektro&More).
Zal er vast ook van andere merken zijn.
Elsner TH-UP-Basic Vochtigheid en temperatuur in 1 inbouwdoos. (180€)
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door egfdevos »

fluppie schreef: Volgens mij is deze hardware het minimum om mijn actors te kunnen programmeren?
Is idd het minimum aan hardware dat je nodig hebt.
(voeding, interface en de actors zelf)
fluppie schreef: Uiteraard dien ik nog drukknoppen e.d. te voorzien voor de bediening. Maar daar ben ik nog helemaal niet aan uit. Gezien de Niko drukknoppen standaard niet gebruikt kunnen worden met de MDT tasterinterface, dienen ledjes/weerstandjes gehersoldeerd te worden. Alsook zou ik graag temp, vochtigheid en CO2 meten per ruimte. Maar in KNX wordt dit zeer duur en/of niet mogelijk met 1 inbouwdoos van 40/50mm.
Even voor mezelf gesproken.
Op de meeste bedieningen hebben ledjes geen echte meerwaarde.
Als je eenmaal weet waar de knop zit druk je erop zonder ernaar te kijken.
Tempratuur zou ik via een tasterinterface of een bewegingsmelder binnenhalen.
Vochtigheid zou ik niet eens meten. Hoogstens in de badkamer (of probleem ruimten) via een hygrostaat.
Is CO2 belangrijk dan zou ik voor een VOC sensor gaan die meten wat meer dingen. Kan de luchtbehandeling echt op tijd reageren.
Edwin
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door egfdevos »

cevers schreef: Elsner TH-UP-Basic Vochtigheid en temperatuur in 1 inbouwdoos. (180€)
Waarom dan niet gelijk voor de alles in één?
Elsner AQS/TH-UP-Basic
(€260,55)
Edwin
cevers
Berichten: 183
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 20:12

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door cevers »

egfdevos schreef: Waarom dan niet gelijk voor de alles in één?
Elsner AQS/TH-UP-Basic
(€260,55)
Mijn fout :D las over de Co2 heen :mrgreen: :oops:
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door fluppie »

fluppie schreef:... MDT SCN-IP000.02 IP Interface voor programmatie en de toekomstige koppeling met openHAB. Wat is het voordeel van een IP router te nemen ipv een IP interface? ...
Iemand die mij dit kan vertellen?
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door 747driver »

Dat zou te maken hebben met het aantal verbindingen wat ze aankunnen.
Interface over het algemeen 1 en een router meerdere.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door Dré »

Ik heb zelf de Jung IPS100 REG, hiermee verbind ik via de pc voor ETS5 en de HomeServer.
fluppie
Berichten: 25
Lid geworden op: do 20 aug 2015, 23:40

Re: Bestellen eerste KNX componenten

Bericht door fluppie »

De teerling is geworpen, laat het KNX avontuur beginnen :). Ik heb nu 5 componenten besteld zodat ik met de demo versie kan werken, ervaring opdoen. Indien ik het geprogrammeerd krijg dan koop ik een ETS Lite versie of Full via zo'n groepsaankoop.

MDT JAL-0410.01 voor het sturen van onze elektrische screens. Renson Fixscreen Evo met manuele Somfy motor.
MDT SCN-IP000.02 IP Interface voor programmatie en de toekomstige koppeling met openHAB. Wat is het voordeel van een IP router te nemen ipv een IP interface?
MDT STV-0320.01 Busvoeding 320mA. Als ik het goed heb heb ik per aftakking/lijn zo eentje nodig? Bij mij gaat ieder verdiep terug naar de kast. Alsook ligt er van aan de laatste busdeelnemer een lus terug die ooit kan aangesloten worden indien een kabelbreuk zou voorkomen.

Nog extra meebesteld:

MDT AKD-0401.01 Dim-actor 4x 250W
MDT BE-06001.01 6-voudige drukknop interface, kwestie van toch wat input signalen op de KNX bus te kunnen zetten tijdens het testen
Plaats reactie