Beginnersvraag

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Riknld
Berichten: 1
Lid geworden op: di 10 nov 2015, 18:32

Beginnersvraag

Bericht door Riknld »

Beste forumleden,

Na veel lezen op dit forum heb ik toch besloten om mijzelf te registreren. Ikzelf ben mijn eigen aan het verdiepen in de KNX wereld. Op het forum is mij al veel duidelijk geworden, echter heb ik toch nog wat 'beginnersvragen' die ik niet zo kon terugvinden op het forum.

Mijn vraag zal ik proberen ter verduidelijken met een voorbeeld:

In een conventionele elektra installatie zitten een aantal groepen (bijv. 1 groep per 2 slaapkamers of 2 groepen voor de woonkamer). In elk vertrek zitten wcd's die vanuit de centraaldoos in de desbetreffende kamer voorzien worden van spanning (of de wcd's worden onderling doorverbonden).

1) Stel dat ik nu in elk vertrek een aantal wcd's wil gaan schakelen door middel van een schakelactor dienen dan alle wcd's apart naar de meterkast geleid te worden waar de KNX componenten zitten? Of hoe kan dit ingedeeld worden zodat ik deels conventioneel en deels geschakelde wcd's heb? Hoe zit het met de schakeldraden?

2) De slaapkamer zit bijvoorbeeld op 1 groep. Deze kamer wil ik voorzien van lichtsturing, geschakelde wcd's etc. Kan ik deze ene groep gebruiken in combinatie met de KNX componenten voor lichtsturing en schakelen van wcd's etc.? Hoe laat ik dit dan vanaf de KNX component lopen door de groep zodat deze beveiligd is?

3) Heeft er iemand misschien een voorbeeld van een meterkast waarop duidelijk te zien is hoe een KNX component is aangesloten (lichtpunten, wcd's) en hoe deze verbonden is met de groepenkast?

Het zijn misschien echte beginnersvragen maar ik kan het helaas nergens terugvinden in een duidelijke beschrijving.

Alvast bedankt voor het helpen!
garaguido
Berichten: 16
Lid geworden op: do 17 mar 2011, 18:41

Re: Beginnersvraag

Bericht door garaguido »

Ik denk dat je het beste een duidelijk beeld krijgt als je de basis opleiding KNX eens gaat volgen ( zie onder topic Algemeen)

Daar leer je op 4 zaterdag voormiddagen de basisbegrippen en kan je daarna alle componenten die in een modale woning gebruikt worden programmeren en in bedrijf nemen .
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: Beginnersvraag

Bericht door 747driver »

Rik, een (betaalde) opleiding is niet nodig voor het beantwoorden van je vraag.
Wat Googelen en vragen stellen op een forum als deze is meestal ruim voldoende.
Kijk ook eens hier.
Je kunt eventueel nog bij knx.org het boek KNX Basic Course Documentation en/of KNX Advanced Course Documentation kopen.
Echt nodig is dat echter niet.

1) De bedrading van hetgeen je wil schakelen zal uiteindelijk op de schakelaktor moeten worden aangesloten.
Waar die zich bevind is niet zo van belang.
Veel mensen die een huis (ver-)bouwen en er KNX in gaan gebruiken zullen alle schakeldraden naar de meterkast laten lopen waar de aktoren zich bevinden.
In mijn situatie (verbouwing) was dat niet mogelijk en zijn er een aantal locaties gekozen waar de KNX onderdelen zijn geplaatst.
Voor de woonkamer bv zijn alle buizen tbv schakelaars en wcd's naar de zolder erboven geleid.
Daar bevinden zich de dimaktoren voor de verlichting, wordt de KNX bedrading "samengeknoopt" en aangesloten op de KNX kabel welke van een ander vertrek komt.

2) Ja, ik heb indertijd ook eerst 1 vertrek uitgerust met KNX.
De groep is beveiligd door een zekering in de meterkast toch?

3) In dit topic zie je hoe een KNX meterkast eruit kan zien.
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Beginnersvraag

Bericht door Dré »

garaguido schreef:Ik denk dat je het beste een duidelijk beeld krijgt als je de basis opleiding KNX eens gaat volgen ( zie onder topic Algemeen)

Daar leer je op 4 zaterdag voormiddagen de basisbegrippen en kan je daarna alle componenten die in een modale woning gebruikt worden programmeren en in bedrijf nemen .
Ik denk ook dat een programmeer ETS cursus aan deze vragen niet heel veel toevoegt, kennis van installatie is hier meer aan de orde dan programmeer en software kennis. Of het moet zo zijn dat die dingen bij jullie wel duidelijk behandeld worden, maar ik denk dat op een cursus als deze men er van uit gaat dat deze kennis er al is.
Plaats reactie