Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door egfdevos »

[quote="nickv"]Ik was van plan om dit met PWM te doen op de thermische regelventielen. In het ideale geval kan je per kring simpelweg een gewenste temperatuur instellen ipv manueel te gaan zeggen om de X min moet die en die klep moduleren en dan door trial-and-error de temperatuur te gaan controleren op de betreffende kamers om tot de juiste insteltijd te komen....
[quote]

Zorgen dat je per ruimte een temperatuur kunt meten.
De beschikking hebben over voldoende RTR's (RuimteTemperatuurRegelaars/thermostaten).
Of die nu in de temperatuur sensor, in de actor of op de HS zitten maakt niet uit.
Thermische ventielen sturen met een PWM regeling.
Motor ventielen - normaal.

Als alles draait afregelen door een (kwik) thermometer op te hangen in de ruimte op de plek waar jij je het meest in die ruimte bevind. (dus niet op de grond)
De temperaturen ijken en daarna kijken hoe vlug de boel opwarmt en afkoelt. Daar je PWM tijd op aanpassen.
Voor een normale slaapkamer begin ik meestal met 10min.

Als je denkt alles goed te hebben staan en de vloer voelt daarna nog warm aan dan doe je iets fout. Vloerverwarming is traag en mag een paar graden hoger zijn als de gewenste temperatuur natuurlijk maar niet veel meer. Laten we zeggen de vloer is 25 graden dan voelt dat nog redelijk koel aan met ons menselijk lichaam met 37 graden.
Edwin
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door jnyzie »

Edwin,
Dank voor je klare visie!
Heb je ervaring met de instellingen v ABb comforttouch thermostaat,
Te veel instellingen en ik geraak er niet uit.

Thanks
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door egfdevos »

Heb geen ervaring met de thermostaat van een comforttouch.

Er even naar gekeken als je het goed leest (ook de help) en stap voor stap doorloopt moet het te doen zijn.
Niet meer activeren dan dat je echt nodig hebt.
Edwin
JurgenS
Berichten: 112
Lid geworden op: di 06 dec 2011, 10:49

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door JurgenS »

Ik ben echt wel beniewd naar jullie ervaringen met het sturen van vloerverwarming. Ik heb er zelf geen positieve ervaring mee omdat ik vond dat van zodra ik het ging sturen, moest inboeten aan comfort. Op een zonnige dag warmt het huis op door de zon en dan gaat de vv niet aan maar als het dan s avonds afkoelt moet je lang wachten voor je vloer weer opwarmt.

Hoe lossen jullie dat op?
charlez
Berichten: 217
Lid geworden op: do 28 feb 2013, 21:07

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door charlez »

Mij lijkt het overbodig om in een (zeer)goed geïsoleerd huis met vloerverwarming en systeem D hier geld in te steken.
Verder moet je zien dat je dan niet te veel kringen afpitst of je krijgt te weinig debiet en je verwarming gaat gewoon in beveiliging.
Roel Aaldering
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 20 nov 2015, 20:32

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door Roel Aaldering »

Ik heb nog een nieuwe Schneider Homelynk in de aanbieding.... Scheelt je een hoop euro's .
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door grindal »

Mij hebben ze ook steeds verteld om vloerverwarming niet of toch zeer beperkt te schakelen..
ofwel aan ofwel uit maar vloerverwarming op korte tijd in/uit schakelen heeft weinig effect.

Dan ben je beter af met klassieke radiatoren die je wel snel kan in/uit-schakelen dmv ventielen.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door egfdevos »

JurgenS schreef:Ik ben echt wel beniewd naar jullie ervaringen met het sturen van vloerverwarming. Ik heb er zelf geen positieve ervaring mee omdat ik vond dat van zodra ik het ging sturen, moest inboeten aan comfort. Op een zonnige dag warmt het huis op door de zon en dan gaat de vv niet aan maar als het dan s avonds afkoelt moet je lang wachten voor je vloer weer opwarmt.

Hoe lossen jullie dat op?
Vloerverwarming is zo traag. Je praat echt over uren. Dat het even hoger/of lager zetten van de temperatuur geen nut heeft.
De temperatuur stel je hoogstens een paar keer per jaar bij.
In jouw geval waar blijkbaar de isolatie van de woning niet voldoende is. Daar worden meestal een paar kleine radiatoren extra opgehangen of een ander "snel" systeem toegepast.
Een beetje thermostaat geschikt voor vloerverwarming heeft meestal nog een tweede sturing speciaal hiervoor.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door nickv »

Lijkt me inderdaad ook dat vloerverwarming te traag is om echt "temperatuur" gevraagd te gaan sturen. Dan doen we waarschijnlijk meer kwaad dan goed... :cry:

Momenteel denk ik eraan om de leidingen van de vloerverwarming overal hetzelfde te dimensioneren (bvb. op afstand 10) en dan enkel op de kringen waar ik het koeler wil (vb. de slaapkamers, garage) thermische regelaandrijvingen te plaatsen om deze te kunnen moduleren. Zo zou ik dan voor mijn hele woning 22° kunnen vragen en moduleer ik op deze kamers met een bepaalde vaste waarde (X% vd tijd aan, 100-X% vd tijd uit) om daar een aantal graden onder de algemene temp vraag van de woning te zitten.

Je zou dan eventueel nog tijdgestuurd de modulatie voor bepaalde kringen kunnen afzetten om deze wat meer te laten opwarmen tegen een beoogd tijdstip (vb. wanneer de kinderen terugkomen van school) en deze voor slaaptijd terug te laten moduleren om de kamer terug wat te laten afkoelen. Wat ik me vooral afvraag is laatstgenoemde in werkelijkheid ook echt zal werken, vloerverwarming blijft natuurlijk traag en ik heb geen idee over de tijden die nodig zijn om de kamer te laten opwarmen / afkoelen. Zal een beetje experimenteren zijn vermoed ik en de temperatuur doorheen de dag loggen op de kamer in kwestie :geek:
Plaats reactie