Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door jnyzie »

Beste
Bespaart men energie door ventielklep v een vloerverwarmingscircuit te sluiten??
Merk abb 230v klep.
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door davidrdx »

Ik denk met vloerverwarming dat je hier niet veel winst op ga maken.
Ik heb ook lang zitten denken over een regeling maar een vloerverwarming heeft een te trage reactie tijd.

Je kan dit beter implementeren als thermostaat functie i.p.v. de ruimtes elk apart te gaan regelen.
Wij zitten met ventilatie D en dan ga je afzuiging krijg die gemengeld is van temperatuur wat dan weer nadelig gaat zijn bij de warmte wisselaar in de ventilatie unit als je bepaalde ruimtes zou kouder laten staan dan de andere.

Het geen ik wel zou overwegen is om zones te maken en deze elk een ideaal temperatuur te laten nastreven.
- Slaapkamers (20C)
- Woon ruimte (22C)
- Badkamer (24C)

Nu dit is louter mijn idee/gedacht in mijn situatie op dit moment :)
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door jnyzie »

goeie tips...werk je met PWM sturing voor ventielen?
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door nickv »

Inderdaad interessant. Ik zit met dezelfde situatie: ventilatiesysteem D, overal vloerverwarming en zou ook graag bepaalde ruimtes wat koeler laten, vnl dan de slaapkamers.

Ik was van plan om dit met PWM te doen op de thermische regelventielen. In het ideale geval kan je per kring simpelweg een gewenste temperatuur instellen ipv manueel te gaan zeggen om de X min moet die en die klep moduleren en dan door trial-and-error de temperatuur te gaan controleren op de betreffende kamers om tot de juiste insteltijd te komen....

Daarom ben ik wel geïnteresseerd hoe jij dit precies geïmplementeerd hebt david?! Wat bedoel je met die thermostaat functie? Waar stel je die in en wat betekent dit voor je kleppen? Met welke componenten (actoren, kleppen, sensors) werk je?

jnyzie, sorry als ik je topic kaap, maar ik vermoed dat dit ook voor jou interessant kan zijn :)
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door jnyzie »

kaap maar gerust.
is interessant voor beiden!
ik zie vanmiddag mijn sanitair man.
ik gebruik valve actuator van ABB + 12 electroventielen van ABB,
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door jnyzie »

nickv, wat heb jij van home server staan?
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door nickv »

@jynzie Voorlopig nog niets, ik zit nog met een nieuwbouwwoning in opbouw :) Ik heb intussen wel al een Raspberry Pi liggen die ik denk te gebruiken als KNX IP router en als homeserver (smarthome.py)
oNNoZeLe
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 09:52

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door oNNoZeLe »

nickv schreef:@jynzie Voorlopig nog niets, ik zit nog met een nieuwbouwwoning in opbouw :) Ik heb intussen wel al een Raspberry Pi liggen die ik denk te gebruiken als KNX IP router en als homeserver (smarthome.py)
ik zou dan serieus overwegen om een GIRA Homeserver in vm te draaien. Of om het iig op die manier te ontdekken of het wat voor je is.
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door nickv »

oNNoZeLe schreef:ik zou dan serieus overwegen om een GIRA Homeserver in vm te draaien. Of om het iig op die manier te ontdekken of het wat voor je is.
Geen goede ervaringen met smarthome.py? Van Gira hoor enkel goede verhalen inderdaad, maar als je dat op een legale manier wil draaien ben je €2000 kwijt.
jnyzie
Berichten: 115
Lid geworden op: di 27 jan 2015, 17:48

Re: Energie besparen door ventiel vloerverwarming te sluiten

Bericht door jnyzie »

terinfo,
ketel afleggen wanneer er geen warmtevraag is van de kamer(s) wordt afgeraden...
enkel ventielen sturen via een pwm signaal zorgt voor ideale temp.
dit moet ik nog testen.
Plaats reactie