dimmer led GU10

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

dimmer led GU10

Bericht door freshprince »

Dag iedereen,
(hopelijk post ik op de juiste plaats)

Ik gebruik dit forumal een tijdje als informatiebron.
Dit is mijn eerste post en ik zal mij/mijn project even kort proberen voorstellen.

De bedoeling is dat ik de domotica in mijn huis zelf doe. Hierbij krijg ik hulp van mijn schoonvader die veel kent van elektriciteit.
Mijn schoonvader kent helaas niets omtrend domotica en dus zal ik dit gedeelte zoveel mogelijk proberen op mij te nemen.
De reden dat ik dit zelf doe is wegens de beperkte financiele middelen. Ik wil héél graag een domoticasysteem gebaseerd op KNX maar helaas is het voor mij financieel niet haalbaar als ik het niet volledig zelf doen... :(

Mijn project zal bestaan uit een knx installatie met loxone en een loxone 1-wire extensie (voor temperatuurmeting).
Met al de documentatie online, informatie op dit forum en andere forums heb ik bijna al mijn vragen opgelost.
Het is jammer dat er héél veel informatie staat op de duitse forums maar ik daar niets van begrijp :(

Er rest mij nog 1 probleem en dit is omtrend dimmen. Ik weet dat er over het algemeen veel problemen zijn met het dimmen van retrofit (GU10) 220V-240V leds.
Helaas heb ik al mijn fittings en leds reeds in bezit. Nu had ik beter hiermee gewacht tot ik meer wist omtrend domotica (maar dat is nu te laat).


Dus ik wil graag 6 lichtkringen op 220V-240V met GU10 retrofit led spots dimmen.
- De fitting is: http://www.lampenlicht.be/inbouwspot-sa ... al.html_be" onclick="window.open(this.href);return false;
- De leds zijn ikea ledare leds: http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/30304651/" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu heb ik begrepen dat er 4 mogelijkheden zijn om dit te verwezenlijken:
- de loxone dimmer module (http://shop.loxone.com/enen/dimmer-extension.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze is waarschijnlijk de meest voor de hand liggende oplossing omdat de meeste reacties positief zijn voor LED dimming en ik reeds een loxone miniserver zal gebruiken voor KNX visualisering
Het grootste probleem is dat het prijskaartje van deze dimmer zeer hoog is: ongeveer 450 euro voor 4 kringen dus dit zal 900 euro zijn voor mijn 6 lichtkringen.

- een KNX dimmer
De module die ik op het oog heb is die van MDT: AKD-0401.01 (http://www.mdt.de/EN_Dimming_Actuators.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze kost ongeveer 280 euro en is voor mij al aanvaardbaar kwa prijs. De totaalkost komt dan op +- 560 (ipv 900)
Probleem hierbij is dat er geen garantie is voor led dimming en uit bepaalde posts lijk ik op te merken dat knx dimmers nogal moeilijk doen bij dimmen van leds.
dus al er iemand een positieve ervaring heeft met een knx dimmer en ikea lGU10 leds, laat maar weten ;)

- gebruik van loxone DMX extentie (http://shop.loxone.com/enen/dmx-extension.html" onclick="window.open(this.href);return false;) en een DMX dimmer (http://nl.aliexpress.com/item/Free-ship ... 27529.html" onclick="window.open(this.href);return false;)
Deze prijs komt ongeveer uit op 270 euro voor de DMX extensie + 40 euro per dimmer. Dus voor 6 lichtkinrgen 350! Dit lijkt mij wel een goedkope oplossing maar helaas vind ik weinig of geen ervaringen.

- een dimmer met een sturing van 0-10v of 1-10v die ik dan connecteer op een digitale en analoge output van de loxone.
Zo kan ik een impulssignaal sturen en via de analoge de dimming regelen.
Probleem is dat ik dan 2 uitgangen op de loxone kwijt ben en zo maar 4 dimbare lichtkringen kan aansturen (miniserver heeft maar 4 analoge uitgangen)
2de probleem is dat ik zo geen dimmer vind


Als er dus mensen zijn die nog een oplossing weten die ik over het hoofd heb gezien of 1 van de mogelijkheden ten sterkste afraden, mag je dit gerust even laten weten.
Alle antwoorden zijn welkom en worden zeer geapprecieerd! Ik hoop dat iemand hier een degelijke oplossing voor weet en anders zal het uitproberen worden. Waarschijnlijk probeer ik dan eerst met de DMX oplossing.
Als er mensen zijn die zoiets al verwezenlijkt hebben en geen problemen ondervinden zou ik dit graag weten. Zo gaat er tenminste iets van de twijfel af die ik nu heb :)


Groeten,

PS: Ik hoop dat links naar producten toegestaan zijn in dit forum. Indien dit niet zo is, verwijder ik ze wel terug.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: dimmer led GU10

Bericht door egfdevos »

Vind de DMX oplossing ook de beste.

Wanner je het werkend hebt zou ik graag willen weten hoe het dimbereik van die dimmer is.
Of je met deze dimmer die led verlichting echt laag kunt krijgen.
Edwin
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: dimmer led GU10

Bericht door freshprince »

Dat is ook hetgene dat ik graag wil weten alvorens aan te kopen ;)
Maar ik laat zeker mijn ervaring weten wanneer ik het in praktijk gebruik.
747driver
Berichten: 1475
Lid geworden op: za 19 feb 2011, 10:06

Re: dimmer led GU10

Bericht door 747driver »

Ben ook erg benieuwd.
Wil tzt ook wat GU10 retrofit gaan gebruiken.
Mark
Berichten: 17
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 12:34
Locatie: Kinrooi
Contacteer:

Re: dimmer led GU10

Bericht door Mark »

Wij gebruiken regelmatig de dimmers van MDT om LED verlichting te dimmen. Hier hebben we nog geen problemen mee gehad.
Het dimbereik hangt sterk af van de LED die erop hangt.

Ook de Loxone dimmer hebben we al enkele keren gebruikt, ook nog geen probleem mee tegengekomen.

Als je nog ondersteuning nodig hebt betreffende KNX of Loxone, of nog hardware nodig hebt laat het mij dan gerust weten.
http://www.lencom.be" onclick="window.open(this.href);return false;
KNX Partner
Loxone Silver Partner
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: dimmer led GU10

Bericht door freshprince »

Dag Mark,

Bedankt voor info. Ik ben nog aan het twijfelen tussen de KNX dimmer van MDT of via DMX.
MDT lijkt mij wel kwalitatief iets beter dan die DMX dimmers van china...
En als jij overwegend positieve ervaringen hebt met deze ga ik misschien deze weg op.
Ik kan namelijk de ikea leds nog terugdoen heb ik zojuist vernomen en dan houd ik gewoon 1 over om te testen.
Enig idee of er ergens een lijstje is met compatibele GU10 leds met MDT?

En ja, ik moet nog de hardware aanschaffen dus je mag me altijd wel eens een prijsje sturen. Ik wil je een PM sturen met de onderdelen maar ik heb nog geen rechten om dit te doen op het forum.

Groeten,
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: dimmer led GU10

Bericht door freshprince »

Dag iedereen,

Gewoon even meedelen dat ik gekozen heb voor de oplossing met KNX dimmer.
Ik heb de ikea leds kunnen retourneren. Heb er uiteraard 1 gehouden om te testen. Zal dan op basis van de dimmer gepaste leds zoeken.

Groeten,
teaser
Berichten: 160
Lid geworden op: di 08 dec 2015, 19:39

Re: dimmer led GU10

Bericht door teaser »

Ik heb ook de MDT dimmer in testopstelling, maar nog niet getest met een LED retrofit spotje. Dat ging ik nog eens doen met de CREE dimbare spots die ik al in gebruik heb, maar het is er nog niet van gekomen.
Post zeker de resultaten van je testen hier, ik zal hetzelfde doen als ik mijn testje heb kunnen uitvoeren.
Plaats reactie