Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door nickv »

Situatie is als volgt, ik heb in mijn bezit:
  • 2x MDT AKS-2016.02 schakelactor
  • 1x Siemens N141/02 gateway KNX / Dali
Met de MDT zou ik tot 40 zaken apart kunnen schakelen (een aantal schakelbare stopcontacten, lichtkringen). In werkelijkheid moet ik er meer gaan schakelen. De bedoeling is een aantal lichtkringen die we in de toekomst zouden willen dimmen (via DALI dan) nu reeds aan te sturen via de Siemens N141/02 gateway. Dit om te vermijden dat we in de toekomst met een extra, ongebruikte MDT schakelaktor in de kast zitten.

Laat me beginnen met de belangrijkste vraag:
Is er een goedkoper alternatief dan nu reeds voor al deze kringen DALI dimmers aan te schaffen? Vb. een aantal DALI stuurbare relais? Bestaat dit en zoja zijn deze significant goedkoper dan een DALI dimmer?

Graag jullie inzicht :)
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door egfdevos »

Ja, DALI-actoren bestaan.
Prijs verschil tussen DALI-actor en DALI-dimmer is niet zo groot.

Wat goedkoper is moet je zelf even opzoeken en narekenen.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door nickv »

Dag vos, dank voor je reactie.

Hoe zou jij het eigenlijk aanpakken? Ik ben zelf niet zo thuis in het DALI gebeuren en wat 'best practice' of richtlijnen hierrond zijn altijd welkom :)

Welk type dimmer hangt af van het type lamp dat daar later komt te hangen? LED (balast) <=> Halogeen (transfo)? In het begin hangen hier gewoon peertjes, maar later komen er armaturen te hangen, halogeenlampen die waarschijnlijk een groter vermogen nodig gaan hebben dan de peertjes? Hoe houd ik hier rekening mee bij de keuze van de DALI component?

Zijn er ook DALI dimmers voor op DIN-rail? Of zijn dit steeds zulke langwerpige ballasten en zal ik deze ergens buiten mijn kast moeten plaatsen? Uiteraard geniet in de kast de voorkeur, aangezien dit netjes kan worden afgewerkt. Naar de lichtkringen toe ligt er 3G1,5 / 5G1,5 bekabeling. Is dit een probleem wanneer de DALI componenten in / naast de kast staan (spanningsval)? Gegeven dat deze lampen geen laagspanning (12-24V) zullen zijn maar allemaal 230V.

Qua kost-efficiëntie is het misschien ook interessant om te gaan voor ballasten met meerdere, apart stuurbare uitgangen? Zo kan de kost van de ballast worden verdeeld over meerdere lichtkringen en zou dit voordeliger moeten zijn? Of zijn er argumenten om dit niet te doen?
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door egfdevos »

Eerst eens een vraag van mijn kant want ik snap het niet.
Waarvoor heb jij DALI nodig?
Als je toch DALI actoren/dimmers denkt te willen gebruiken kunnen dat toch veel beter KNX actoren/dimmers zijn.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door nickv »

Ik heb reeds een KNX/DALI gateway van Siemens ter beschikking. Ik heb deze indertijd gewonnen met de KNX Advent Calender. Dus omdat ik deze component reeds heb (~€500-600), denk ik dat ik goedkoper af ga zijn om voor elke lichtkring die ik ga willen dimmen een DALI ballast / transformator te voorzien.

Ook dacht ik gelezen te hebben op het forum dat je qua uitbreiding / flexibiliteit daar zeker ook goed mee zit 1) je kan tot 64 ballasten aansturen 2) je kan elke ballast individueel afstemmen op het type verlichting dat je hebt hangen. In tegenstelling tot KNX 'universeel dimmers' waar je klaarblijkelijk toch niet zomaar 'universeel' elk type verlichting even goed mee kan gaan dimmen.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door egfdevos »

Het is duidelijk.

Ja, er zijn zeker din-rail dali-dimmers.
Maar ook hier geld net als voor knx heb je universeel dimmers en lichtbron specifieke dimmers.

Wat betreft actoren kost een Dali actor per uitgang veel meer dan een knx uitgang.
En mocht je later een knx actor over hebben is deze nog te verkopen en een dali-actor heel wat moeilijker

Normaal bij Dali stuur je direct de vsa/driver aan. Deze is precies afgestemd op de lichtbron waardoor je de best mogelijke dimming krijgt.

Beste is gelijk de juiste verlichting op te hangen.
Edwin
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door nickv »

Duidelijk :) Dankjewel vos. Nog een vraagje:
egfdevos schreef:Normaal bij Dali stuur je direct de vsa/driver aan. Deze is precies afgestemd op de lichtbron waardoor je de best mogelijke dimming krijgt.
vsa = voorschakelapparaat; toe te passen bij TL verlichting?
driver = toe te passen bij LED verlichting?
transfo = toe te passen bij Halogeen verlichting? (of is dit hetzelfde als een vsa)

Dit zijn dan de "langwerpige apparaatjes" waar ik het eerder over had? Die moet ik dus naast mijn schakelkast gaan plaatsen (of rechtstreeks bij het armatuur indien mogelijks problemen met spanningsval)?

Bij de aankoop van deze apparaatjes moet ik er dan op letten dat deze
  • geschikt zijn voor de bestemde verlichting
  • geschikt zijn voor te dimmen (of is dit altijd mogelijk?)
  • DALI stuurbaar zijn
Sorry, ben geen elektricien :)
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Lichtkringen sturen m.b.v. DALI

Bericht door egfdevos »

Duidelijk :) Dankjewel vos. Nog een vraagje:
vsa = voorschakelapparaat; toe te passen bij TL verlichting?
driver = toe te passen bij LED verlichting?
transfo = toe te passen bij Halogeen verlichting? (of is dit hetzelfde als een vsa) Niet hetzelfde als een vsa.

Dit zijn dan de "langwerpige apparaatjes" waar ik het eerder over had? Die moet ik dus naast mijn schakelkast gaan plaatsen (of rechtstreeks bij het armatuur indien mogelijks problemen met spanningsval)?
Heb je ook in din-rail (reg) bouwvorm.
Het zal fase-dimming zijn dus met spanningsval normaal geen problemen.
Bij het armatuur plaatsen is net zo goed in dit geval.



Bij de aankoop van deze apparaatjes moet ik er dan op letten dat deze
  • geschikt zijn voor de bestemde verlichting
  • geschikt zijn voor te dimmen (of is dit altijd mogelijk?) Een dim-actor is voor te dimmen en een schakel-actor om te schakelen. :D
  • DALI stuurbaar zijn
Sorry, ben geen elektricien :)

De voorkeur gaat natuurlijk altijd uit naar armaturen die direct op dali aan te sluiten zijn.
Hier heb je wel een vast spanning voor nodig en 2 bus draden dus 5G1,5.
Edwin
Plaats reactie