MDT drukknop

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

MDT drukknop

Bericht door freshprince »

Dag iedereen,

Ik gebruik volgende MDT drukknoppen (http://www.mdt.de/EN_Push_Buttons.html" onclick="window.open(this.href);return false;) voor enkele plaatsen waar ik meer dan 2 drukknoppen heb.
Voor de enkelvoudige en tweevoudige drukknoppen gebruik ik Niko in combi met de binaire ingang van MDT.

Nu zit ik met wat vraagjes:
- Welke inbouwdoos voor in de muur moet ik gebruiken voor die KNX schakelaars? Liefst van (web)winkels in België. Kan ik dezelfde Niko inbouwdozen gebruiken als die voor Niko schakelaars?
- Kan ik Niko afdekraampjes (Intense serie) gebruiken voor die KNX schakelaars?
- Ik gebruik 1-wire voor de temperatuursensoren en je kan die achter Niko schakelaars steken omdat daar lucht achter kan (gelezen of forum). Ik veronderstel dat ik dit anders moet oplossen met de KNX schakelaars. Denk niet dat daar luchtcirculatie achter is?

Hopelijk heeft iemand hier kennis van?
Alvast bedankt,
Nick
nickv
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 28 mar 2014, 11:22

Re: MDT drukknop

Bericht door nickv »

Gewoon een universele inbouwdoos (zie bvb hier) ik zou wel altijd de diepe (65mm) nemen.

Voor de busknoppen die je aangeeft moet je de variant met schroefjes nemen. Je ziet ook mooi op de link die je geeft hoe je de schakelaar moet bevestigen, de halve maantjes daar zet je deze vast met een schroefje op je inbouwdoos. Voor Niko stopcontacten en dergelijke heb je geen inbouwdozen met schroefjes nodig, die werken met klauwen en klem je vast op de binnenkant van je inbouwdoos. Ik weet niet of de Niko schakelaars ook met klauwen werken? Maar ik vermoed van wel.

Nu als ik je 1 raad mag geven, tenzij je al 100% weet welk materiaal je gaat nemen, of dit misschien zelfs al hebt aangekocht, neem gewoon overal diepe inbouwdozen met 4 schroefjes. Zeker waar je schakelaars gaat plaatsen, dan kan je daar later nog alle kanten mee uit.

Niko Intense afdekplaatjes zijn niet compatibel met deze MDT drukknoppen. Niko schakelaars hebben een andere (kleinere) maat. Mijn broer heeft deze MDT drukknoppen ook hangen en heeft hier Gira E22 afdekraampjes rond gemonteerd als ik me niet vergis.

Betreffende luchtcirculatie achter de MDT schakelaar, ik denk dat die niet bestaande is. Maar ik denk dat je daar bij Niko niet veel meer van moet verwachten? Of wel spreken we hier over andere schakelaars, maar de Niko schakelaars die ik ken zullen zeker niet meer circulatie erachter hebben dan de MDT schakelaars? Je kan er ook voor opteren een KNX drukknop met ingebouwde temperatuursensor te voorzien in de ruimtes waar je de temperatuur wil meten, dan kan je die rechtstreeks vanuit KNX uitlezen.
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: MDT drukknop

Bericht door freshprince »

Bedankt voor je uitgebreide antwoord!
Het is heel wat duidelijker nu :)

Dus je bedoeld zoiets zoals volgende inbouwdoos: http://www.helia-elektro.be/catalogue/c ... 953E2102E5" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier zie ik nog gaten voor vijzen boven en onderaan naast die aan de zijkant

Al geluk dat je mij verteld dat niko afdekplaatjes niet zullen lukken. Zal dan eens rondzoeken naar goedkoop alternatief :)

Ivm. luchtcirculatie achter niko schakelaars dacht ik dat dit zo was. Zal dan maar beter dit eerst testen alvorens overal te installeren... :p
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: MDT drukknop

Bericht door egfdevos »

Bij het gebruik van een temperatuur sensor in welke vorm dan ook.
Alle buizen welke aan de installatie doos gekoppeld zitten afdichten.
Voor de correcte positie alle regels voor het plaatsen van een thermostaat in acht nemen.
Neem de moeite om een juiste temperatuur meting in de ruimte te doen om de off-set te bepalen.
Edwin
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: MDT drukknop

Bericht door freshprince »

is inderdaad een goed idee om die offset te bekijken!
Heb gipsblokken als muur dus de goten plak ik volledig dicht. Dat probleem zal ik dus niet hebben.
freshprince
Berichten: 25
Lid geworden op: di 23 feb 2016, 13:22

Re: MDT drukknop

Bericht door freshprince »

Heb zojuist een test gedaan met een temperatuursensor achter een schakelaar en dat is echt volledig tegengevallen (zoals jullie al dachten)...
Weet er iemand een andere oplossing hoe die 1-wire temperatuursensoren weg te werken? Ik dacht aan een tweede placeholder onder iedere schakelaar maar vind niet echt iets op het web wat visueel mooi zou ogen...
Plaats reactie