Actuator kopen: waarop letten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Actuator kopen: waarop letten

Bericht door Sceppi »

Hallo,

Ik ben momenteel KNX aan het leren om dit binnenkort zelf in mijn woning te plaatsen.
Kan er mij iemand uitleggen waar je op moet letten bij het kopen van een schakel actuator? Uiteraard het aantal kanalen, maar wat is er nog belangrijk? Ik zie wel wat verschillen in Ampère: 6A, 10A, 16A. Wat heb je nodig voor het schakelen van gewone verlichtingskringen? Ik dacht dat meestal voor 16A werd gekozen voor lichtkringen, of vergis ik mij? Ik zie ook zaken staan zoals C-last, µF, e.d.... Wat beteken die zaken en wat is er belangrijk voor een gewone woning?

Idem voor een jalouzie aktor: Hoeveel Ampère wordt hievoor normaal voorzien (bediening van screens).

Zijn er bepaalde merken van aktoren die jullie aanraden? Of maakt het allemaal niet zoveel uit? Ik zie toch wel aardig wat verschillen in prijs, vaak voor dezelfde amperage en aantal kanalen.
egfdevos
Berichten: 1418
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Actuator kopen: waarop letten

Bericht door egfdevos »

- Weet je de stroom welke door elke uitgang gaat lopen en komt daar later geen verandering in? Nee=16A, Ja=kies de laagste / goedkoopste.
- Wil je speciale functies zoals; grens waarde/stroom meting etc.
- (C-last, 200µF) is hetzelfde. Denk daarbij aan het direct schakelen van een motor van 1000W of meer. Als dat al van toepassing zou zijn, is het goedkoper achter die uitgang een normaal relais te plaatsen. Meer voor grote gebouwen niet voor normale woningen.
- Standaard is 1 jaloezie per uitgang. In het zeldzame geval dat het nodig is er twee achter een uitgang te zetten dien je al een scheidingsrelais te plaatsen. Is niet veel om op te letten bij een jaloezie uitgang. Je hebt rolluiken met mechanische eindstand en elektronische.

Met MDT zit je in het midden met een goede prijs/kwaliteit/functie verhouding.
Op het moment dat je precies weet wat je van een actor wilt kun je natuurlijk naar goedkoper gaan shoppen.

Standaard tip voor alle actoren.
Lees de technische specificatie voor de individuele uitgang. (denkt hier aan bv Hager)
Let op het totaal vermogen dat gelijktijdig door een actor mag gaan en soms zit er een beperking op twee naast gelegen uitgangen ivm warmte disipatie.
Edwin
Plaats reactie