Velux dakraam bedienen via knx

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
daffeh
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 10:19

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door daffeh »

davidrdx schreef:Ik heb vernomen dat bij de nieuwe velux ramen je geen reset meer kan uitvoeren en je dus verplicht word om een KLF100 aan te schaffen.
Een extra investering van +-200euro zal dus de enige betrouwbare oplossing zijn al een geluk heb ik maar 1 velux raam.
Ik veronderstel dat je het over de rolluiken hebt en niet de ramen. Ik heb geen idee wat die "reset" is maar ik zie niet in hoe ze dit kunnen forceren tenzij ze hun data gaan encrypteren. Zolang dit ding werkt op een 24VDC motor ga je die altijd kunnen doen werken. Zelfs al moet je 1 maal timen om fix up en down windows te zetten (en niet de feedback van de motor), je gaat altijd wel een resultaat bekomen. Ik spreek hier wel over een "wired" solution. 1 keer je wireless gaat ben je natuurlijk wel afhankelijk van de genade van Velux
daffeh
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 10:19

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door daffeh »

junoG schreef:
daffeh schreef:ik kan dus bevestigen dat het werkt
wat heb ik allemaal gekocht
  1. Rolluik: Velux SML SK06 0000
  2. Shutter actor: MDT JAL-0410D.02
  3. 24 VDC supply: Eltako DC-power supply 230V/24V 24W - SNT12-230V/24VDC-1A
Gewoon dus 230V naar de L&N van zowel de Shutter actor als naar de 24VDC voeding. +- output van 24VDC op de DC+- clamps van de shutter actor. en dan mijn rolluik op kanaal 1 aangesloten.
Even geprogrammeerd in ETS5 als een 'venetian blind' double function (short, long (zo heet dat bij jung roomcontrollers)). Objecten Velux op/neer en Velux stop. Op en neer op de short operation, stop op de long. Uploaden en hopla.
Niets initialiseren met die velux bedieningen of specifieke voedingen. Ik heb gewoon de goedkoopste gekocht die ik kon vinden die op de laatste plaats van mijn DIN rail paste (1 zekering breed)

hier is het resultaat moest je mij niet geloven :)
https://1drv.ms/v/s!AkLTe4Z5oxMji6M2qALTgGdYxMp2XA
Goedemiddag. Ik stel u mijn vraag omdat ik via Google enkel hier nuttige informatie vind. Ik heb de indruk dat het systeem dat u beschrijft redelijk universeel is, en met elke schakelaar zou moeten werken. Dan zou het niet meer dan logisch zijn (in mijn hoofd) dat dit ook met Loxone zo moet werken. De verdeler waarmee ik zou werken heeft niks gezegd van zo'n actor, maar ik kan me niet inbeelden hoe je zonder zo'n ding de stroom kan omkeren. Ik heb contact gehad met iemand van de Loxone website en die sprak over de Velux KLF 50. Dat die draadloos communiceert met de rolluik. Daar zou de verduistering wel een optie zijn vermoed ik. Ik ben geen fan van draadloos overigens. Ik kan geen Duits helaas dus de productfiche van de actor kan ik niet lezen. Van wat ik begrijp van de Velux producten werkt dit enkel met de rolluik overigens, en niet de verduistering?
Wanneer jij een Loxone switch zegt. Bedoel je dan een gewone switch die op een loxone miniserver ofzo hangt? In dat geval ja, want je kan perfect loxone doen samenwerken met knx modules. Ik denk zelf dat de homeserver een aantal jaloezie relais heeft, dus dat zou moeten werken samen met een 24VDC voedinkje.
Geen idee wat je wilt met de verduistering. Bestaan die ook electrisch? Ik dacht dat er enkel rolluiken op electriciteit bestonden en die verduisteringen aan de binnekant zijn toch altijd handmatig?
Atari
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 23 jun 2017, 22:44

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door Atari »

Dag iedereen,
interessant onderwerp hier.
Vooral omdat ik net deze week 4 veluxen heb laten steken door de aannemer. Met de vermelding dat ik ze zelf wel op mijn domotica systeem(loxone) zou hangen. Nu kom ik daarstraks op zolder en zie dat hij een touchscreen bij heeft om die veluxen te sturen. Na wat opzoekwerk lijkt het mij niet heel simpel om dat op de loxone te hangen. Draadloze somfy achtige sturingen enzo..

Tot ik dit topic tegenkwam.

Kan iemand mij iets uitgebreider uitleggen hoe ik juist de connectie kan maken tussen loxone interface en velux?
Ik heb gelezen dat sommigen hier met de knx interface werken:
http://www.mdt.de/EN_Shutter_Actuators.html

Maar misschien is dit met de loxone interface niet nodig als ik de nodige outputs heb en 24v kan sturen hiermee?

Het is vooral een verduidelijking van hoe ik aan de aansluitingen kom en wat er juist aangestuurd moet worden.
Ik lees ook dat bvb 24v op L OP is en -24v op L neer. Maar wat is dan stop?

Ik heb het model GGL SK 06 van velux.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door egfdevos »

Maw je hebt 4 dakramen gekocht die met io-homecontrol werken en niet met KNX.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door Dré »

Hoi Atari,

Zoals Edwin hierboven ook al beschrijft zal dat niet gaan.
Die 'knx interface werken: http://www.mdt.de/EN_Shutter_Actuators.html' waar jij het over hebt zal ook niet gaan, dit is voor rolluiken die aangestuurd kunnen worden middels een (ouderwetse) schakelaar, zonder protocol, gewoon domweg omhoog, door spanning op draad 1 en omlaag door spanning op draad 2.
Wat jij nu hebt een een protocol.
Lees dit topic even door en misschien dat je daar dan iets aan hebt. (ik hebt, het gaat ook gedeeltelijk over de IO homecontrol).
Plaats reactie