Velux dakraam bedienen via knx

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door davidrdx »

Weet er iemand hoe je best Velux dakraam kan aansturen met knx?
Ik had gedacht dat dit werkte zoals mijn elektrische rolluiken, maar blijkbaar niet.

Nu heb ik van de aannemer een doos gekregen (KUX110EU), hierin zit een RF module en afstandbediening.
Aangezien ik alles op knx voorzien heb wil ik dit niet gebruiken en wil ik dit dus puur via knx aansturen zodat ik meer flexibel ben.

Welke voeding en aktor is hier geschikt voor? Wie heeft hier al ervaring mee?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door egfdevos »

Ben er niet in thuis maar:

Velux gebruikt zijn eigen "io homecontriol" en daar bestaat geen KNX gateway voor zover ik weet.
Dus je zult naar alle waarschijnlijkheid een harde koppeling moeten maken.

Denk dat een KLF 050 (schakelaar interface) in dit geval een betere optie is.
knx jaloezie actor >> KLF 050 >> Velux
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door Dré »

had je hier ook al een kijkje genomen, misschien dat je daar iets aan hebt? viewtopic.php?f=5&t=721&hilit=velux
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door grindal »

Hier ben ik ook een tijdje naar op zoek geweest .... Ondertussen heb ik volgende "uitbreiding" toegepast.

- 2x Velux rolluiken met KUX100 motor & bijhorende velux afstandsbediening
- beide velux ramen uitgerust met een magneetcontact => gekoppeld op alarmsysteem
- bij "open raam" wordt de 230V voeding naar de kux100 onderbroken (veiligheid om bij "open raam" de rolluiken niet te laten werken)
- KLF50 iO module => automatische sturing van beide velux-ramen tesamen
==> bij val-avond => beide velux-rolluiken "sluiten"
==> via weerstation => bij buitentemperatuur >23°C => beide velux-rolluiken "sluiten"


=> voordeel dat bij "open-raam" de 230V wordt onderbroken geeft de veiligheid dat de rolluiken niet zullen aangestuurd worden door de KLF50 en dus enkel bij "gesloten ramen" de velux-ramen via de KLF50 zullen reageren


ps: de io KLF50 staat in mijn tuinhuis omdat ik niet meer voldoende actor uitgangen in de woning zelf had, maar in het tuinhuis was nog wel wat vrij.. .bereik perfect... :ugeek:

to-do
=> er voor zorgen dat bij een kamertemperatuur > 24°C de rolluiken automatisch sluiten, eventueel met de optie dat de buitentemperatuur > 21°C moet zijn.
=> vorst-blokkering => bij vorst < -1°C geen bediening velux-rolluik mogelijk ( ijs / sneeuwvorming)
daffeh
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 10:19

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door daffeh »

ik ben zelfde aan het plannen. ik vraag mij af of je hetzelfde kunt bereiken met een jaloezieactor op 203v met een 24vdc achter die naar velux gaat
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door grindal »

mogelijk wel, als de jalouzie actor een volledig gescheiden wisselcontact bevat kan je een kux 50 aansturen.

Rechtstreeks 24V op een velux dakraam zal op die manier niet lukken, de meeste 24V motoren werken volgens mij op het princiepe van het omkeren van de polariteit

voorbeeld:

Draad 1: 0V DC
Draad 2: 24V DC
=> rolluik op

Draad 1: 24V DC
Draad 2: 0V DC
=> rolluik neer

Best eerst goed kijken naar de specs van je velux !
daffeh
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 10:19

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door daffeh »

ik kan bevestigen dat het werkt in mijn opstelling, maar enkel in 1 richting :)

Nu ja, dat was met modules waar nog plaats op was.
Ondertussen ben ik in blijde verwachting van dit:
http://www.mdt.de/download/MDT_AOI_Shut ... tor_DC.pdf" onclick="window.open(this.href);return false; (MDT JAL-0410D.02 Shutter Actuator 4-fold 4SU MDRC, 8A, shutter motors 24VDC up to 180W).
Maar als ik die pdf goed lees, heeft die zelfs geen 24DVC ingang nodig, maar converteert hij zelf de 230VAC naar 24VDC? Of zou dat een typo zijn in de pdf want er staat ook dat de output 230VAC is
Soit, wat mij wel opviel is dat ik voor al mijn 230V rolluiken 4G1,5 geleged heb (3 aders + aard) en dat die velux motor maar 2 draden heeft en die voor mijn zware rolluiken hebben er 3. Hoe gaat dat dan in zijn werk?
daffeh
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 10:19

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door daffeh »

ik kan dus bevestigen dat het werkt
wat heb ik allemaal gekocht
  1. Rolluik: Velux SML SK06 0000
  2. Shutter actor: MDT JAL-0410D.02
  3. 24 VDC supply: Eltako DC-power supply 230V/24V 24W - SNT12-230V/24VDC-1A
Gewoon dus 230V naar de L&N van zowel de Shutter actor als naar de 24VDC voeding. +- output van 24VDC op de DC+- clamps van de shutter actor. en dan mijn rolluik op kanaal 1 aangesloten.
Even geprogrammeerd in ETS5 als een 'venetian blind' double function (short, long (zo heet dat bij jung roomcontrollers)). Objecten Velux op/neer en Velux stop. Op en neer op de short operation, stop op de long. Uploaden en hopla.
Niets initialiseren met die velux bedieningen of specifieke voedingen. Ik heb gewoon de goedkoopste gekocht die ik kon vinden die op de laatste plaats van mijn DIN rail paste (1 zekering breed)

hier is het resultaat moest je mij niet geloven :)
https://1drv.ms/v/s!AkLTe4Z5oxMji6M2qALTgGdYxMp2XA" onclick="window.open(this.href);return false;
davidrdx
Berichten: 48
Lid geworden op: do 04 dec 2014, 21:22
Locatie: Heist op den berg

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door davidrdx »

Ik heb vernomen dat bij de nieuwe velux ramen je geen reset meer kan uitvoeren en je dus verplicht word om een KLF100 aan te schaffen.
Een extra investering van +-200euro zal dus de enige betrouwbare oplossing zijn al een geluk heb ik maar 1 velux raam.
junoG
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 16:25

Re: Velux dakraam bedienen via knx

Bericht door junoG »

daffeh schreef:ik kan dus bevestigen dat het werkt
wat heb ik allemaal gekocht
  1. Rolluik: Velux SML SK06 0000
  2. Shutter actor: MDT JAL-0410D.02
  3. 24 VDC supply: Eltako DC-power supply 230V/24V 24W - SNT12-230V/24VDC-1A
Gewoon dus 230V naar de L&N van zowel de Shutter actor als naar de 24VDC voeding. +- output van 24VDC op de DC+- clamps van de shutter actor. en dan mijn rolluik op kanaal 1 aangesloten.
Even geprogrammeerd in ETS5 als een 'venetian blind' double function (short, long (zo heet dat bij jung roomcontrollers)). Objecten Velux op/neer en Velux stop. Op en neer op de short operation, stop op de long. Uploaden en hopla.
Niets initialiseren met die velux bedieningen of specifieke voedingen. Ik heb gewoon de goedkoopste gekocht die ik kon vinden die op de laatste plaats van mijn DIN rail paste (1 zekering breed)

hier is het resultaat moest je mij niet geloven :)
https://1drv.ms/v/s!AkLTe4Z5oxMji6M2qALTgGdYxMp2XA
Goedemiddag. Ik stel u mijn vraag omdat ik via Google enkel hier nuttige informatie vind. Ik heb de indruk dat het systeem dat u beschrijft redelijk universeel is, en met elke schakelaar zou moeten werken. Dan zou het niet meer dan logisch zijn (in mijn hoofd) dat dit ook met Loxone zo moet werken. De verdeler waarmee ik zou werken heeft niks gezegd van zo'n actor, maar ik kan me niet inbeelden hoe je zonder zo'n ding de stroom kan omkeren. Ik heb contact gehad met iemand van de Loxone website en die sprak over de Velux KLF 50. Dat die draadloos communiceert met de rolluik. Daar zou de verduistering wel een optie zijn vermoed ik. Ik ben geen fan van draadloos overigens. Ik kan geen Duits helaas dus de productfiche van de actor kan ik niet lezen. Van wat ik begrijp van de Velux producten werkt dit enkel met de rolluik overigens, en niet de verduistering?
Plaats reactie