Advies voor nieuwe jaloezie actor

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
willemh
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 11:37

Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door willemh »

Hoi allemaal,

Voor onze redelijke nieuwe knx installatie thuis (1,5 jaar) heb ik hier altijd veel informatie gehaald, nu heb ik een advies vraagje.

We hebben inmiddels 8 stuks Jaloezieën (Luxaflex) met 230V sturing en hiervoor hadden we eerst van Somfy de Animeo KNX/EIB 4-voudige actor voor gebruikt.
Dit was onze eerste knx actor, en deze willen we nu vervangen in verband met de uitbreiding van twee naar acht jaloezie sturingen.
De huidige actor bevalt ons niet geheel, en daarom zijn we nu opzoek naar een nieuwe in plaats van een tweede erbij.
We missen bijvoorbeeld de functies scenes, de beperking tot twee voorkeurstanden voldoen nu niet, en de animeo zit wel in een wel heel erg grote behuizing. Tevens vond ik de instelwaarde in ETS5 erg onduidelijk met timings, in welke eenheid ze dit wilde hebben, waar we uiteindelijk wel zijn uitgekomen.

We hebben nu meerdere knx producten van hager (actors), abb (interfaces), gira (tastsensoren en voeding) en tevens ook een homeLYnk.

Nu twijfelen we tussen een abb 8-voudige JRA/S 8.230.5.1 (2CDG110126R0011) en de hager 8-voudige TYA628C.
Of eventueel de hager 12-voudige TYM632C voor latere uitbreiding met drie screens (dat is de laatste uitbreiding in de toekomst).
Maar die uitbreiding met 3 screens kan ook met een schakel actor welk ook voor screens aansturing geschrikt is.

Alle hebben uitgebreide functies, meerdere scenes, etc.

De specificaties van de luxaflex motoren (geiger) zijn: 0,40 A (1,2 A bij opstarten) 93 W.

Nu zie ik tijdens mijn werk, als ik bij bedrijven of instellingen ben waar ze ook een knx installatie hebben eigenlijk alleen maar knx actors van abb, is dat toeval of..?

Heeft iemand ervaring met een van deze componenten en/of kan iemand een goede adviseren?
Of advies waar ik nog meer op moet letten bij een jaloezie (230V) sturing.
De vorige actor was een tweedehands, maar nu we zelf een nieuwe gaan aanschaffen wil ik wel zeker zijn.

Alvast bedankt, Willem.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door grindal »

Beste Willem,

Ik zou ook eens kijken naar volgende merken

- MDT => hebben net een nieuwe uitgebracht met véél extra functies & zeer betaalbaar
- Zennio => ingebouwde logica
- Elsner

hopelijk ben je hier wat mee

Zelf gebruik ik de vorige versie van MDT voor mijn zonwering... hier kan je al heel wat maar de nieuwe versie is ook zeker interessant! ;)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door egfdevos »

Je koopt wat je nodig hebt.
Echt slechte producten zijn er niet.
Importeer de software kijk of het duidelijk is en of het alles kan zoals JIJ dat wilt.


De reden dat je veel ABB tegen komt is heel simpel. Het is een vertrouwd merkt, berg met opties waardoor het altijd goed is.
Kost een paar euro meer maar je bespaard aan de andere kant een boel uitzoekwerk.

Kan nu niet zeggen dat ik die Animeo nou overdreven groot vind met 4 uitgangen en 8 ingangen.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door Dré »

egfdevos schreef:Je koopt wat je nodig hebt.
Echt slechte producten zijn er niet.
Importeer de software kijk of het duidelijk is en of het alles kan zoals JIJ dat wilt.


De reden dat je veel ABB tegen komt is heel simpel. Het is een vertrouwd merkt, berg met opties waardoor het altijd goed is.
Kost een paar euro meer maar je bespaard aan de andere kant een boel uitzoekwerk.

Kan nu niet zeggen dat ik die Animeo nou overdreven groot vind met 4 uitgangen en 8 ingangen.
De Somfy Animeo heeft als groot voordeel, dat het al meteen een kast is, dus eigenlijk kant en klaar om aangesloten en opgehangen te worden, ook het programmeren wordt er al wat makkelijker op, omdat standaard ingang 1 werkt met uitgang 1, vaak is dat al genoeg en natuurlijk een weerstation er bij en je bent klaar, simpel gezegd. EN dan doel ik meer op grote installaties met veel MOtor COntrollers. (MoCo's).
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door egfdevos »

Dré schreef: De Somfy Animeo heeft als groot voordeel, dat het al meteen een kast is...
Das net welk model je kiest. Voor 230V heb je ook een normale din-rail uitvoering.



"Mag er binnenkort weer een boel gaan doen."
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door Dré »

Oh ik heb er juist bijna een achter de rug.
willemh
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 22 mei 2016, 11:37

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door willemh »

Bedankt voor de reacties.

Heb al diverse jaloezie actors geïmporteerd om te zien welke mogelijkheden ze hebben.

Het grote voordeel van de Animeo zijn de 8-ingangen, deze gebruiken we nu direct op de oude conventionele schakelaars, als universele input. Maar de touch sensors nemen we ook snel in gebruik, waardoor we deze inputs minder hard nodig hebben. Ik heb ook nog twee ongebruikte 4-inputs modules liggen, maar die circuits kunnen niet zo groot zijn, lees moet je direct achter de schakelaar plaatsen.

Het grootste gemis van de Animeo is de scene functie. Daarnaast lijkt de animeo voor instelling totale lamel draaitijd per 5ms te werken, waardoor ik de jaloezie nu niet netjes horizontaal kan krijgen (100% gedraaid). Verder heeft deze nu maar twee presents, terwijl je bij andere actors meerdere presents hebt door gebruik van scenes, en daarnaast ook meerdere welke direct oproepbaar zijn.

Het doel met domotica is juist dat je niet alles individueel gaat aansturen. En nu we het systeem software matig aan het optimaliseren zijn mis ik gewoon die functie van scenes en meer dan twee presents zou meer dan welkom zijn. Nu zou ik dat ook deels kunnen omzeilen via de homelynk, maar dan mis je weer het voordeel van KNX; het autonoom en decentraal systeem. De homelynk is leuk voor visualisatie, integratie met de sonos (alles uit, dus ook muziek uit knop), etc.

Die MDT ga ik ook nog even nader bekijken, bedankt voor de tip.

ABB klinkt inderdaad vertrouwd, en heeft ook een heel erg duidelijke documentatie, en ja die kost ruim 500 euro.

Tevens heeft een schroefverbinding voor mij ook meer de voorkeur, vooral omdat ik soepele draad gebruik in de module kast, en ook voor de bekabeling naar de jaloezieën toe. Schroefverbinding vind ik zelf prettiger werken bij aderhulzen.

Dat ik de Animeo groot vind, bedoel ik zowel in de breedte als hoogte. Hoog doordat hij direct een eigen behuizing heeft, welk voor mij voor de jaloezie actor minder interessant is, en breed waarschijnlijk door de extra functies zoals de 8-inputs, en ruimte voor een draadloze module etc.
Het is de enigste actor welke we achter een luik plaatsen in een koof, waar alle acht jaloezie kabels, en straks alle drie screens kabels in uitkoken. Dus een nette behuizing/module-kast vind ik daar minder belangrijk, de rest zit wel netjes in een kast :).
daffeh
Berichten: 20
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 10:19

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door daffeh »

ik heb in 20011 vooral merten en schneider in mijn installatie gestoken in de kast en alles van jung qua schakelaars.
- jung: mooi maar duur en de ETS databank is google translate engels. Wel HEEEEL uitgebreide pdf manuals maar de support per mail trekt op nix
- schneider/merten: middenklasse qua prijs, maar wel heel veel opties en zeer goede ETS databanken. Handige L vormige opklickbare schroef elementenden voor zachte draad. Waren de enige die mij toen konden X aantal led lampen aanwijzen die dimbaar waren. De support is wel niet zo toppie. Ze pushen u rap een nieuwer product
In 2014 aan den boven begonnen en nu vooral MDT in de kast (schakelaars nog jung)
- over MDT niets dan lof. Ze zijn bijna altijd de goedkoopste. De ETS databank is mooi compleet. De support per email is fantastisch. Voor mijn velux schakeling was er iets niet duidelijk in de manual en per mail geholpen geweest met een schema. Klein minpuntje, de handleiding is nogal summier. Wat ook mooi is: hun nieuwe generatie van producten heeft vaak superveel opties.
Ik kan wel niets zeggen over de levensduur bij MDT wegens nog niet zo lang in gebruik. Alles van schneider group werkt nog altijd
renaatdb
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 19 feb 2021, 20:41

Re: Advies voor nieuwe jaloezie actor

Bericht door renaatdb »

willemh schreef:
zo 22 mei 2016, 12:35
Hoi allemaal,

Voor onze redelijke nieuwe knx installatie thuis (1,5 jaar) heb ik hier altijd veel informatie gehaald, nu heb ik een advies vraagje.

We hebben inmiddels 8 stuks Jaloezieën (Luxaflex) met 230V sturing en hiervoor hadden we eerst van Somfy de Animeo KNX/EIB 4-voudige actor voor gebruikt.
Dit was onze eerste knx actor, en deze willen we nu vervangen in verband met de uitbreiding van twee naar acht jaloezie sturingen.
De huidige actor bevalt ons niet geheel, en daarom zijn we nu opzoek naar een nieuwe in plaats van een tweede erbij.
We missen bijvoorbeeld de functies scenes, de beperking tot twee voorkeurstanden voldoen nu niet, en de animeo zit wel in een wel heel erg grote behuizing. Tevens vond ik de instelwaarde in ETS5 erg onduidelijk met timings, in welke eenheid ze dit wilde hebben, waar we uiteindelijk wel zijn uitgekomen.

We hebben nu meerdere knx producten van hager (actors), abb (interfaces), gira (tastsensoren en voeding) en tevens ook een homeLYnk.

Nu twijfelen we tussen een abb 8-voudige JRA/S 8.230.5.1 (2CDG110126R0011) en de hager 8-voudige TYA628C.
Of eventueel de hager 12-voudige TYM632C voor latere uitbreiding met drie screens (dat is de laatste uitbreiding in de toekomst).
Maar die uitbreiding met 3 screens kan ook met een schakel actor welk ook voor screens aansturing geschrikt is.

Alle hebben uitgebreide functies, meerdere scenes, etc.

De specificaties van de luxaflex motoren (geiger) zijn: 0,40 A (1,2 A bij opstarten) 93 W.

Nu zie ik tijdens mijn werk, als ik bij bedrijven of instellingen ben waar ze ook een knx installatie hebben eigenlijk alleen maar knx actors van abb, is dat toeval of..?

Heeft iemand ervaring met een van deze componenten en/of kan iemand een goede adviseren?
Of advies waar ik nog meer op moet letten bij een jaloezie (230V) sturing.
De vorige actor was een tweedehands, maar nu we zelf een nieuwe gaan aanschaffen wil ik wel zeker zijn.

Alvast bedankt, Willem.
Welke motoren heb je gebruikt voor Luxaflex Jaloezieeën?
Hoe passen die motoren?
Bedank
Plaats reactie