knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
yoshiwa
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 12:21

knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Bericht door yoshiwa »

Dag allen,

ik ben aan het rondkijken naar de mogelijkheid om (ingebouwd in het alu profiel) raamcontacten in te lezen in mijn knx omgeving.
Ik zou dit doen via binaire ingangen, en als ik het goed opheb heb ik hiervoor potentiaalloze raamcontacten nodig.
Vraag 1: klopt dit?

Vraag 2: heeft iemand van jullie hier ervaringen mee/ suggesties wat te gebruiken? Rondkijkend op internet vind je veel raamcontacten, maar de meeste zijn opbouw, terwijl ik inbouw zou willen gebruiken (het zicht wil ook wat...) Als ik dan al inbouw contacten vind, vind ik vaak niet terug of deze danwel potentiaalloos zijn ofniet. Maw, help?:d

Alvast bedankt voor alle hulp!
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Bericht door Dré »

Er zullen ook geen raam contacten zijn die geen potentiaal zijn, een raam contact is niet meer als een soort schakelaartje (raid contact). Dus elk inbouw contact zou goed zijn, mits er geen ingebouwde weerstanden in zitten (deze zijn vaak voor inbraak installaties).
Je hebt dan ook nog verschillende types denk aan de tussenafstand wat ze mogen hebben.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Bericht door egfdevos »

Dré schreef:(raid contact)
:idea: reed-contact
Edwin
yoshiwa
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 12:21

Re: knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Bericht door yoshiwa »

Dank voor deze reacties, maar ik vrees dat ik nog niet veel meer begrijp wat nu wel en niet kan.
Bijvoorbeeld in deze catalogus, staan er daar contacten in die kunnen?:

http://www.alarmtech.se/images/MC_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Indien niet , zou iemand eens een linkje kunnen plaatsen waar ik een goed contact kan vinden dat geschikt is of een winkel/verkoper regio oost-Vlaanderen?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Bericht door egfdevos »

pag. 21
MC 340

Zoiets is wat je zoekt en nodig zult hebben voor volledige inbouw.
Edwin
yoshiwa
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 06 jan 2016, 12:21

Re: knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Bericht door yoshiwa »

egfdevos schreef:pag. 21
MC 340

Zoiets is wat je zoekt en nodig zult hebben voor volledige inbouw.
Dank, dan heb ik nog 2 vraagjes.

1) hoe zie ik nu dat dat potentiaalloze contacten zijn, en dat ik die kan inlezen via een binaire ingang in mijn knx?
2)zoals vermeld heb ik alu ramen, dus juist nog even checken dat dat dan geen probleem is ivm het feit dat die contacten niet te lijken werken in magnetisch materiaal?

Alvast bedankt voor alle info :)
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: knx en (potentiaalloze?) raamcontacten

Bericht door egfdevos »

Potentiaal = spanningsverschil.
Aangezien een contact geen eigen energie bron heeft is deze per definitie potentiaal vrij.

Normaal is het gebruikte aluminium niet van magnetische aard. (even testen met magneet.) Is meer van belang als je hem voor beveiligings doeleinden gebruikt.
Edwin
Plaats reactie