redenen voor het schakelen stopcontacten

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
bassie66`
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 12:01

redenen voor het schakelen stopcontacten

Bericht door bassie66` »

Ik heb een casco woning aan te kleden, en ben knx van scratch af aan het uitwerken. De hele electrische installatie moet nog gelegd worden en alle buizen kan ik nog zelf leggen, nu zijn alle stopcontacten voorzien van buisjes dus ik kan per apparte doos kiezen of er een stopcontact, coax, utp inkomt enzovoorts.

Maar nu vraag ik mij af wat ik voor voordeel haal als ik alle stopcontacten afzondelijk van elkaar rechtreeks naar de meterkast trek.

Ik heb nu bijv in 1 slaapkamer 15 lege dozen die elk afzonderlijk van elkaar een buisje hebben om kabels doorheen te trekken, waarvan 2 dozen gevuld worden met utp, en 2 met coax.

Is het nu raadzaam om alle resterende dozen appart naar de meterkast te trekken of per groepje ?

En wat schiet ik er straks mee op, wat voor apparaten zou ik willen schakelen met die stopcontacten ? Ik heb zelf het idee dat een lamp wel handig zou zijn, en het 's nachts afschakelen van de stroom voor sluipverbruik en straling.

Wat zouden jullie aanraden ?
bassie66`
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 12:01

Re: redenen voor het schakelen stopcontacten

Bericht door bassie66` »

Ik kan mij voorstellen dat bijv de wasmachine en de droger appart aan kunnen laten 's nachts handig is, of stopcontacten waar vaak iets staat op te laden. zoals een tandenborstel in de douce of een laptop of telefoon enz. Dat heel de mikmak uitgaat behalve die wcd's.

Ventilatie, gordijn rails enz. of schakel je bijv een gordijnrails uit en bij beweging weer aan ?

Ik heb drie verdiepingen te doen, en bij het souterain kom ik nu al op een leiding of 50, als ik alle wcd's meeneem. Dus ik ontkom er denk ik niet aan om dan met kasten per verdieping te gaan werken anders krijg ik die leidingen nooit de meterkast in.
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: redenen voor het schakelen stopcontacten

Bericht door egfdevos »

Het is maar net hoe extreem je het zelf Wilt maken.

Persoonlijk zou ik beginnen met de dozen voor utp/cai etc die gaan sowieso naar de kast.
Per ruimte de stop contacten doorverbinden met 5 aderige en naar de kast een 5 aderige voeding. Dan heb je 2 schakeldraden per ruimte voor de stop contacten liggen dat moet meer als voldoende zijn.
Dan ga je bv in je slaapkamer al terug van 15 naar 5.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: redenen voor het schakelen stopcontacten

Bericht door Dré »

Peroonlijk vind ik 2 geschakelde om mijn slaapkamer vrij weinig, maar dan ben ik denk ik ook best extreem met schakelen.
Telefoon laders bijvoorbeeld staan bij mij automatisch uit, tenzij ik een telefoon wil gaan opladen dan doe ik hem pas aan, net zoals de laptop lader/tv/radio/PS3 en meer van dat soort rare dingen. :D
Overigens misschien wel iets om even over na te denken, ik heb bijvoorbeeld mijn werk telefoon achter een tijdklok zitten, deze hang ik dus savond aan de lader, maar snachts om half 3 gaat hij pas laden en smorgens om half 7 stopt hij automatisch.
grindal
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 16:34

Re: redenen voor het schakelen stopcontacten

Bericht door grindal »

Ik heb per kamer een 5G gelegd voor de stopcontacten.

Enkele stopcontacten zijn continue gevoed
Dubbele stopcontacten is de eerste continue de 2e geschakeld.
één extra draad heb ik nog over als ik toch nog ergens een ander geschakeld stopcontact wil creeren... bv een staande lamp oid...
tot nu toe heb ik deze extra draad nog niet gebruikt.
Plaats reactie