Beamerlift aansluiten met KNX

Alle vragen of opmerkingen betreffende EIB-KNX hardware kan je hier kwijt.
Plaats reactie
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Beamerlift aansluiten met KNX

Bericht door Sceppi »

Ik zou een beamerlift willen aansluiten met KNX, zodat deze automatisch naar boven/beneden gaat via bv. drukknop.
Bijvoorbeeld volgend model: https://www.projectieschermen.com/ivisi ... rlift.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Volgens de website: "Aansturing mogelijk met RS232, RS485 of een simpele schakelaar/relais. Hiermee zijn de PL-beamerliften op elk domotica systeem aan te sluiten"

- Hoe doe ik de aansluiting best via KNX: RS 232? RS 485? Schakelaar/relais? Wat is het beste of maakt het niet uit?
- Wat met de afstand van de beamerlift tot aan de zekeringskast? Dit zal toch zeker 15-20 meter zijn. Is dat een probleem om zo'n lange RS232/RS485/... kabel te gebruiken?
- Welke hardware heb ik nodig om de koppeling te maken met het KNX systeem? Ik veronderstel een soort van RS232/485 interface?
egfdevos
Berichten: 1417
Lid geworden op: vr 26 jul 2013, 07:31
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen, NL

Re: Beamerlift aansluiten met KNX

Bericht door egfdevos »

-Maakt niet uit.
-Bij die afstand valt RS232 al af. RS485 is prima te gebruiken.
-idd een RS xxx gateway

Gewoon met een actor(relais).
Vermoed dat je de sturing er ook van tussen kunt halen om die (buis)motor gelijk met een rolluik actor aan te sturen.
Edwin
Dré
Berichten: 866
Lid geworden op: do 04 feb 2010, 18:05

Re: Beamerlift aansluiten met KNX

Bericht door Dré »

Ik zou ook gaan voor de schakelaar/relais sturing, dan zou je dus een rolluik-actor nodig hebben zoals mijn voorganger al zei, dat lijkt mij de meest goedkope oplossing. Als je verder geen rolluik sturing nodig hebt, zijn er ook fabrikanten waarbij je de schakelactor kunt instellen of rolluik/jaloezie (dan offer je dus 2 uitgangen op). Maar dan hoef je niet een hele zonwering-actor aan te schaffen.
Sceppi
Berichten: 46
Lid geworden op: di 01 mar 2016, 12:21

Re: Beamerlift aansluiten met KNX

Bericht door Sceppi »

Prima, dat komt mij goed uit want ik heb ook rolluiken voorzien. Ik heb nog net 1 vrij kanaal voor de beamerlift :-)

Bedankt voor de reacties
Plaats reactie